Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
nyeste
Atrás

Film & musik

Snak om musik og film her

Game of Thrones

ostekagemanden
ostekagemanden
Citerer Suduki:
Jeg tror bare de fleste tit glemmer at en bog ikke er et manuskript og at TV-serier/film og bøger er meget forskellige medier.

Faktum er imidlertid, at serien indtil videre har fulgt bøgerne næsten slavisk. Så det kan vel ikke lægges boglæserne til last, at der sker et pludseligt og markant skifte i tilgangen til filmatiseringen.

Citerer Tugay007:
Nu siger du, at det går lidt langsomt, men er bog 4 og 5 ikke også de mest langsomme? Jeg hører ofte, at de har et betydeligt større antal af sider end de forrige, men der sker nærmest intet. Så det er vel naturligt? Det går jo endda hurtigere i serien,[...]

Tempomæssigt mener jeg ikke i forhold til, hvor langt serierne er nået i forhold til bøgerne. Det er jo en uinteressant diskussion idet serien har indhentet bøgerne i langt de fleste tilfælde. Serien kommer jo netop med mange nye ting.

Jeg mener derimod i forholdt til fortællerteknik, og dramamæssigt. Mange af denne sæsons afsnit har indeholdt hurtigt overståede - og ligegyldige - samtaler, der simpelthen blot fylder for meget. Fortællerteknikken er lidt kluntet, hvilket måske er et resultat af, at manuskriptforfatterne ikke længere kan læne sig op ad bøgerne. Dramamæssigt foregår der for lidt. Der er begyndt at mangle nogle formål karaktererne imellem. Formålene er der muligvis, men de kommunikeres ikke særlig fornuftigt. Eksempelvis: hvad er Sansas formål? Hendes karakter udvikler sig ikke i denne sæson. Den gjorde lidt i starten. Men nu er hun tilbage i sit gamle skrøbelige jeg. Den del er i det hele taget gået i stå. Det samme er Dorne. Og det samme er det ved muren. Kings Landing er det eneste, der dramamæssigt, stadig rykker på sig. Men det er netop også delen, der ikke har indhentet bøgerne endnu.

Når det er sagt - det lyder sikkert alt for negativt - så nyder jeg stadig serien. Er tosset med, at Bronn får lidt mere screentime. Han er en interessant karakter i bøgerne, og er også blevet det i serien. Godt de bygger videre på hans karakter.
Man skal dog forholde sig retten til at være en smule kritiske. Især idet serien er rykket ind i et nyt "kapitel", nu når filmatiseringen ordlydsmæssigt ikke er en filmatisering længere.

dbbuu
dbbuu
Citerer ostekagemanden:
Citerer Suduki:Jeg tror bare de fleste tit glemmer at en bog ikke er et manuskript og at TV-serier/film og bøger er meget forskellige medier.
Faktum er imidlertid, at serien indtil videre har fulgt bøgerne næsten slavisk. Så det kan vel ikke lægges boglæserne til last, at der sker et pludseligt og markant skifte i tilgangen til filmatiseringen.

Har ikke læst bøgerne, så kan ikke rigtig udtale mig om det, man fra hvad jeg har læst online, var det faktisk kun sæson og bog ét, som stort set var identiske. De efterfølgende sæsoner har lavet en del ændringer fra bøgerne.

You make Buu mad, Buu make you dead! What Buu says, Buu do. - cookie for the people
ostekagemanden
ostekagemanden
Ingen af sæsonerne har været fuldt ud identiske med de tilsvarende bøger. Der har været ændringer i alle sæsonerne - en direkte overførsel fra bog til TV er ikke mulig for A Song of Ice and Fire-bøgerne. Der er alt for mange detaljer og karakterer. Men denne sæson har oplevet de klart mest markante ændringer. Ændringer, hvor det ikke er muligt at få det udfald, som bøgerne har fået. Spoiler:*host host* Jamie, Brienne, Sansa, Dorne, Bronn, Littlefinger, Davos *host*

De fleste ændringer er opridset her: http://gameofthrones.wikia.com/wiki/Differences_between_books_
and_TV_series

Men de er selvfølgelig lidt vanskelige at tage stilling til, hvis man ikke har læst bøgerne.

