Dansk
Gamereactor
hardware-tekster

Gigabyte Radeon RX 9070XT Gaming OC 16G

Køb det før din nabo.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Vi har ventet på det. Frelserens komme. Og nu er det her, stort set, sådan da. Radeon RX 9070XT har en enkelt stor fejl, og det er navnet, for det synes jeg stadig er mærkeligt, men det er alt det, som vi havde håbet på ellers.

Vi kigger her på Gigabytes lettere tunede udgave, der samtidig skal have ros for sit design og Gigabytes altid solide køling. Der findes også en mindre udgave uden XT i navnet, men den koster kun minimalt mindre - det kan umiddelbart ikke betale sig for de fleste.

Det yder virkeligt godt, og det koster en særdeles fornuftig mængde penge i forhold til ydelsen, såvel som konkurrenterne - og de er på lager i de fleste butikker.

Dette er en annonce:

Lad os tage den med det samme: Prisen er 6.350 kroner. Det er desværre billigt. Men det er særligt billigt med tanke på, at kortet i ydelse er millimeter fra et RTX 5080, der koster tæt på det dobbelte, hvis du er heldig - og det tredobbelte, hvis du er uheldig og køber det fra en semi-svindler af en netbutik. AMD bruger selv deres RX 7900 GRE og Nvidias RTX 5070TI som negativreference, men i min optik vil man i den virkelige verden reelt nemmere kigge på det som et RTX 5080, der er skruet lidt ned for.

AMD's RX 9000-serie bygger på deres nye RDNA-arkitektur. Det kan lyde tungt, men der er en del fornuft i det hele. Denne gang har man nemlig optimeret mere imod hardcore-belastninger skabt af - og i - spil. Det betyder, at effektivitet har været i højsædet, og man har prioriteret en langt bedre Ray Tracing også - faktisk en fordobling i ydelsen. Som altid med AMD er rasterisering, altså selve det at generere pixels, noget der er ekstremt meget fokus på. Der er også en ny dual Media Engine - særligt relevant for dem, der streamer - og 16 GB GDDR6-hukommelse.

Gigabyte Radeon RX 9070XT Gaming OC 16G

AMD har valgt at bruge AI meget målrettet og har i samme ombæring forbedret deres opskalering, FSR 4, såvel som deres Frame Generation. Billedkvaliteten er som følge heraf væsentligt forbedret. Faktisk er FSR 4 ret tæt på at levere native billedkvalitet, samtidig med at man får de forbedrede framerates, man ofte mangler i særligt 4K-gaming. For mange vil det af princip være svært at acceptere - også for mig - men jeg er nået til den erkendelse, at den nyeste opskalering kombineret med forskellige værktøjer til billedforbedring er så tæt på originalen, at medmindre jeg står helt stille i et spil og kigger på et lille punkt, så kan jeg ganske enkelt ikke se forskel. FSR 4 har så desværre den ulempe, at det kræver en programmeret implementering i de enkelte spil, men antallet af implementerede spil rammer så også over 100 i år.

Dette er en annonce:

Herudover har man benyttet Path Tracing til at få langt bedre lysgengivelse. Vi kan ikke dække alt nyt, for der er ret meget, men noget af det mest geniale er brugen af AI til fejlrettelse. Opstår der artefakter på skærmen, opdager AI'en det igennem programmet Image Inspector og sender automatisk et skærmprint sammen med en beskrivelse til AMD, der så har mulighed for at rette op på problemet med næste softwareopdatering. Man kan også gøre det manuelt eller bare slå det fra, men at man på den måde aktivt bruger feedback til at forbedre produktet er et glimrende eksempel på, at korrekt brug af AI er til fordel for alle.

Det, Gigabyte har bidraget med, er deres forstærkede design, hvor en ret solid ramme giver et herligt stilrent design, der minder om AMD's gamle reference-tilgang til grafikkortdesign. Der er dual BIOS, men bare sæt den i Performance - den støjer så lidt, at det ikke kan høres - og så bruges store mængder kølepasta og Gigabytes Hawk-blæsere til at levere stille, men rigelig køling. Det betyder i praksis en støj på kun 38 dB, der er meget lavfrekvent, og en GPU, der rammer - hold nu fast - 57 grader ved fuld belastning. Strømforbruget målte vi til 330 watt rent, så det er trods alt en del varme, der skal fjernes.

Herudover har Gigabyte tunet kortet lidt, fra 2970 MHz til 3060 MHz, når det booster - det synes ikke af meget, men jeg foretrækker, at producenten tuner kortet lidt.

Og så til det sjove. Der er testet med et X870E-baseret bundkort og en 9800X3D CPU.
Vores modreference er et RTX 5080 og 4K-opløsning. Temmelig unfair vilkår for et grafikkort, der er lavet til 1440p og koster det halve - men det kan stort set være med hele vejen.
Benchmarks:

3D Benchmark


  • Time Spy: 26778

  • Time Spy Extreme: 12912

  • Speed Way: 6372

  • Port Royal: 18722

  • Steel Nomad: 7244

Resultaterne er lidt mudrerede. Referencen er et Nvidia RTX 5080. Speedway tabes med 30%, TimeSpy vindes med 1% - igen, det er en meget unfair sammenligning, dobbelt pris, og det er reelt RTX 5070 TI der er konkurrenten. Port Royal, en hardcore Ray Tracing test har kun en 18% difference, der havde jeg forventet temmeligt meget mere, og den nye Steel Nomad test har en difference på kun 7%.

Assasins Creed: Shadows


  • 1080p: 76

  • 1440p: 69

  • 4K:52

På trods af at Shadows har en benchmark der ikke er sjov, så klarer RX 9070XT det overreakende godt, og selv i 1440p ligger vi lige under 70 FPS.

Total War: Warhammer III


  • 1080p: 229.3

  • 1440p: 152.5

  • 4K: 79.6

Red Dead Redemption 2


  • 1080p: 231,77

  • 1440p: 169.97

  • 4K: 198

Her bliver det voldsomt kraftigt. Jeg håber var en fejl, for vi snakker 30-65% forbedringer.

Cyberpunk 2077
Ultra settings, Ray-Tracing Ultra/ FSR4 + Frame Generation


  • 1080p: 84.25 / 308.36

  • 1440p: 53.58 / 247.06

  • 4K: 23.21 / 137,65

Star Wars Outlaws 4K Ultra Quality, uden og med DLSS
<ul>

  • 4K: 36

  • 4K + FSR4; 123
  • Dragon Age: Veilguard 4K Ultra Quality, Fuld Ray Tracing
    <ul>

  • 4K: 53

  • 4K + FSR 4 + FG; 89
  • Et glimrende eksempel, den rå ydelse ligger tæt på et RTX5080, og først når multi-frame generation bliver brugt kan det trække fra 9070XT for alvor.

    Call of Duty 6
    Uden og med DLSS slået til
    <ul>

  • 1080p: 211 / 202<//li>
    <li>1440p: 194 / 281

  • 4K: 129 / 210
  • Warhammer 40,0000: Space Marine II 4K
    Uden og med FSR4 slået til
    <ul>

  • 4K: 50 / 89
  • Warhammer 40,000: Darktide 4K
    Uden og med FSR4 samt Frame Generation slået til
    <ul>

  • 4K: 41 / 98
  • AMD's RX 9070XT yder ekstremt imponerende, særligt når det kommer til rå regnekraft, og Gigabytes kølesystem gør det ikke mindre imponerende. Køb det før din nabo.

    10 Gamereactor Danmark
    10 / 10
    overall score
    er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

    Relaterede tekster



    Indlæser mere indhold