Dansk
nyeste
Atrás

Spil

Snak om spil til konsoller, Pc, Mac, Android, iOS osv.

52 Spil Challenge 2025

Så var der endnu et år der gik. Herligt med de mange gennemførsler folk som altid har nået, men nu nulstiller vi tælleren for det nye år er begyndt, og med det så byder jeg velkommen til 52 Spil Challenge 2025! Sticky pls!

Som altid så er det en simpel mission. Gennemfør 52 spil på 52 uger. Det kan være en stor opgave, særligt med den tidsinvestering mange kræver, så nogle af os gør tit det at vi sætter personlige mål. Det essentielle er egentligt bare at man deltager, og at folk som Jesper og Rune husker at få det skrevet det ned når de er færdige. Vi er faktisk nogle stykker der finder det meget vigtigt at følge med i hvad de andre spiller. Så gør det nu, please. :>

Husk reglerne, ellers vanker en tur i enerum med Indiana Jones mens du bærer en SS-uniform.

1. Sværhedsgrader er optional, skriv endelig hvis du gav en ekstra skalle men Easy er lige så fint
2. Spil tæller som gennemført når du i god tro kan argumentere for at du har gennemført det.
3. DLC tæller som et nyt spil.

4. Hængepartier fra 2024 tæller også med. Hvis du har gennemført det i 25', så skriv på.

5. Det er tilladt at skrive sin anmeldelse på Spansk. Hvis man synes, det ved jeg ikke, anonym fanpost anmodede om det. Det er muligt de egentligt bare ville snakke fodbold, jeg er ikke så god til spansk.

Så er det ellers bare at komme i gang!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Eksempel:

1/52
Indiana Jones and the Great Circle
Antal timer: 40 timer, heraf 25 af dem opsamling af nazister i bunker efterfulgt af detonation med dynamit
Kan det anbefales: Ok ja. Det mangler både leaderboards og Horde Mode, men det er helt ok alligevel!

Be gay, do crimes. #Armthequeer

Vi kører igen!

Det er slet ikke realistisk for mig med 52 spil, så mit mål er igen i år at komme op på 25+ titler.

Jeg glæder mig til at læse, hvad folk har spillet.

Op på spillehesten igen. Men nu har jeg lige fået smag for Delta Force multiplayer og NHL25 så der er jo ikke tid sgu.

Men kunne måske starte med WRC 23 DLCen. Hvis det kan spilles seperat 

Y can't metroid crawl ?

Er 100p klar igen i år. Kommer aldrig i nærheden af 52 spil, hvilket nok skyldes de genre jeg typisk spiller. Målet er flere spil end i 2024, hvor jeg nåede 16. Så 17 titler eller flere er målet!

Godt gaming år alle sammen og ser frem til at følge med i hvad I får spillet, og hvad I synes om det I får spillet. 😁

Oooog traditionen tro, er tråden hermed gjort sticky. Enjoy 🤩

In reply to: @Carmillah

Oooog traditionen tro, er tråden hermed gjort sticky. Enjoy 🤩

Fandeme tak. Skal du ikke være med i år?

In reply to: @McCandlessDK

In reply to: @Carmillah Oooog traditionen tro, er tråden hermed gjort sticky. Enjoy 🤩 Fandeme tak. Skal du ikke være med i år?

Jo, for pokker. Jeg var jo egentlig også med sidste år, men så nåede jeg et punkt hvor jeg glemte at gå ind og opdatere. I år må blive året, hvor jeg husker det hver gang 😎

1/52

Begyndt 4/1/2025

Slut 4/1/2025

EAs WRC Season 2024 DLC

Tid: 3-5 timer (er ikke helt sikker)

Karakter 8/10

Stadig en fornøjelse. Kørte 28 baner i streg haha. 7 lande med 4 baner i hver. Der iblandt de nye Polen og Letland som var grunden til jeg spillede det.

Så er vi i gang. Kan i mærke det ?

Y can't metroid crawl ?

1/52

Process of Elimination - PS4

Tid: 20 timer

Karakter: 8/10

Et spil jeg har haft på ønskelisten meget længe og endelig fik købt på tilbud i julen. Havde ikke regnet med at komme igennem det allerede nu, men kom i gang, og så var jeg også nødt til at få slutningen med.

