Gamereactor Danmark. Se de seneste trailere og friske interviews fra de største spil-messer i verden. Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

LIVE
HQ
logo hd live | World of Warcraft: Dragonflight
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Dansk
      Gamereactor
      gadget-tekster

      Vi anmelder PlayStation 5

      PlayStation 5 er en naturlig evolution og i egen ret en glimrende konsol, men det er den forrygende DualSense, der stjæler scenen her og nu.

      Abonner på vores nyhedsbrev her!

      * Påkrævet felt
      HQ

      Starten på en ny konsolgeneration er altid noget særligt. For os der primært spiller på konsol er det en kæmpe - oftest positiv - omvæltning pludselig at sidde med en ny controller i hånden, tilgå en ny brugerflade og ikke mindst spille på hardware, der ikke har samme alder som et mindre skolebarn. For PC-klassen er nye konsoller lig med en kraftig saltvandsindsprøjtning til det svageste led, da der efterhånden ikke er mange AAA-eksklusiver tilbage til PC. En ny konsolgeneration er med andre ord med til at accelerere udviklingen og bringe spændende nye ideer og spilserier med sig. Og i denne ombæring mødes de to giganter - og reelt eneste deltagere i den famøse konsolkrig - head on med udgivelser inden for få dage af hinanden. Alligevel har der i optakten til de nye konsoller sneget sig en nagende følelse af manglende revolution ind blandt mange first movers. Tidligere efterlod de nye konsoller deres forgængere i støvet, men denne gang føles skiftet mindre akut. Cross-gen-titler er ikke noget nyt, men det har primært været tredjepartsspil, der har haft den status. Denne gang er det også platformholdernes store eksklusive titler, der kan spilles på den gamle konsol. Selv Sony, der tidligere på året fokuserede på en klar opdeling, er endt med at udsende for eksempel Spider-Man: Miles Morales og næste års længe ventede Horizon: Forbidden West til PlayStation 4. Er det virkelig nødvendigt at opgradere allerede, når klokken ikke helt har ringet ind til sidste time for ens gamle konsol?

      PlayStation 5
      PlayStation 5PlayStation 5
      Dette er en annonce:

      Efter at have tilbragt timevis med Sonys nye konsol, er jeg personligt ikke i tvivl. PlayStation 5 tager ganske vist ikke et ligeså stort spring som PlayStation 4 gjorde - men man kan argumentere for, at den trend har stået på i flere generationer - og når man først har vænnet sig til den højere framerate, latterligt korte loadtider, lydløse afvikling af spil og redesignede UI, er det ikke helt nemt at gå tilbage. Men det største fremskridt af dem alle er selve den genstand, der bogstavelig talt styrer showet med: Den fantastiske DualSense-controller.

