Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Forsiden
gadget-tekster

Google Pixel 3-serien

Vi har endelig fået fat i Googles telefoner, og vi starter med 2018-modellen, Google Pixel 3 og Pixel 3 XL.

Denne anmeldelse var ikke muligt uden hjælp fra den danske wbshop Befro.dk, som hjalp os med at skaffe anmeldelsesenheder, da Google ikke selv kunne være behjælpelige. Vi kommer til at samarbejde med dem på lignende grundlag fremadrettet, og du kan checke deres webshop ud via ovenstående link.

For nogle år siden traf jeg den på daværende tidspunkt omfattende beslutning at trække mig fra Apples økosystem, i stedet langt om længe omfavne Android som værende mit primære hjem. Det var en beslutning der, arbejdet på Gamereactor taget i betragtning, må siges at være den eneste logiske, når nu 95% af de nye telefoner der kommer ind af døren til test her, benytter samme Android OS, så er det at være bekendt med dets features, fejl og mangler og hver eneste producents softwaremæssige særpræg, en af afgørende fordel at have med sig.

Google Pixel 3 XL

Jeg har ikke set mig tilbage, men der er dog én ting som de fleste eks-Apple-entusiaster som jeg godt kan savne, og det er samspillet imellem software og hardware, som du kun får hvis én central producent står bag begge dele. Det er her at Googles Pixel-telefoner kommer ind i billedet. Fordi de ikke officielt er lanceret i Danmark (endnu), så har det været notorisk svært for Gamereactor at sikre enheder til test, men takket være et solidt samarbejde med den danske webshop Befro, så kan vi nu endelig fortælle jer hvad vi synes om Googles måde at se Android på, og vigtigst af alt hvordan en tester bekendt med Apples gnidningsfrie samspil imellem software og hardware synes om dem.

Vi starter med Pixel 3-serien bestående af Googles Pixel 3, samt storebror Pixel 3 XL. Disse to telefoner udkom tilbage i oktober 2018, men er fortsat konkurrencedygtige som nu semi-billige eks-flagskibe på linje med iPhone XS, Samsung Galaxy S10-serien og sågar OnePlus 6T.

Det mest slående ved Googles måde at anskue det at sammensætte passende hardware til deres vision af Android er hvor legesygt det egentligt er. Særligt Pixel 3 og Pixel 3 XL fremstår helt og aldeles anderledes end de gængse "glass sandwhiches" som vi efterhånden er vant til at se hos alle de store producenter. Nej, det er ikke fordi den er lavet af marshmellows eller kurver på en mærkværdig unik facon, men bag på finder vi en hvid dobbelttone farvelægning, der kommer som resultat af at bruge plastik og frostbehandlet glas. Det giver telefonen et unikt visuelt særpræg, og det hjælpes yderligere på vej af en pastelfarvet lock-knap, der i dette tilfælde er limegrøn. Den nærmeste pendant er vel i grunden iPhone 5C, hvor Apple også valgte at droppe den forventede æstetiske identitet til fordel for noget mere... ja, man er tilbøjelig til at sige ungt. Desuden kurver skærmen ikke udover siderne på enheden, som vi her på Gamereactor fortsat foretrækker - ingen tilfældige og fejlagtige aktivering af touch-skærmen til os, tak!

Google Pixel 3 XL

Google Pixel 3 XL (som er den vi hovedsageligt tager udgangspunkt i her) vejer 186 gram, sammenlignet med eksempelvis iPhone XS Max' 206 gram, eller sågar iPhone 11 Pro Max' 226 gram, så ja, den føles lettere og mere behændig end mange af sine konkurrenter, og når nu at det er Google der producerer, så er der ingen irriterende Bixby-knap - en Pixel 3 XL er bare en ganske almindelig smartphone, med alt hvad der nu måtte høre med.

Indvendig finder vi en Snapdragon 845, der i eksempelvis GeekBench ikke klarer sig lige så godt som en en ny Snapdragon 855, eller sågar 865 som debuterer i en række flagskibe i år, men ærlig talt med spilstreaming ude i horisonten og flere og flere opgaver nu håndteret af skyen, så tvivler vi på at den gængse bruger støder på problemer med 845'eren. Desuden er der 4GB RAM, der også synes antikveret, som vi overhovedet ikke har haft problemer med én eneste gang i den uge vi har testet begge telefoner. Desuden kunne batteriet på 3430mAh let få os igennem en hel dag med lidt ekstra til overs, som ikke vinder nogen priser her på Gamereactor, men så sandelig er nok.

