Der vil komme et skift fra micromanagement til det fokus på det store overordnede billede - det var et af hovedbuskaberne da vi var til Paradox Convention for nyligt fik vi en snak med projektlederen på Hearts of Iron, Dan Lind, der havde en masse at fortælle os om ændringerne til den kommende opfølger til strategispillet Hearts of Iron IV.
Mere specifikt spurgte vi Lind hvad der differentierer det fjerde spil i serien fra dets forgængere:
"Der var nok lige en tand for meget micromanagement i det, du var tvunget til at gå helt ned på det bassale niveau og have fingrene helt nede i muldjorden" fortæller Lind om den tredje udgave af spillet.
"Hearts of Iron skal være storslået strategi, du skal overveje store strategiske træk, ikke sidde og klikke på enkelte enheder".
"Så vi ændrede på en del så man skal tænke på det store overordnede billede" fortsætter han "og vi kom også på et planlægningssystem for kampene og den slags, men uden at det bliver hands-off tilgang som Hearts of Iron III var."
"Hele grundideen er at du er overhovedet, du udstikker ordrer i stedet for at være den der udfører dem. Du skal være chefen, ikke stik-i-rend-drengen der render rundt og samler ting op for jorden og ikke har tid til at se på det store billede."
Lind forklarede også lidt omkring progression i spillet, og hvorledes det adskiller sig fra andre titler fra samme udgiver, eksempelvis Crusader Kings II og Europa Universalis IV:
"Det er et spil der kræver langtidsplanlægning og at man tænker sig om, men du er nød til at tænke på den måde for at det bliver rigtigt sjovt. Så vi er ved at gøre det mere tydeligt at det er sådan man skal gøre det, samt gøre det tydeligere overfor nye spillere."
Hearts of Iron IV kommer til PC, Mac and Linux i løbet af andet kvartal i år, Lind bekræftede dog at det kommer "when it's ready" og ikke før.