Process of Elimination er et mordmysterie, som starter med at en ukendt person, som går under navnet The Quartering Duke, går viralt på nettet, for at slå folk ihjel på brutal vis. På et halvt år har vedkommende forårsaget omkring 100 mord i Japan. En gruppe af de dygtigste detektiver fra en kendt detektiv organisation, inkl. det nyeste medlem, som er en selv. Bliver kaldt ud til en skjult ø, som fungerer som detektivernes hovedkvarter for at finde ud af, hvordan de skal identificere og sætte en stopper for denne Duke. Hurtigt finder de dog ud af at vedkommende også er på øen, og formentligt er i blandt dem. De skal nu opklarer, hvem Duken er, samt finde en måde at slippe levende derfra.

Spillet formår at stable et helt godt mordmysterie på benene, som holdt mig fanget i alle, de ca. 20 timer, som det varede. Den overordnede historie er fangende, og de forskellige mysterier, som spillets godt 6 kapitler hver byder på, er også gode. Det ene blev lidt for langtrukkent, men det er hvad det er. Generelt formår spillet dog at ramme en passende længde, og bortset fra det ene kapitel, så føles det hverken for kort eller langt.

Spillets karakterer er udmærkede. Sammenligner man med lignende titler som Danganronpa eller Master Detective Archives: Rain Code, så synes jeg de mangler lidt, men det skal ikke tage fra dem, at de fleste af dem er ganske velskrevne, og at man hurtigt kommer til at holde med dem, eller i hvert fald de fleste af dem.

I forhold til gameplay, så er der ikke meget. Langt størstedelen er tekst. Selv sammenlignet med fx Danganronpa, så er der lidt gameplay. Og det der er, minder mest om et brætspil, hvor man skal flytte detektiverne rundt, for at finde og analysere spor osv., hvilket skal gøres inden for en tidsgrænse.

Alt i alt et godt mordmysterie at starte året på.

1/52 - Intravenous 2

15 timer ish - 7/10

Top down taktisk stealth-action spil. Lidt ensformigt og basic i sin udførelse, men jeg mener at det også kun er én guy, med hjælp fra diverse artister til grafik og lyd, der laver det, så lad gå. Det er snigeri af en lidt mere hårdkogt skole end den man ser i de fleste spil i dag. Vi snakker fjender der går på en ustandselig manhunt hvis de finder deres kammeraters lig, fjender der bemærker manglende patruljer, lyddæmpere der kun dæmper lyden på din pistol frem for at gøre den lydløs som man jo ofte er vant til.

Det var ret svært, særligt taget i betragtning af at jeg gik efter et interessant lydende achievement om at undgå at dræbe nogen med den éne af de to karakterer, mens den anden så skulle myrde alle i sine baner. På den måde fik jeg en variation mellem ren straffende stealth og ren straffende combat, hvor man virkelig skal være opmærksom på hvad man laver, da fjender kan nakke dig lynhurtigt, f.eks. gennem et vindue du havde overset. Historien var lidt whatever, men til gengæld var soundtracket ret cool. Vil anbefale hvis man trænger til et mere hårdkogt stealth fix.

1/52

Carrion

Karakter: 7/10

Tid: 7 timer

Årets første gennemførelse blev Carrion fra 2020. Et 2D omvendt-horror/action/puzzle/metrovania spil, hvor du spiller et stort monster som slagter sig igennem bunker af sagesløse videnskabsmænd og tungt bevæbnede soldater. Præmissen er ret fed og spillet er veldesignet, nye evner introduceres gradvist til monsteret og evnerne ændre sig alt efter, hvor stort det er. Jeg var godt underholdt hele vejen og overvejer også at spille DLC'en, men helt oppe og ringe kom jeg aldrig.

2/52

Carrion: Grestest Time of Year

Karakter: 7/10

Tid: 45 minutter

Se mig, jeg booster igen min liste med lidt DLC!