GOW_VINTHER
GOW_VINTHER
Mit problem er ikke at ting og personer er skåret ud, det er som i andre nævner en nødvendighed på grund af tid. Mit problem er at mange af ændringerne slet ikke er gennemtænkt, og karakterne tager valg der ikke giver nogen mening overhovedet. Hvis jeg lige skal liste nogle af mine største klager over sæson 5:

Spoiler:
1. Jaimes historie ændring er en af de største facepalms. Han vil ikke starte en krig ved at sende en hær af Lannister soldater, men at selv tage afsted er da lige så dumt. Et familieoverhoved, der vil kidnappe en prinsesse er heller ikke politisk smart. Værst er dog hans plan, eller mangel på en. Seriøst, de prøvede jo at løbe ind i landets hovedstad, gribe Myrcella om håndleddet og så løbe ud igen...
2. Hvis det ikke var nok, så havde Sand Snakes præcis den samme plan, snatch and run med prinsessen. Surprise, alle bliver fanget mens de står og ser dumme ud.
3. Hele Sansas historie. Hvorfor i al verden afsløre hendes identitet for alle og så efterlade hende med en masse backstabbere, der dræbte hendes familie? Ligesom Jaime skal Littlefinger forestille at være klog, bare i en endnu højere grad, og igen er planen idiotisk. Og som ostekagemanden nævner, så underminerer de nu alt den karakterudvikling, som hun har haft indtil videre.
4. Så er der en masse små detaljer i måden, den bliver optaget på og fortalt på. Se f.eks. da Tyrion og Jorah bliver fanget af slavers. De går på nogle kæmpe, åbne sletter, og alligevel ser ingen af dem de 15 pirater, før de er lige ved siden af? Så var der en elendig kampscene mellem Sand Snakes og Bronn/Jaime. Og hvorfor fortalte Brienne ikke Sansa, at Arya er i live, da de mødte?
5. Daenerys er begyndt at blive virkelig dum. Det er hun dog også i bøgerne på det her tidspunkt, så den er ikke helt deres skyld

Jeg kunne blive ved. Ligesom ostekagemanden synes jeg, at det lugter lidt af, at de lider af ikke af kunne læne sig op af bøgerne længere. Måske manuskriptforfatterne bare ikke er bedre, og det først kommer rigtig frem nu.

Shit happens...
ostekagemanden
ostekagemanden
Hardhome var virkelig et fedt afsnit. Endelig turde de tage et skridt gennemtænkt skridt ud af bøgerne. Rigtig fin dialog mellem Danaerys og Tyrion - spændende hvad retning den historie går i. Og virkelige noget fed action i Norden!

Er andre lige så begejstrede for afsnittet?

(I slipper for "bog kontra serie"-brok i dag. Fordi dagens afsnit var ret godt.)

GOW_VINTHER
GOW_VINTHER
Citerer ostekagemanden:
Hardhome var virkelig et fedt afsnit. Endelig turde de tage et skridt gennemtænkt skridt ud af bøgerne. Rigtig fin dialog mellem Danaerys og Tyrion - spændende hvad retning den historie går i. Og virkelige noget fed action i Norden!

Er andre lige så begejstrede for afsnittet?

(I slipper for "bog kontra serie"-brok i dag. Fordi dagens afsnit var ret godt.)

Jep, samme her. Første afsnit i sæson 5 jeg virkelig kan lide, hele scenen til sidst var super fedt lavet.

Shit happens...
Stampe128
Stampe128
Super fedt afsnit, der bare blev bedre og bedre undervejs. Sublim times underholdning, og helt klart det bedste afsnit i sæsonen indtil videre.

Tugay007
Tugay007
Sæsonen er tilgivet. SÆSONEN ER TILGIVET ( )

Jeg syntes allerede, at det tegnede til at blive den bedste episode i sæsonen på grund af Tyrion og Dany samtalerne samt Cersis scener, og så var det fint med noget udvikling på Aryas front.

Jeg ville mene, at episoden havde en virkelig god opbygning.

Men med sidste del med så synes jeg også, at det formåede at være en af de bedste afsnit i hele serien.

Bravo Jeg glæder mig til de to sidste.

Suduki
Suduki
Citerer GOW_VINTHER:
Jep, samme her. Første afsnit i sæson 5 jeg virkelig kan lide, hele scenen til sidst var super fedt lavet.

Jeg kan faktisk rigtig godt lide hele sæsonen. Der har været en del world-building, som jeg absolut elsker. Kan godt forstå at det kan virke lidt tungt hvis man er indstillet på action (ikke nødvendigvis af den voldelige slags), men jeg har nydt det meste af sæsonen.

Take a chill pill.
Stant
Stant
Hoooold nu op hvor er afsnit 9 godt! Fanget fra ende til anden.. Ser frem til at Meryn snart tager billetten..

"There are only two kinds of people who are really fascinating - people who know absolutely everything, and people who know absolutely nothing."
Tugay007
Tugay007
Afsnit 9 var nu meget godt. Den sidste scene med Stannis var intens, og Meereen i sidste del af afsnittet var også fedt. Endnu engang var jeg også glad for Arya's scener.
Jeg synes dog bl.a. at Jon's del virkede lidt som fyld. Det var fint, men ikke fantastisk, og det samme med Dorne delen.