      Kald det bare hyperbol, men for mig står DualSense, som det største controller-spring siden Sony midt i den første PlayStations levetid introducerede DualShock, der med sin rumble og ikke mindst to analoge sticks var en verden til forskel fra den originale controller og i øvrigt din eneste billet til at fange undslupne aber. Siden har den japanske gigant løbende forbedret ergonomien og tilføjet nye teknologier. I forhold til det første punkt var DualShock 4's konkave sticks en stor forbedring, mens de nye features som Sixaxis' tilt-funktion og DualShock 4's noget underbenyttede touchpad ikke helt har haft den gennemslagskraft, som var tiltænkt. Både ergonomisk og teknologisk er DualSense en triumf. Den ligger så godt som perfekt i hænderne (i hvert fald mine) og har en bedre tyngde end den efter min mening lidt for lette DualShock 4. Knappernes layout er der ikke ændret meget på, så sticks er stadig placeret parallelt med hinanden og ikke forskudt som på for eksempel Xbox-controlleren. Så langt så godt. Den helt store udvikling findes dog i de funktioner, Sony har brugt en stor del af 2020 på at tale op med klassisk PR-snak og marketing-termer som adaptive triggers og haptic feedback. Var man kynisk anlagt, kunne det lyde som varm luft, men heldigvis er det i realiteten alt andet. Af de to PlayStation 5-titler vi har haft fingrene i indtil videre (Astro's Playroom og Spider-Man: Miles Morales), viser især Astro's Playroom controllerens potentiale. Kombinationen af haptic feedback og lyden fra DualSense får for eksempel forskellige typer underlag til at føles helt forskellige at bevæge sig over. Metal giver en prikkende fornemmelse, som ledsages af klik-klak-lyde, mens det på is er sværere at pin-pointe, hvor grænsen mellem lyd og vibration går. Her komplimenterer elementerne hinanden, så de nærmest smelter sammen, hvilket måske er grunden til, at netop is er så pokkers tilfredsstillende at bevæge sig på. De nye adaptive triggers er også uhyre imponerende. De kan både give modstand og har egen rumble, så når du kaster dig rundt i Spider-Man: Miles Morales, kan du mærke vibrationen, når din tråd rammer en overflade, og modstand, når du svinger dig i den. I Astro's Playroom er effekten endnu mere udtalt. Spillet indeholder en række dragter, Astro kan hoppe ned i for at få nye evner som for eksempel en slags fjeder. Når man trykker triggeren i bund for at affyre fjederen, gør kombinationen af modstand og vibration i triggeren og lyden fra DualSense, at man rent faktisk får følelsen af en fjeder overført til sin finger. Det er noget, der skal prøves for at give 100 % mening, men tag mit ord for, at det er dybt imponerende og en smule syret. Derudover er der også blevet plads til en indbygget mikrofon, som i Astro's Playroom benyttes til at puste ind i. En feature min ældgamle Nintendo DS også besad og ikke ligefrem noget, der giver mig sved på overlæben. Derudover vender touchpad og tilt-funktionen også tilbage. Førstnævnte i en forbedret udgave, sidstnævnte har jeg aldrig været en kæmpe tilhænger af, men Astro's Playroom formår faktisk at benytte funktionen godt.

      PlayStation 5
      PlayStation 5PlayStation 5PlayStation 5
      Dette er en annonce:

      Det store spørgsmål er selvfølgelig, hvor meget udviklerne kommer til at udnytte de lovende, nye funktioner - særligt de tredjepartstitler, som nu engang vil udgøre hovedparten af vores spilbiblioteker. Fordelen ved en ting som adaptive triggers er, at de forstærker snarere end erstatter eller tilføjer. Du bruger dem alligevel i så godt som alle spil, så hvorfor ikke benytte dem til at give følelsen af modstand, når du bremser kraftigt op på Hockenheim eller simulere rekyl, når du affyrer din automatriffel. Det samme kan i en vis udstrækning siges om kombinationen af haptic feedback og lyd, som kan forstærke følelser, der allerede er til stede. Kernegameplayet kan således stå som det er.

      Som det tydeligt fremgår, er jeg meget begejstret for DualSense, men der heldigvis andre spændende ting at snakke om, når det gælder PlayStation 5. Det første man sandsynligvis vil lægge mærke til er maskinens støjniveau - eller rettere, manglen på samme. Hvor PlayStation 4 (især min Pro fra 2017) til tider kunne lyde mistænkeligt meget som Challenger-rumfærgen under affyring, er PlayStation 5 så godt som lydløs, når man spiller digitalt. Drevet larmer lidt, som det jo gør, men fordi konsollen ellers er så stille, føles det mere irriterende, end det måske burde. En anden stor omvæltning er de minimale loadtider. Det tager ikke mere end 10 sekunder fra man klikker på Miles Morales-ikonet i menuen, til man svinger sig gennem New Yorks gader, og fast travel tager ikke mere end 1-2 sekunder. De kortere loadtider kan selvfølgelig tilskrives det nye SSD, som Sony og de udviklere jeg har interviewet op til lanceringen ikke har været blege for at fremhæve, og resultaterne er som nævnt foroven imponerende. De kortere loadtider er i sig selv et stort fremskridt, men spændende bliver det at se hvilke udviklere der, ligesom Insomniac i deres kommende Ratchet & Clank: Rift Apart, gør brug af SSD'et på kreative måder, som åbner for nye gameplaymæssige muligheder.

