Efter flere forsinkelser, og hvad der udefra har set ud til at være en ret udfordrende udviklingsperiode, er Turn 10 endelig klar til at lancere Forza Motorsport. Denne racersimulationstitel er blevet genbygget op fra bunden, så den passer til den nuværende generation af Xbox-konsoller og PC'er, og med en officiel lancering den 10. oktober og en Early Access-periode, der begynder allerede i dag, kan jeg endelig dele fulde tanker om spillet med jer.
Først og fremmest, hvis du har spillet et Forza Motorsport-spil før, vil du vide, at dette ikke er en racersimulation i samme grad som et Assetto Corsa eller rFactor. Det minder mere om Gran Turismo-serien, hvor der er klare simuleringselementer, men gameplayet er designet på en sådan måde, at selv nybegyndere kan hoppe ind og hygge sig uden at blive overvældet af løbsstrategi, dæktryk, biltuning og så videre. Ja, du kan udforske mange af disse systemer i Forza Motorsport, men de er først og fremmest for de dedikerede sim-racere og har ikke en enorm indflydelse på gameplayet på samme måde, som de har i andre sim-racing-titler.
På samme måde er Forza Motorsport, ligesom Gran Turismo, altid blevet designet med konsolspil og controller-input i højsædet, og derfor er racersystemerne og mekanikken ikke så komplekse som i sim-racere, der er bygget med rat og pedaler i tankerne. Så når alt dette er sagt, befinder Forza Motorsport sig i et underligt limbo ligesom Gran Turismo 7, hvor det ved, at det ikke er en arkade-racer som The Crew og gerne vil have dig til at tro, at det er en virkelig kompleks og dyb sim-racer, men i virkeligheden forholder det sig kun delvist sådan.
Alligevel har Turn 10 tydeligvis lagt mange kræfter i at få dette spil til at virke så virkeligt som muligt. Bilerne er detaljerede og ligner virkelig deres ægte modstykker, især når du bruger den grafiske indstilling, der prioriterer det visuelle over billedehastigheden. Det gælder også banerne. Der er lagt stor vægt på detaljerne for at få hver bane til at føles så præcis som muligt, og det er lykkedes det meste af tiden at imponere. Men Turn 10 gjorde meget ud af spillets udseende, og helt ærligt, så føles det ikke fantastisk uovertruffent i visuel forstand. Misforstå mig ikke, Forza Motorsport er et smukt spil, men der er også masser af andre meget smukke racerspil på markedet.
Når det gælder selve løbet, har Forza-spillene altid haft en specifik fysik, hvor bilerne føles, som om de glider hen over banen på is, og det er også tilfældet her. Når du presser hver bil til det yderste, vil du opleve, at den glider rundt med hvinende dæk i hvert sving, og det har altid fået mig til at tune bilerne, så de overgiver lidt fart, men har bedre køreegenskaber, bare så du kan få det bedste ud af hvert sving. Men selvom fysikken unægtelig fortsat er Forza, når det gælder dæk og håndtering, føles resten fantastisk. Uanset hvilken bilklasse eller -type du vælger, vil du mærke en tyngde i styringen, når du kører rundt på banen. Du kan mærke forskellen i det materiale, der udgør hver bane, og du bemærker det i samme sekund, du kører for dybt ind i et sving, og dine dæk rører en plet af jord. Når det regner, øger de pletvise vandpytter udfordringen betydeligt, da du vil aquaplane, hvis du rammer en ordentlig vandpyt, hvilket er let at bemærke takket være den fantastiske vandfysik. Der er meget at sætte pris på ved fysikmotoren, selv om den har et par småfejl.