Jeg ville dog stadig mene, at det er sæsonens bedste ( kun overgået af afsnit 8 ).
Denne sæson skinner virkelig igennem her til sidst. Alt det build-up som de har haft i første halvdel (og lidt til) ser ud til betale sig. Jeg glæder mig til sidste episode!

Ak-master
Ak-master
Er jeg den eneste, der er lidt træt af, at den religiøse kult tilsyneladende uden videre har overtaget hele Kings Landing? Der er nærmest militær undtagelsestilstand i riget - altså bortset fra at de kutteklædte egentligt er civile. PS. har ikke set afsnit ni.

This post is 99% beef and the rest exaggeration
Suduki
Suduki
Citerer Stant:
Hoooold nu op hvor er afsnit 9 godt! Fanget fra ende til anden.. Ser frem til at Meryn snart tager billetten..

Jeg må dog sige, den sidste scene (den lavet af CGI) var så plat og dårligt lavet at jeg grinte højlydt.

Take a chill pill.
Stant
Stant
Citerer Suduki:
Citerer Stant:Hoooold nu op hvor er afsnit 9 godt! Fanget fra ende til anden.. Ser frem til at Meryn snart tager billetten..

Jeg må dog sige, den sidste scene (den lavet af CGI) var så plat og dårligt lavet at jeg grinte højlydt.

Spoiler:Yup, flyveturen var godt nok ringe lavet.. Kunne dog godt lide selve kampen..

"There are only two kinds of people who are really fascinating - people who know absolutely everything, and people who know absolutely nothing."
dbbuu
dbbuu
Citerer Ak-master:
Er jeg den eneste, der er lidt træt af, at den religiøse kult tilsyneladende uden videre har overtaget hele Kings Landing? Der er nærmest militær undtagelsestilstand i riget - altså bortset fra at de kutteklædte egentligt er civile. PS. har ikke set afsnit ni.

Nej. Tænker hele tiden at dette aldrig var gået hvis Tywin stadig var i live. Eller Joffrey for den skyld.
Tommen har simpelthen ingen rygrad!

You make Buu mad, Buu make you dead! What Buu says, Buu do. - cookie for the people
Stant
Stant
Citerer dbbuu:
Citerer Ak-master:Er jeg den eneste, der er lidt træt af, at den religiøse kult tilsyneladende uden videre har overtaget hele Kings Landing? Der er nærmest militær undtagelsestilstand i riget - altså bortset fra at de kutteklædte egentligt er civile. PS. har ikke set afsnit ni.
Nej. Tænker hele tiden at dette aldrig var gået hvis Tywin stadig var i live. Eller Joffrey for den skyld.
Tommen har simpelthen ingen rygrad!

Igen Cercei der fucker det hele op!

Stant
Stant
Sikke en finale.. Må nok indrømme at slutningen var skod.. Synes det var en af de mere spændende historier, og den er så nok slut for den persons vedkommende.. Not OK..

Carmillah
Moderator
Carmillah
Jeg kan heller ikke finde ud af hvad jeg synes om slutningen.

- En dude i forklædning..
Fynner
Fynner
Citerer Ak-master:

Så vidt jeg lige husker er det noget Cersei har orkestreret - hvilket nok vil hjælpe dem en del på vej - for at sætte Margaery/Tyrell-familien ud af spil. Det er dog ikke særligt tydeligt i serien, men jeg mener det er sådan det hænger sammen (ret mig endelig hvis jeg tager fejl)

Synes det var et fint sidste afsnit på en sæson der virkede lidt mere usammenhængende end tidligere. Til gengæld var de sidste 3 afsnit gode, IMO, og det sidste kvarters tid af afsnit 8 er muligvis det fedeste i serien overhovedet.

Spoiler:Mht. slutningen så kan jeg også godt være lidt bekymret for hvordan tingene udvikler sig. For mig var det lidt som om at den overordnede/vigtigste del af historien udspiller sig ved The Wall. Hele riget er på randen af zombie-invasion. Imens de andre har travlt med deres "små lege" rundt omkring så står og falder det hele med om The Night's Watch (og The Wildlings?) kan stille noget op overfor de levende døde. Desuden er vi også nået dertil hvor serien har overhalet bøgerne stort set over alt (så vidt jeg husker), så er lidt spændt på at se om det får nogen konsekvenser. Selvfølgelig er der lavet en del om allerede men nu har forfatterne slet intet at holde sig til udover hvad Martin har fortalt til producerne. Meeeeen Melisandre ankommer til Castle Black kort tid før Jon Snow bliver forrådt og slået ihjel - tilfældigt? Det tror jeg ikke ;)

dbbuu
dbbuu
Tror bestemt heller ikke at det er tilfældigt.
Spoiler:Tror Jon Snows rolle er alt for vigtig.
Kort inden hun ridder tilbage til Castle Black, virker det også til at hun indser, at det ikke er Stannis som er "the one true king" men derimod Jon Snow.
Vi har jo før set hvad lysets herre kan udrette.
Så slutscenen irreterer mig ikke Hvad jeg dog derimod blev sur over, var Stannis's død! Så vidt jeg ved, så er der ikke flere Baratheon medlemmer tilbage (udover Tommen)
Stannis Baratheon var den eneste tilbage i krigen, right? Kan ikke rigtig huske om Bolton er allieret med Lanisterne.