Selve skærmen er et AMOLED-panel på 1440x2960 på Pixel 3 XL, og er rent ud sagt fantastisk at kigge på. Der er HDR-understøttelse, og en generel lysstyrke på cirka 440 NITS, som giver alt det du kigger på på din smartphone liv og farve. Meget af det er software, men Google har gjort panelet på Pixel 3 XL blandt vores absolutte favoritter, og det er nu alligevel overraskende, når nu det hverken er HDR10+, har 120Hz eller benytter sig af andre moderne teknologier - det er bare kalibrering og fintuning - det kan også noget. Når vi snakker om XL-modellen, så er der dog den der "notch", et efterhånden gammeldags term som hypermoderne modeller har kastet sig fra sig ved hjælp af pop-up kameraer, hole-punches og lignende teknologier. Og ja, vi kan ikke løbe fra det, Pixel 3 XL har en gigantisk notch. Vi tillader os at kritisere den, da den aktivt er så dyb, at den skær ind i eksempelvis Netflix-indhold, og allerede i 2018 burde Google have vidst bedre. Samtidig kan vi også slå fast, at det der med en notch bare ikke betyder helt lige så meget for den gængse forbruger som for os, og efter at have brugt Pixel 3 XL i nogle dage, så glemmer man nærmest af den er der. Måske er det bare et "first world problem"?

Google Pixel 3 XL

Naturligvis kan man ikke snakke Pixel uden at tale om software, det er trods alt en af de primære grunde til at de så populære verden over. Google laver nemlig primært tjenester, tjenester som Google Photos, Keep, Drive og Sheets, ja Android kan i grunden ses som én gigantisk platformagnostisk tjeneste, naturligvis kan du nyde alle disse ligegyldig hvilken hardware du bruger. Det er en del af hele skønheden ved det system. Men det betyder dog at Android benyttes på enheder der klemmer deres eget "skin" nedover det basale OS, og dette ofte kan skabe forvirring - bør man bruge Samsungs beskedapplikation, eller Android Messages, eksempelvis? Med en Pixel-telefon er der ingen forvirring, for softwaren er i direkte samspil med hardwaren, og Android er, i sin reneste form, bare et bedre OS. Først og fremmest er det simplere, som i at bare noget så basalt som systemindstillingerne simpelthen bare giver et bedre overblik over hvad du kan... du ved, indstille. Dine billeder ligger allerede i Google Photos, din kalender er allerede Google Calendar. Der er ingen dobbelthed her, og det er noget selv de reneste skins af Android, som OnePlus' OxygenOS, bare ikke kan replikere. Der er desuden en række smarte ekstra features som Google har formået at klemme ned i deres Pixel-serie, såsom muligheden for at "klemme" den nederste del af telefonen for at aktivere Google Assistant, noget som gjorde at jeg endte med at bruge assistenten langt oftere, og du kan også slå en funktion til, der automatisk lytter efter hvilke sange der bliver spillet i baggrunden, så du ikke behøver Shazam.

Måske er det mere en følelse end noget der reelt kan spores i hardwaren, men en Pixel 3 føles bare bedre at bruge end nogen anden Android-enhed, og det siger en del når den nu, efter moderne standarder, eksempelvis mangler et panel på enten 90 eller 120Hz.

Google Pixel 3 XL

Og vi er ikke engang kommet til det bedste endnu - kameraet. For nylig løftede Samsung sløret for S20 Ultra med 108 megapixel i husets main shooter. Det er meget, men betyder det at den per definition tager bedre billeder end Pixel 3'erens ene linse på 12.2 megapixel? Nej, som i slet ikke. For vi kan lige så godt slå det her fast fra start af - Google Pixel 3 XL tager de bedste billeder vi har set på en smartphone til dato, og det til trods for at vi vi har prøvet nyere telefoner med flere megapixels, flere linser og flere gimmicks. Så hvordan kan Google få de bedste billeder med så tilsyneladende begrænset hardware? Jamen med software naturligvis, for Google leder an med deres såkaldte "computational photography suite", altså et sæt algoritmer der arbejder med billedet, med linsen, med omgivelserne på en sådan måde, at billedekvaliteten skærpes langt mere end man umiddelbart skulle tro. Det starter alt sammen med telefonens dedikerede Pixel Visual Core-chip, der benytter maskinlæring, AI, til at genkende hvordan billedet burde se ud, og hvordan du gerne vil have billedet af det givne motiv skal se ud. Det er det Google kan, de kan bearbejde data. Så ja, i princippet er det postproduktion der gør billederne smukke, men hele humlen er at Pixel 3's kamera aldrig gav os "reality+"-agtige billeder, men i stedet bare fangede lyset, farvetonerne og den generelle æstetik bedre end noget andet kamera. Vi sammenlignede med Huawei P30 Pro, med iPhone 11 Pro Max med Samsung Galaxy Note10+, og Pixel 3, en telefon fra 2018, slog dem alle næsten ligegyldig hvilket motiv vi kastede efter den.

Vi siger "næsten", fordi Pixel 3 har ikke en dedikeret ultra-wide linse, og heller ej kan du snyde med softwaren. Det er fortsat lidt af en ulempe, for det er én af de features vi her på Gamereactor aktivt bruger til mange ting, og at være den foruden er altså bare ikke noget fed følelse.

Når det så er sagt, så er Pixel 3 XL (og Pixel 3) en absolut triumf. Man får følelsen af at den har din ryg uanset hvad du skal bruge den til, og den er et endeligt bevis på at imponerende hardware kun får én så langt, imens det er samspillet imellem hardware og software der gør hele humlen.

09 Gamereactor Danmark
9 / 10
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold