LIVE
HQ
logo hd live | Call of Duty: Vanguard Open Beta
See in hd icon
Dansk
Gamereactor
gadget-tekster

HTC Vive Pro 2

Vi har prøvet det nye Pro 2 headset - og det er lidt af en opgradering.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Hvis du prøvede HTC's Vive VR-headset da det udkom husker du nok at det var godt, men ikke helt perfekt. Det forsøger HTC nu at gøre noget ved, og har igennem noget tid arbejdet på at opgradere både headset, tilslutninger, controllers, sporing og i det hele taget oplevelsen.

Den mest mærkbare forskel fra det originale headset er displayet, eller rettere, opløsningen. 1080x1200 per øje er blevet til 2448x2448 per øje, altså 5K, eller 4896x2448. Der er nu - op til -120 graders synsfelt og der bydes på 120Hz-opdateringshastighed. Linsen er dog anderledes, og ens synsfelt føles en smule anderledes end det gamle system. Alt sammen forbedringer, men især opløsningen gør i praksis ret meget, for med det gamle headset var man i stand til at se de enkelte pixels, og jeg følte altid at jeg kiggede på en projektion med lav opløsning, og ikke et high-tech VR headset.

Men det er ikke kun på overfladen, hvor der før var to sub-pixels er der nu tre, altså fuld RGB, og det giver væsentligt bedre farver. Der er nu dobbelt LCD-display, og jeg synes faktisk at headsettet sidder bedre end det originale også. Jeg synes det er fint med lyden og de medfølgende hovedtelefoner, men jeg er ikke fan af on-ear, og jeg foretrækker at bruge mine egne. De er dog fine dem der er integreret ind i det. Der er ligeledes to kameraerer integreret i fronten, samt to mikrofoner.

Afstandsindstillingen synes også bedre, og har en større rækkevidde, men måske vigtigere, så kan de rent faktisk bruges med briller, det gik ud over en tilfældig ansat, der absolut ikke brød sig om VR, det var for uhyggeligt, men pointen er at Vive faktisk har ret i påstanden om at briller noget nemmere kan bruges sammen med VR-headset.

Jeg er glad for at man nu bruger USB-C og DisplayPort til at forbinde med, vi havde desværre ikke adgang til det trådløse modul under testen, men selvom at jeg til enhver tid foretrækker tingene trådløst, så bekymrer batterilevetiden mig stadig, det kan dog løses med et ekstra batteri, men som med alt VR-udstyr, så er det ikke helt billigt. Det er som jeg forstår det dog nødvendigt at udskifte standardbatteriet med et kraftigere for at den ikke begrænser båndbredden til 2448x1224/90Hz, som Vive opgiver. I guder det er svært og dyrt at være på forkanten med teknologi. Der er dog en løsning på vej, hvis jeg har forstået Vives hjemmeside korrekt. Omvendt er det måske meget sundt, om end ikke for nakken, at man lige tager en pause en gang imellem, det er både tungt og varmt at bruge VR - men vi er kommet langt siden det første Vive headset, der dog kompenserede ved at byde på banebrydende oplevelser.

Headsettet er nede på at veje 855 gram, det er en del over tid, så korrekt montering og pasform er vigtigt. Det største problem er dog slæk i kablerne, og de trækker ganske enkelt i hovedet. Det er der heldigvis råd for, men de er ikke kønne at kigge på. Indtil at der kommer en trådløs løsning, der er til at betale, og som ikke degraderer VR-oplevelsen, så må man leve med det.

Prisen på €800 virker voldsom, for i kongelig dansk mønt bliver det 6400 kroner, det er samme pris man er vant til at betale for den fulde pakke, og vi snakker €1400 hvis man skal have basestationer og controllers med. Til gengæld er denne pakkeløsning ret ny, og billigere end den "gamle" løsning, hvor alt skulle købes separat. Du kan endda også investere i en Tracker 3.0, som simpelthen kan repræsentere objekter inde i spillet, men enheden er heldigvis kompatibel med tidligere versioner af basestationerne.

Har man leget med HTC Vive før kender man rutinen i setuppet, jeg var så doven og brugte det i vores eksisterende opsætning. Jeg synes opsætning er ret lige til, der er en del underpunkter man skal huske, men jeg synes at man bliver guidet godt igennem. Vi prøvede forskellige opsætninger med forskellige computere, men det kørte generelt ret fint. Det er som altid bedst at sætte basestationerne som sporer dig højt og med uhindret udsyn, ellers bliver man hårdt straffet af opsætningsguiden.

Vi brugte PC'er der er med relativt nye komponenter. Den dårligste var med en i9-10900k og et RTX2080, men det kørte altså uden problemer, vi havde dog opgraderet til et RTX3070 det meste af tiden.

Vi er ikke helt enige internt på GR hvad for nogle controller-systemer der er bedst, jeg er personligt ret vild med Vive-løsningen da jeg ofte spiller skydespil, og med seneste generation som fulgte med i anmdeldelsespakken er der også en væsentligt bedre batterilevetid.

SteamVR og VivePort er stadig de to steder at man primært får fat i sine spil. Der er rigtigt mange gode VR-oplevelser imellem, jeg er selv enormt glad for de små sværd- og buespil der findes, særligt med Vive-controlleren som har en størrelse hvor grebet på en bue eller sværd er noget mere fysisk at forholde sig til. Jeg synes det er fint at der hører to måneders abonnement med til VivePort, for der er også mange knapt så gode spil imellem, og prisen løber hurtigt op hvis man skal købe en 10-12 stykker for at holde sig selv underholdt.

Nogle af mine favoritter har jeg dog stadig på SteamVR, de fleste har faktisk været gratis eller kostet meget lidt. Der er desværre stadig en ekstrem og udbredt manglen på fulde komplette spil, og en af mine farvoritter er Fallout 4, der i ægte Bethesda-stil har en del medfødte skavanker, særligt spillerens højde og uforklarlige crashes, men som altid kan man modde sig ud af problemet, og får en meget-meget-meget indlevende oplevelse, faktisk så meget at jeg har tænkt mig ikke nogensinde at få VR hjem til - jeg ville forsvinde ind i Fallout 4 VR for evigt og dø af sult.

Alt i alt finder jeg at det er en signifikant opgradering, og vi er helt klart kommet tættere på en meget flydende brugeroplevelser. Bedre farver, mærkbart højere opløsning og højere opdateringshastighed kan klart og tydeligt mærkes - men prisen gør nok også at man der købte det første HTC Vive ikke engang vil overveje at opgradere. Herudover har VR stadig det grundlæggende problem at der ikke er mange VR spil, der er oplevelser, ikke komplette spil, og selvom at jeg har pladsen derhjemme, så kan jeg ikke retfærdiggøre at smide så mange penge efter en oplevelse, og reelt set ikke en ny spilplatform, upåagtet at man må anerkende at Pro 2 er en stor og signifikant opgradering og forbedring af det oprindelige headset.

Der har skam også været andre muligheder og modeller de sidste fem år, men jeg mener at springer til Pro 2 er så stort at det ikke giver meget mening at skule til dem.

08 Gamereactor Danmark
8 / 10
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster

HTC Vive Pro 2

HTC Vive Pro 2

GADGET-TEKST. Skrevet af Kim Olsen

Vi har prøvet det nye Pro 2 headset - og det er lidt af en opgradering.



Indlæser mere indhold


Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.