Greatest Time of Year er en lille gratis jule-dlc som fint kan anbefales, hvis man har lyst til lidt mere Carrion. I store træk er det mere af det samme tilsat lidt juleoppytning og musik. Den gode stemning skal dog ikke stoppe dig, og monstret fra at udføre et blodbad. Der er lagt op til, at man bruger parasit-evnen mere, for derved at styre mennesker og kæmpe via dem.

Greatest Time of Year er hurtigt gennemført, men tilgengæld er det ligeså godt, som de bedste dele af hovedspillet. 

3/52

Prince of Persia: The Lost Crown

Karakter: 9/10

Tid: 24 timer

Balatro har fået en stærk konkurrent til årets spil 2024! Prince of Persia er tight! Her er tale om gameplay der sidder lige i skabet. Det slog mig, at jeg faktisk aldrig havde spillet et Metrovania før. Altså udover et par timer af Dust: Elysium Tail for 10-11 år siden, så sikke et sted at starte. 

Lost Crown har en del til fælles med min personlige favorit fra 2022 - Rogue Legacy 2. Begge spil byder på umådelig tilfredsstillende 2D platforming og halter bagefter på historien(RL2 noget mere end PoP). Lost Crown er umådelig veldesignet ikke kun i dets platforming, men også i dets combat og især spillets bosser gav mig svedige håndflader.

Eneste kritikpunkter jeg kan komme med er, at historien ikke er specielt spændende og grafikken, omend pæn, er lidt generisk. Det er dog ikke noget, der skal holde jer fra at spille et af sidste års allerbedste spil.

1/52

Alan Wake 2 - Series X.

Tid: 22 timer

Karakter: 10/10

Årets første spiloplevelse forventer jeg faktisk også bliver årets bedste. Alan Wake 2 er et mesterværk.

Lad mig sige det med det samme, jeg har det stramt med horrorgenren, og derfor har jeg heller ikke kunne tage mig sammen til at spille AW2. Men på opfordring af Morten, gjorde jeg det endelig - på storymode. Her bliver det noget mere medgøreligt, stadig pisse uhyggeligt, men primært narrativt drevet fordi man ikke flygter rundt i vild panik i tide og utide. Jeg er SÅ glad for endeligt at have spillet AW2!

Jeg er kæmpe fan af David Lynch, især hans mere obskure ting som Twin Peaks, Lost Highway og Mulholland Drive. AW2 er den mest Lynch agtige spiloplevelse jeg har haft til dato. Det er absurd, mærkeligt, artsy, fucking uhyggeligt og momentvist også rigtig sjovt på sin egen sælsomme måde.  

Teknisk kører det helt upåklageligt, og det er også et ganske flot spil, som bare emmer af en helt unik stemning. Jeg vil ikke begynde at beskrive historien, for så bliver det en meget lang og syret smøre. I stedet vil jeg bare sige SPIL DET! Og oplev på egen krop hvor afsindigt fedt det spil er. Jeg kan slet ikke anbefale det nok. Det er sådan en spiloplevelse der bliver siddende i dig i en rum tid. Jeg ser frem til at spille Lake House dlc'en når jeg er tilbage fra den årlige reset tur til troperne.

Vi ses når forårssolen forhåbentlig igen begynder at skinne over København, og indtil da, håber jeg i holder tråden kørende - kan i have det som i ser ud😎  

Live Service - Nej Tak.

4/52

The Exit 8

Karakter: 6/10

Tid: 2 timer

Exit 8 er en ret unik og creepy walking simulator, hvor du skal finde ud af et endeløst loop i form af korridor i en metro. Det gælder om at spotte fejl/ændringer i korridoren, hvis alt ser korrekt ud går du igennem, hvis noget er ændret, skal du vende dig om og gå tilbage. Det skal man gøre 9 gange i træk, hvis du laver en fejl, skal du starte forfra. Det er ret simpelt og spillet har en effektiv creepy stemning, på nettet bliver det beskrevet som noget, der tager mellem 20-60 minutter at gennemføre.

Havde det bare gjort det for mig, så var jeg nok højere på karakterskalaen, men nogle af ændringerne er ret små og obskure og jeg kunne fandeme ikke få øje på dem, så jeg blev frustreret og så var det altså heller ikke sjovere at rende rundt i den samme korridor konstant. Det er en sjov ide og det er også fitn udført og til en pris på 30kr. så tør jeg godt anbefale det. Du skal bare være bedre til det end jeg var.

