
Bungie lancerede Halo 3 tilbage i 2007, og kort tid efter ankom Forge, der lod spillere forme deres egen multiplayer-oplevelse. Det var først i Halo: Reach, at tilstanden for alvor tog fart, og selvom der er masser at kritisere 343 Industries (nu Halo Studios) for efter at have arvet franchisen, da Bungie flyttede til Destiny, har Forge været intet mindre end genial i Halo 5: Guardians og Halo Infinite - efter at have kommet til kort i Halo 4 og Halo 2: Anniversary.
Efter at 343 Industries mistede omkring halvdelen af sine medarbejdere - inklusive hele ledelsesteamet - og Pierre Hintze tog over for at udstikke en ny kurs fremad, blev studiet omdøbt til Halo Studios. Samtidig opgav de Bungies gamle Blum-motor til fordel for Unreal Engine, og er stort set gået videre fra Halo Infinite til at fokusere på fremtidige titler.
Som et resultat er Halo Infinite i vid udstrækning blevet holdt i live af dets fællesskab og fans - især dem, der har skabt adskillige imponerende Forge maps. Halo Studios gjorde det muligt at spille mange af disse kreationer i matchmaking. Men det er nu ved at være slut, da det mest kendte Forge-hold, The Forge Falcons, føler sig udnyttet af Halo Studios og siger, at de ikke har modtaget nogen kompensation eller tak. De skrev følgende på X:
"Our feelings regarding Halo & Forge. Seen some discussion on this recently, so, starting with the obvious, there's no reason forgers should still be getting no meaningful compensation. None of us ever started making things in the hopes we'd get compensated and have never expected it, and to our knowledge, not a single forger in the community has. But to see your work used in promotional material for a game, plastered all over in-game and featured in Matchmaking, to not receive even a simple sincere thank you or anything to make us feel appreciated beyond marketing events for the game, is just an odd feeling."
Halo Studios' forhold til sine fans er mildt sagt køligt lige nu. Selv Digsite - holdet, der er ansvarlig for at grave og restaurere tonsvis af gammelt indhold fra Bungie-æraen til The Master Chief Collection, der aldrig blev udgivet - har fået nok, da de føler sig udnyttet på samme måde under de samme forhold.
Forge Falcons har lovet at udgive et sidste Forge maps senere i år, men derefter er de færdige. De går videre til Fortnite i stedet. Flere andre Forge-skabere har også sagt, at de træder tilbage, hvilket markerer et rigtigt slag for både Halo Studios og fansene. Det har trods alt været netop disse medlemmer af fællesskabet, der har gjort mest for at holde Halo Infinite i live, mens vi alle venter på den næste store kamp - og nu lægger de den helt bag sig.