Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Gamereactor
gadget-tekster

Asus ROG Swift PF32UQX

32"4K 144Hz IPS 1152 Mini LED-zoner HDR1400 Nvidia-G Sync - og et prisskilt der giver din bankmand mareridt.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Jeg har i mange år ment at 27" 1440p er optimalt til gaming. Det er både baseret på en omkostningsanalyse af mit skærmbehov (min kone siger nej), og så en totalevaluering af den opgraderingsmæssige konsekvens for den øvrige hardware, hvis man fik et ja, her var svaret også nej. Det gør derfor ondt i min sjæl når man finder noget man kunne overveje at have i sit liv permanent, i mit tilfælde bliver det en 32" 4K-skærm. Jeg er ikke i tvivl om opløsningen, størrelsen... hmm. Måske 30" er bedre, i hvert fald så kan jeg godt unde mig selv en smule mere skærmareal når det alligevel er 4K, det giver alt andet lige et andet fordybelsesniveau som man ikke får med eksempelvis en 25", og som er opfyldt med en 27", men altid kan gøres bedre.

Skærmen er som en marketingsmand der har fået epilepsi, og bare har spyttet salgsord ud. Det er en voldsom omgang, men man skal vel også have noget for pengene. Prisen er 30.000, og billigste forhandler der havde en på lager, da denne artikel blev skrevet, forlangte 29.759 kroner. Det er også en slat.

Asus ROG Swift PF32UQX
Dette er en annonce:

Der er bagbelyst med mini-LED, 1152 dimming zoner er det blevet til, og det er ganske imponerende at opleve når der bliver revet 1400 NITS igennem. Men også for meget af det gode - du risikerer momentær blindhed. Det gør dog at der er HDR1400-certificering. Det gør desværre også at der bliver voldsomt varmt inde i selve skærmens kabinet, og der er en aktiv blæser, og den kan høres når der ingen andre lyde er, faktisk på et niveau, selv når skærmen er slukket, der gjorde at jeg var nødt til at fjerne strømstikket fra skærmen når jeg ville have ro på.

Udover G-Sync Ultimate, så er der indbygget et Quantum Dot display i bunden, og meningen er så at man kan have enten et statisk billede, eller få den til at vise CPU- eller GPU-temperaturer. Det er simpelthen for distraherende for mig, så jeg må blankt erkende at jeg undlod at bruge denne feature, om end "no image found" fejlbeskeden når man starter op var lidt irriterende. Billedet kan maksimalt være 256x64 pixels, så det er ikke ligefrem fordi at du kan have et high-res foto af din hund til at være integreret i din skærm.

Ellers er det på alle måder en "normal" IPS 4K-skærm med 144Hz-opdateringshastighed og 10-bit farvegengivelse. Altså hvad man kan forvente sig af en moderne skærm - også til en mere spiselig pris. Der understøttes HDR10, men responstiden er skuffende nok 4ms. Jeg havde forventet maksimalt 2, og gerne kun 1ms i den her prisklasse. For mange vil det ikke gøre en forskel, men er man bare lidt seriøs omkring sit online FPS-spil, så er 4ms i stedet for 1, eller mindre, alt for meget. Til gengæld er det hele solidt lavet, næsten 11kg vejer hele herligheden, og det er ikke sådan lige at løfte rundt på.

Farvedækningen er 98% DCI-P3 (160% sRGB), altså 1% bedre end de fleste andre skærme der lige nu er på gaming-markedet. Det indikerer også at der måske er brugt lidt bedre kvalitet panel end normalt. Delta-E er under 2, og altså tæt på farvekorrekte skærme til professionel brug, men til den eksorbitante pris, så havde <1 ikke været for meget at forlange. Det skal dog siges at hver skærm er kalibreret fra fabrikken, og man kan derfor være heldig at få en skærm der er tættere på 1.