5/52

Atari 50: The Anniversary Celebration

Karakter: 8/10

Tid: 4 timer

Atari 50 er en fed pakke bestående af et digitalt museum og et spilbibliotek fyldt med en masse gamle Atari spil. Jeg var meget i tvivl om jeg skulle tilføre det her som en gennemført, for jeg har ikke gennemført et eneste af de mange spil, som er med i Atari 50. Men hvis jeg havde det, skulle de vel også skrives ind selvstændigt. 

Jeg har dog set alle videoklip og interviews med de tidligere ansatte, læst alle tekstbokse, set alle billeder og prøvet mange af de gamle spil. Spillene strækker sig helt tilbage fra Atari2600(slut 1970erne) og op til Atari Jaguar(midt 1990erne). Spillene havde ikke den store interesse for mig, eller jo det var sjovt at se dem og prøve dem i nogle minutter, men jeg købte Atari 50 for dokumentarfilmsdelen og interviewsene og dem vil jeg ønske der var flere af. Det er vilde anekdoter som de fortæller og de er uden filter de gamle nisser. Er man bare lidt videospils historienørd, så skal man helt sikkert tjekke Atari 50 ud! 

Ideen er meget interessant. Men jeg synes, at 52 spil er meget. Man skal have fritid til det, og det er alligevel ikke nok. Jeg har to jobs og bruger meget lidt tid sammen med min familie. 
Alle, der er i en lignende situation, vil forstå mig. Selvom jeg virkelig godt kan lide at spille videospil.

In reply to: @Allen007

Ideen er meget interessant. Men jeg synes, at 52 spil er meget. Man skal have fritid til det, og det er alligevel ikke nok. Jeg har to jobs og bruger meget lidt tid sammen med min familie.  Alle, der er i en lignende situation, vil forstå mig. Selvom jeg virkelig godt kan lide at spille videospil.

Hej Allen

Du skal ikke tage det bogstaveligt, det er bare titlen på tråden. Ingen(næsten) af os når 52 spil, mange af os har jo også selv børn og andre hobbyer. Mit mål i år er eksempelvis 25+ gennemførelser og jeg ved Runes har sat sig samme mål. Du er super velkommen til at være til legen også selvom du kun gennemføre 4 titler i år.

Antallet er ligegyldigt, vi gør det fordi vi kan lide at sætte lidt ord på det vi spiller, og læse om hvad andre spiller.

jeg købte Atari 50 for dokumentarfilmsdelen og interviewsene og dem vil jeg ønske der var flere af. Det er vilde anekdoter som de fortæller og de er uden filter de gamle nisser. Er man bare lidt videospils historienørd, så skal man helt sikkert tjekke Atari 50 ud!

det lyder som om du skal have fat i Tetris Forever. Det er præcist det samme.

Y can't metroid crawl ?
  • 0

2/52

The Exit 8 - PC

Tid: Ca. 1 time og 45 minutter

Karakter: 6/10

Ligesom Morten, så endte jeg med at falde i The Exit 8. Mest grundet artiklen for nogle dage siden herinde, og så grundet Mortens tekst herinde. Skaffede det på Steam til... mener det var 4 euro.

Generelt er jeg meget enig i Mortens dom. Spillet formår, på simpelt vis, at skabe en creepy stemning, og at gøre en paranoid. Tog mig flere gange i at se noget, som var en anomalitet, men formå at sætte spørgsmålstegn ved om det nu også var det. Og vice versa. Flere af gangene var 100% skud i tågen og nogle af anomaliteterne er umulige ikke at spotte.

Men, efter nok forsøg, så bliver paranoiaen erstattet af frustrationer. Flere af disse anomaliteter er så svære at se, at jeg ganske enkelt ikke spottede dem, og når man går igennem samme gang på en japansk metrostation nok gange, så er den altså bare heller ikke spændende længere!

Så generelt meget enig med Morten.

Når det så er sagt, så er det dog en forholdsvis unik oplevelse, som er skruet helt godt sammen. Derudover er det meget billigt. Nok ikke et spil jeg kommer til at spille igen, men samtidig heller ikke et der er svært at anbefale. Frustrationerne trækker det dog ned på et 6-tal.

