Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Forsiden
gadget-tekster

Vi anmelder Hyper X's Cloud Fight S og ChargePlay Base

Hyper X lancerer nyt headset, der kan oplades via en Qi-plade. Vildt, ikke?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev her!

* Skal udfyldes

Hvorimod de fleste der spiller, kommunikere eller bare lytter til medier generelt via deres PC nok lader deres headset op med microUSB, eller USB-C, så har der eksisteret headsets på markedet i årevis der lader op via en særlig kontakt på en ladestation. Astro har eksempelvis tilbudt dette i årevis, men hvorimod det naturligvis er en del lettere for forbrugeren, så er denne teknologi naturligvis også en kende begrænset, da den kun virker til det pågældende headset, og det er jo ikke ligefrem fordi at der bliver færre enheder omkring os der kan lade trådløst op.

HyperX har det naturlige svar på denne udvikling, og det svar hedder deres nye Cloud Flight S-headset, som sammen med deres ChargePlay Base kan lade op via den ganske almindelige Qi-standard, og ja, det betyder også at du kan lade andre ting op via samme oplader. Smart, ikke?

HyperX Cloud Flight S

Vi kommer til selve opladningen, og ChargePlay Base, senere i anmeldelse, men lad os først lige kigge nærmere på selve headsettet. Vi kigger her på en lidt plastikagtig men ultimativt robust konstruktion, der vejer omtrent 320 gram, har en aftagelig jack-baseret mikrofon, der er bidirektionel og har støjreduktion, og den bruger enten en USB 2.4GHz dongle til at få forbindelse, eller via microUSB. Indvendig finder vi 50 millimeter neodymium drivere med en impedans på 32 Ohm, samt en frekvensrækkevidde på 10-22.000Hz.

Så fra et helt og holdent hardware-mæssigt synspunkt, så er Cloud Flight S fiks uden at være prangende, og det er både komfortabelt at have på og føles solidt bygget, men ingen af disse elementer imponerer specielt meget. Det er klassisk "middle of the road", hvor man hverken fornærmes over mangel på kvalitet, men benene bliver så sandelig heller slået væk under en.

HyperX har implementeret virtuel 7.1 surround, og som vi har sagt så mange gange før, så ville vi næsten hellere have at der ikke var introduceret nogle softwaremæssige numre, så lyden har mere plads. Dog er dette ikke nogen halvdårlig implementering, og er faktisk et eksempel på de bedre versioner af virtuel surround vi er stødt på. Der er fin separering af toner, og selve tomrummet mellem lydene er med til at danne et fint rum for lytteren. Desuden er mikrofonen af overraskende solid kvalitet, men vi bliver nok nødt til at slå fast endnu en gang, at der ikke rigtig er nogen grund til at den ikke kan sidde inde i koppen, når den ikke er i brug.

HyperX Cloud Flight S

Du kan også downloade HyperX's NGenuity software, der fortsat er i beta, men de funktioner programmet tilbyder er nogle du selv kan indstille via knapperne på headsettet. Dog kan du faktisk tilpasse knapfunktionerne på den højre kop, så er ret smart. Desuden er det også smart at headsettet kører omtrent 30 timer på én opladning, det må man give dem.

Så alt i alt er der her tale om et ganske solidt produkt, som kan alt det man kræver at moderne gaming-headset, lige fra komfort til byggekvalitet, fra fin lyd til en funktionel mikrofon. Problemet er så bare at det koster cirka 1250 kroner, som må siges at være en hel del for det du får, særligt når du eksempelvis kan få et Steelseries Arctis 7 til nogenlunde samme penge.

Så hvorfor koster det lige 300 kroner mere end det måske burde? Ja, det skyldes nok at Cloud Flight S kan oplades trådløst via den nye PlayerCharge Base. Og lad os da lige tale om den.

ChargePlay Base er en lækker ny Qi-baseret trådløs oplader fra HyperX, der enten kan købes separat for omtrent 400 kroner, eller via en række bundles der opstår med enten HyperX's Cloud Flight S eller Pulsefire Dart-musen. Den tilbyder to separate opladningsområder, der hver især kan lade med 15 watt. Der er to røde LED-lys der indikerer hvornår en opladning går i gang, og den forsvinder så hvis den pågældende enhed er færdig med at lade. Der er gummilister rundt om hver plade, der sikrer at enheden ikke glider af, og den forbindes via USB-C, og så direkte i væggen.

HyperX Cloud Flight S

Ideen er altså, at du enten kan lade både din Pulsefire Dart og dit Cloud Flight S når du ikke bruger dem, men Qi-implementeringen gør at du kan lade din Samsung Galaxy S20 og dine trådløse in-ears samtidig med at du spiller, eller alt det andet grej du måske ejer der lader via Qi. Det er en ret bred funktionalitet, som virkelig burde være ankommet noget før, og takket være de 15 watt fra begge plader så oplades enhederne faktisk overraskende hurtigt. For sådan en robust oplader er ChargePlay Base næsten pengene værd helt uden at eje andre HyperX-enheder.

Når du skal lade dit Cloud Flight S op, så lægger du bare den venstre kop imod den ene plade, og så påbegyndes opladningen automatisk, og det er en ret brugervenlig oplevelse alt i alt, der gør det en del lettere at være sikker på, at de headset er klar til når du skal bruge det.

Men retfærdiggør det prisen? På en måde, nej, for et ChargePlay-sæt hører ikke når du bruger dine 1250 kroner på Cloud Flight S, men samtidig kan dette headset faktisk oplades enhver anden Qi-baseret lader, og det er bare en funktionalitet som andre headsets ikke kan tilbyde. Vi bliver nødt til at indrømme, at det er smart i en sådan grad, at vi nok ville anbefale en ChargePlay Base og et Cloud Flight S til de fleste, da trådløs, sømløs opladning ændrer store dele af brugsoplevelsen. Det hjælper også at lyden er helt fin.

08 Gamereactor Danmark
8 / 10
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold