
At køre en licens som Disney er en drøm for ethvert spilstudie, men det er også et stort ansvar. Vi ved alle, hvor nidkært store virksomheder som Mickey Mouse's vogter deres hemmeligheder og beskytter deres intellektuelle ejendom og er meget tilbageholdende med at åbne deres døre for udenforstående. Men med flid og kvalitet er det muligt at opbygge et varigt forhold over tid, som det er tilfældet med Disney med Gameloft, studiet ansvarlig for racertitlen Disney Speedstorm og livssimulatoren Disney Dreamlight Valley.
Takket være deres arbejde med disse 'spil i gang' og andre som Asphalt Legends Unite fejrede Gameloft for nylig 25 år som udvikler, og Gamereactor deltog i deres fest i Barcelona for at fejre, huske fortiden, tale om branchens nuværende tilstand og selvfølgelig tale om spil og fremtiden. Vi talte med Arnaud Bénéfice, marketingdirektør hos Gameloft BCN, om sidstnævnte i et interview, du kan se nedenfor.
Samtalen med Arnaud gled hurtigt over i en gennemgang af det seneste indhold, der kommer til Disney Dreamlight Valley og Disney Speedstorm, understøttet af nylige filmudgivelser som Lilo og Stitch, men også af nostalgi for franchises, der er mere rodfæstet i fortiden, såsom TRON. Alt det seneste indhold fungerer rigtig godt i free-to-play-modellen af racerspillet, og vi spekulerer på, hvad der ellers er tilbage i Disney-arkiverne, som Gameloft kan bringe til sin asfaltverden.
"Det, vi kigger mest på, er, hvad vi vil gøre med de karakterer, der allerede er der," kommenterede Arnaud. "For lige nu har vi mere end 80 karakterer i spillet, så vi ser på, hvordan vi vil bruge disse karakterer i fremtiden, og hvordan vi giver dem flere muligheder for at skinne og blive brugt. Så forvent, at vi i løbet af den næste måned vil have et par nye måder at bruge disse karakterer på, som du måske ikke har brugt så meget tidligere."
Og efter at have startet sæson 13 med Big Hero Six, er ideen at blive ved med at udgive nyt indhold, som allerede er struktureret hver anden måned indtil midten af 2026. Men hvad er der ellers at køre i et Disney Speedstorm køretøj? Arnaud Bénéfice beroligede os med sit svar:
"Disney-universet er... Jo mere du går ind i det, jo mere indser du, hvor stort det er. Der er så mange karakterer... Vi har nogle store IP'er, som folk har ventet på i et stykke tid og bliver ved med at spørge os om, og jeg kan sige, at tingene bevæger sig," smilede Arnaud, før han tilføjede, at "vi vil holde det tempo, vi har. Vi har en plan indtil midten af næste år, hvor vi ved, at der hver anden måned vil være nye IP'er, der vil blive ved med at komme."
Og hvis du ud over at nyde deres spil vil vide, hvordan de fungerer og finde ud af mere om virksomhedssiden af Gameloft, kan du ikke gå glip af vores interview ved samme jubilæumsfest med Yolanda Sanchez, som du kan se nedenfor.