Det er svært ikke at anbefale det, når det er så billigt og alligevel så unikt. Men vi havde nok begge haft en bedre oplevelse, hvis vi havde kunne klare os igennem på under en time.

Tillagt 2025-01-14 09:21:

In reply to: @The_Dude

det lyder som om du skal have fat i Tetris Forever. Det er præcist det samme.

Tog de også mange stoffer? For det gjorde de ved Atari! 

Det er svært ikke at anbefale det, når det er så billigt og alligevel så unikt. Men vi havde nok begge haft en bedre oplevelse, hvis vi havde kunne klare os igennem på under en time.

Enig. 

• 0

det lyder som om du skal have fat i Tetris Forever. Det er præcist det samme. Tog de også mange stoffer? For det gjorde de ved Atari!

haha pas men ham russeren der skabte Tetris er med. Så de drak vel Vodka undervejs

Y can't metroid crawl ?
  • 0

2/52

Donkey Kong Country 

7/10

1-2 timer.

Rimelig middelmådig platformer. En del svære baner som fik mig til at bruge save states. Sidste boss var overraskende nem. Første gang jeg spiller det til enden.

Y can't metroid crawl ?

3/52

Chained Together

8/10

9 timer

Det har en stærk underholdnings niveau når man er flere end 1. Sværhedsgraden falder dog mærkeligt nok i sidste 3. del af spillet. Gennemførte det med 2 venner. Vi spillede beginner og loadede højeste punkt når vi faldt for langt ned.

Y can't metroid crawl ?

2/52 - Sonic Generations Remaster

8/10 - 14 timer

En once in a life-time experience er det nok at få lov at spille et Sonic spil der faktisk virker, men også er ret sjovt. Det er nok det eneste spil der er produceret med det blå pindsvin jeg faktisk kan lide, men denne samling af seriens highlights fungerer overraskende godt for mig. Det er ikke et vildt udfordrende platformspil, men hvad end man spiller de tredimensionelle baner eller de mere klassisk orienterede baner venter et udvalg af levels der gør det let og simpelt at komme til at fremstå som hærdet speedrunner med ganske lidt umage, og det kan alligevel lidt. Tilsæt et stærkt soundtrack, setpieces der tangerer det helt latterlige og en vild fartfornemmelse, og du har et let tilgængeligt men skægt platforming spil. Jeg ser allerede nu frem til at give mig i kast med Shadow the Hedgehog's nye kampagne som jeg har ladet mig fortælle er en ret beefy oplevelse, og derfor kommer det til at tælle som sit eget separate spil senere når jeg får det nået igennem.

3/52 - Grand Theft Auto 3 Definitive Edition

7/10 - ca. 12 timers tid??

Ok, så det får nok flere point end det bør, for jeg har mange nostalgiske forbindelser til det her spil, men det har alligevel været ret sjovt at spille. Den gamle janky fysik, det nærmest elendige combat, Scarface soundtracket i bilradioen og en historie der virker nærmest skrevet til et arkade-spil. Det er overvejende excuse-plot for at du kan få nogle opgaver at lave i byen, for figurerne er gennemgående ikke særligt interessante og udtrykker sig meget kortfattet om ikke synderligt medrivende begivenheder. Jeg forestiller mig dog det hænger sammen med at man har en del mere frihed til løsning af opgaver, noget jeg godt kunne savne i nyere Rockstar titler. Et eksempel herpå kunne være at jeg skulle bruge en særlig varevogn for at komme ind til triadernes hovedkvarterer for at myrde et mål, men hvis du ikke gider skaffe en sådan bil, så kan du også snipe vedkommende fra et nærtliggende bakkedrag.

Alt i alt er gode barndomsminder med til at booste spillet, men jeg kunne godt have tænkt mig en bedre historie. Jeg havde en antagelse at grunden til at jeg ikke kunne huske meget af historien var at jeg ikke forstod så godt engelsk dengang, men i virkeligheden er det fordi der sker pretty much jack shit

For at kommentere skal du være logget ind. Bliv medlem her - bliv medlem nu!