Tugay007
Tugay007
Jeg er meget begejstret over afsnittet. De sidste tre episoder ville virkelig noget.

Jeg var glad for det meste af afsnittet.

Spoiler poiler:Jeg var dog lidt irriteret over, at kampen i norden blev skåret ud på den måde. Jeg er godt klar over, at de måske ikke havde tiden eller budgettet til en hel kamp, men de måtte gerne have haft en kort kampscene før, at de hoppede i tiden. Ellers så synes jeg, at det meste af afsnittet var ret solidt.

Angående det faktum at Melisandre ankommer ved muren. I bøgerne så er det jo heller ikke sikkert, at Jon er 100% død endnu, og forfatteren vil hverken bekræfte eller afkræfte det. Men dem der laver serien samt skuespilleren har bekræftet, at Jon Snow er død i serien. Udover at de selv har sagt det, så har Kit Harington (skuespilleren) fået klippet sit ikonisk Jon Snow hår, hvilket han altid fik af vide, at han ikke måtte, da han skulle spille Jon.

Det ser måske ikke så lyst ud for ham, men det kan dog sagtens være, at han kommer tilbage. Der er en masse teorier om ham, som alle bliver skudt ned, hvis han forbliver død .D

Suduki
Suduki
Citerer Tugay007:
Jeg er meget begejstret over afsnittet. De sidste tre episoder ville virkelig noget.

Jeg var glad for det meste af afsnittet.

Til din første paragraf:

Spoiler poiler:Det kan være de gemmer noget af budgettet til nogle ret store og spektakulære kampe senere. ;)

Take a chill pill.
Stant
Stant
Kan kun håbe at Melissandre kan gøre noget.. Men som Kit også selv er ude og sige, så virker det usandsynligt. Men jeg håber!

Suduki
Suduki
Citerer Stant:
Kan kun håbe at Melissandre kan gøre noget.. Men som Kit også selv er ude og sige, så virker det usandsynligt. Men jeg håber!

Det sagde han også sidst han var døden nær.

Take a chill pill.
ostekagemanden
ostekagemanden
Jeg synes de afviklede sæsonen ganske fornuftigt.

Spoiler:Serien slutter jo mere eller mindre fuldstændigt som den sidste bog. Jeg skal ikke lægge skjul på, at de nok har trukket det lidt i langdrag - måske i håbet om, at George R. R. Martin rent faktisk nosser sig sammen, og får udgivet den næste bog. Der har svirret rygter om, at bøgerne er tæt på at være færdige. Lad os nu se. Han er dog berygtet for at have årtier mellem hans udgivelser.

Mht. Stannis, så er jeg også lidt ærgerlig. Jeg kunne egentlig godt lide ham. Men hans træk med at brænde sin egen datter, det var dog lidt for voldsomt. Vi så ham dog ikke dø - i hvert fald ikke on screen. Så måske der er et lille håb. Det ville heller ikke ligne Brienne at nedslagte personer uden videre.

Er stadig ærgerlig over, at Sansa ikke udviklede sig mere end tilfældet var. Hun er lidt tilbage i sin sædvanlige rolle, som den uskyldige, skrøbelige og sårbare karakter. Og det er sg* ærgerligt.

Hvad angår Jon Snow, så kan jeg ikke helt finde ud af, hvad jeg skal synes. I bøgerne sker jo nogenlunde det samme, og man efterlades forholdsvist forvirret. På den ene side tænker man: han kan ikke være andet end død. På den anden side tænker man: han kan ikke være død. Det virker dog til, at Jon Snow rent faktisk er død. Og jeg synes egentlig, at det er lidt dårlig stil, at folkene bag serien - og Kit Harrington selv - taler ud omkring Jon Snows fremtid. Det ødelægger lidt seriens spænding. Rigtig dårligt move, hvis I spørger mig.

(By the way: jeg kan ikke finde ud af, om vi skal bruge spoilermarkeringer.. Jeg mener, vi diskuterer jo historien ud fra serien. Alt er vel i sagens natur spoilers...)

For at kommentere skal du være logget ind. Bliv medlem her - bliv medlem nu!