Dette er en annonce:
Asus ROG Swift PF32UQX

Tilslutningerne består ikke overraskende af DisplayPort 1.4 DSC og tre HDMI 2.0. Hvorfor at det ikke er "b" som minimum forstår jeg ikke, og i den her prisklasse burde der have været 2.1 HDMI. En forklaring kan dog være at G-Sync modulet ikke er kompatibelt.
På Samme måde er der to USB 3.1, ikke 3.2, og en USB 2.0 port til webcam - her kunne man netop godt have brugt USB 3.2 og en USB-C tilslutning. Til gengæld har man heldigvis fravalgt højttalere, og har i stedet et hovedtelefonstik. Jeg går ud fra at de må have noget data der understøtter at dette stadig bruges.

Menuerne betjenes overraskende elegant igennem et drejehjul med indbygget knap i bunden, det er diskret, og virker ret godt. Det er lysår foran det skrøbelige lille joystick, som mange bruger i forhold til nemhed af betjeningen og særligt navigering, og jeg "misklikkede" aldrig. Kvaliteten af hjulet er overraskende god, og der er også to meget små knapper ved siden af hjulet. Skærmmenuen er fint og klart lavet. Til gengæld bruger manualen afsnitsinddeling i stedet for sidetal - det forstår jeg ganske enkelt ikke at man overhovedet kan overveje. Der burde være en lov imod den slags galimatias. Man har også kigget på andres brug af OSD, og det er noget jeg er vild med, og bruger det i perioder meget. Herudover, hvor lidt det end er, så foretrækker jeg at eksempelvis FPS bliver talt af hardware og ikke software, hvis det er muligt

Ja, der er et stort oplyst RGB-logo bag på skærmen, på standeren i både top og bund, kombineret med alle de mange mini-LEDer giver det cirka 60 watt der bliver hevet igennem systemet løbende, og det hiver ret meget varme igennem det hele.

Dette er en annonce:

En skærm i den her prisklasse skal have lidt ekstra features, og i det her tilfælde er et skruehul til dit webcam og et USB kabel. Godt så. Ideen er super god, men med de krav der er til webcams er jeg lidt forundret over at man har valgt at bruge USB 2.0 og ikke 3.2.

Skærmen kan justeres i alle retning som man forventer, og samtidig er kanten lidt tykkere end forventet, men ikke nær så slem som mange andre. Bunden er grundet den indbyggede skærm og drejehjulet noget tyk bag ørerne, men det er designet så det ikke springer i øjnene. Der kan dog ikke roteres, og det er ikke voldsomt at der kan drejes til siderne.

Asus ROG Swift PF32UQX

Grundet fabrikskalibreringen er farverne selvsagt dejligt korrekte, især for en gaming skærm. Lysstyrken måtte jeg simpelthen skrue ned for. Men det er også en af få skærme hvor HDR rent faktisk betyder en reel forskel.

Med de mange lokale dæmpezoner opnår man også en ekstremt imponerende kontrast jeg ikke før har set på en gamingskærm, men hvis man kigger godt efter vil der alle dage være en lille smule glorie omkring musen i totalt sorte områder - men indtil at vi får OLED eller anden teknologi med individuelt oplyste pixels, så er det ikke til at undgå. Personligt lagde jeg først mærke til det da jeg bevidst kiggede efter det.

Det gjorde ondt at pakke den ned igen og vide at der nok går mange år før end at jeg får min egen monitor på det her niveau - men sådan er det. Med lidt held vil der om bare tre-fire år være mulighed for at få sådan en samlet pakke til mere spiselige priser, men billigt bliver det næppe nogensinde.

09 Gamereactor Danmark
9 / 10
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster

0
Asus ROG Swift PF32UQX

Asus ROG Swift PF32UQX

GADGET-TEKST. Skrevet af Kim Olsen

32"4K 144Hz IPS 1152 Mini LED-zoner HDR1400 Nvidia-G Sync - og et prisskilt der giver din bankmand mareridt.



Indlæser mere indhold