      Og apropos SSD'et er et af de store spørgsmål, hvorvidt de ca. 700GB man reelt råder over er nok. Forbliver størrelsen på hovedparten af AAA-titler på ca. 50GB, vil det være fint for de fleste, for hånden på hjertet. Hvor mange har gang i mere end 10 AAA-titler og et tilsvarende antal indie-titler, som nogenlunde vil være det, der er plads til. Bliver spillene til gengæld større og større, hvilket de jo historisk er blevet, kan det godt blive lidt trangt med pladsen. Time will tell, som man siger.

      Sony har naturligvis også redesignet brugerfladen. Overordnet set er PlayStation 5's UI en klar forbedring. Det er lækrere grafisk, mere responsivt og har en klarere og mere naturlig adskillelse mellem spil og medier. Når det er sagt, er det ikke en kæmpe omvæltning og de fleste burde føle sig hjemme i det relativt hurtigt. Især fordi indstillingerne er bygget op efter PlayStation 4's forbillede med næsten identiske kategorier. Butikken har fået et kraftigt ansigtsløft, de enkelte spil bliver nu præsenteret langt mere indbydende og menuerne er inddelt, så det er nemmere at finde frem til det ønskede indhold. Som en lille bonus er søgefunktionen ikke længere håbløs. Tak for det, Sony. Hvor PlayStation 5's UI mestendels er en forbedring, overbelaster de forslag til trofæer og generelle tips, der dukker op, når man trykker på PlayStation-knappen, brugerfladen en smule. Det bliver ærlig talt lidt for meget med en mur af informationer relateret til dit spil, men går man i modsætning til undertegnede op i for eksempel trofæer, giver det måske mere mening.

      PlayStation 5
      PlayStation 5PlayStation 5

      I modsætning til sidste generation, hvor en PlayStation 4 i sine tidlige dage betød et farvel til tidligere generationers spil, er det muligt at spille de fleste PlayStation 4-spil på din PlayStation 5 - enten via download eller disk. I begge tilfælde er det utrolig nemt. Spil du ejer digitalt dukker op i spilbiblioteket og kan downloades derfra, mens man med fysiske kopier blot skal indsætte disken i drevet og måske installere en opdatering. Hvorvidt PlayStation 4-spillene drager nytte af den nye konsols forøgede styrke, bliver op til udviklerne. Jeg testede for eksempel God of War, som kan køres med op til 60 FPS og det kørte bedre end på PlayStation 4 Pro, men nogen enorm forskel var der umiddelbart ikke tale om.

      PlayStation 5 er en helstøbt konsol og naturligt nok en forbedring i forhold til den aldrende PlayStation 4 (og Pro) på så godt som alle parametre. Er den for stor? Ja, det er den ganske givet, men de fleste vil nok have fint med plads til den. Er den køn? Til at starte med var mit svar nej, men efter at have vænnet mig lidt til min nye ven, er jeg begyndt at sætte pris på, at den skiller sig lidt ud fra mængden. I sidste ende er jeg så godt som ligeglad med størrelse og udseende. For det er det der er inde i, der tæller. Er det ikke? Og her har Sony en vinder med sit lynhurtige, støjsvage rumskib. Bedst er dog den fantastiske DualSense, som med sine ergonomiske fortræffeligheder og spændende nye teknologier har gjort mig utrolig spændt på, hvad fremtiden bringer. Er det absolut nødvendigt at opgradere til PlayStation 5 her og nu? Næ ikke rigtig, for overgangen til den nye generation er fra et softwaremæssigt perspektiv blød, men har man først haft fingrene i Sonys nye konsol, er det meget svært at gå tilbage igen.

      HQ
      09 Gamereactor Danmark
      9 / 10
      +
      DualSense er fantastisk, nærmest lydsløs, lynhurtige loadtider, mestendels forbedret UI.
      -
      Tips-funktionen i UI er lidt overfyldt, en ordentlig kleppert.
      overall score
      er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

      Relaterede tekster

      Vi anmelder PlayStation 5

      Vi anmelder PlayStation 5

      GADGET-TEKST. Skrevet af Ketil Skotte

      PlayStation 5 er en naturlig evolution og i egen ret en glimrende konsol, men det er den forrygende DualSense, der stjæler scenen her og nu.



      Indlæser mere indhold