Når det kommer til racerløb, er der et par virkelig bizarre irritationsmomenter, som efterlod mig frustreret. Først og fremmest er den kunstige intelligens i dette spil forfærdelig. Uanset om du sætter Drivatar-sværhedsgraden til maksimum eller til det laveste, bremser AI'en, når det ikke er nødvendigt, og fremkalder sammenstød, skubber dig af banen, kører for bredt i svingene og ødelægger sine egne omgange for derefter at vende tilbage til banen og fortsætte med at holde racerlinjen og ødelægge din omgang. Da Forza Motorsport er et spil, der lægger stor vægt på såkaldt "clean race" med tonsvis af tidsstraffe og advarsler, der uddeles af straffesystemet, som i bedste fald er ramt ved siden af, vil AI-racerne gøre dit liv meget vanskeligt og frustrere dig under Career Mode-delen.
Dertil kommer, at turneringerne i Career Mode er designet på en sådan måde, at de tager spændingen ved konkurrencen ud af dem. Hver gang du kører på en bane som en del af en cup, kræver spillet, at du kører et par træningsomgange før det egentlige løb, men der er ingen kvalifikationsrunde. Du vælger simpelthen, hvor du vil starte på gridden hver gang, med den hage, at jo længere tilbage du starter, jo større Credit-belønning får du, hvis du ender på podiet. Du skal selv beslutte, ikke baseret på dine racerfærdigheder, om du vil have en lille tilstrømning af ekstra Credits eller i stedet trofæet for at vinde cuppen. Det er bare uforståeligt, hvorfor det håndteres på denne måde.
Og det virkelig, virkelig bizarre er, at Credits altid kun bruges til at købe biler. Forza Motorsports progressions- og opgraderingssytem beder dig om at blive ved med at køre en bil for at få den op i niveau og låse op for nye opgraderinger til den specifikke bil. Hver bil har 50 niveauer, der skal gennemføres, og med over 500 biler at købe ved lanceringen, kan du allerede se, at det er et seriøst mareridtsagtigt progressionssystem, der er blevet bragt ind i dette spil. Det er selvfølgelig dejligt, at man ikke skal bruge Credits til at forbedre en bil (i stedet bruger man Car Points, som man optjener ved at stige i niveau i en bil for at kunne montere en vis mængde nye dele), men dette progressionssystem er ærlig talt udmattende. Spillet er også ret dårligt til at forklare, hvordan man effektivt tuner sin bil, og der er ingen tvivl om, at mange nye spillere eller casual racere helt vil ignorere denne side af spillet.
Men når du bevæger dig forbi Career Mode og i stedet kigger på multiplayer-delen af ligningen, kommer Forza Motorsport virkelig til sin ret. Rigtige spillere er langt bedre at konkurrere mod end den kunstige intelligens, og med en trænings-, kvalifikations- og løbssektion designet til hver begivenhed er hver facet af onlineoplevelsen vigtig. Og hvis du er bekymret for, at online-spillere vil genere dig, har Turn 10 fundet en virkelig genial løsning på det, da spillerne ikke rangeres efter vundne løb eller noget som helst, men snarere efter deres sikre kørefærdigheder. Jo bedre og renere du kører, jo højere bliver din rang, og jo bedre kvalitet af racere vil du finde i dine online lobbyer. Med tonsvis af events af forskellige slags, der konstant tilbydes, er multiplayer uden tvivl den bedste del af Forza Motorsport-oplevelsen - selvom den er fyldt med underlige designvalg, der i bedste fald føles kontraintuitive - såsom biler, der automatisk fyldes med fulde benzintanke, der skal holde 57 omgange til et løb, der strækker sig over fem omgange. Så glem ikke at tanke din bil ordentligt op, da du vil være meget hurtigere med mindre brændstof ombord. Og uden at skulle gøre for meget ud af dette underlige designvalg, så var det værste tilfælde, jeg har oplevet, et løb på to omgange med en bil, der var tanket til 317 omgange...
Men tag ikke fejl af disse små irritationsmomenter, Forza Motorsport er en meget veludført racer med solid grafik, topydelse (på nær et par uendelige loading-skærme), geniale menuer, der føles intuitive og hurtige, og en anstændig fysikmotor, der driver det hele. Dette er et meget vellavet spil. Der er kælet for detaljerne, og det er tydeligt, at Turn 10 har lagt stor vægt på kvalitetskontrol, for dette spil føles næsten så poleret, som et spil kan blive.