Dansk
Gamereactor
previews
Metaphor: ReFantazio

Her er 10 ting du måske ikke vidste om Metaphor: ReFantazio

Vi har spillet en masse af det kommende spil ved Summer Game Fest, og kan nu fortælle jer mere.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Jeg tror ikke, der er nogen, der ikke er fan af JRPG-genren, som ikke har hørt om Metaphor: ReFantazio. Atlus' "third pillar" udkommer om et par måneder, den 11. oktober, og det fremgår tydeligt af de korte trailere og to digitale præsentationer fra udviklerne, at det er et hit i støbeskeen baseret på alt det, de har lært gennem årene fra Shin Megami Tensei og dets spin-off Persona-serie. Og nu kan vi give dig lidt mere konkret om spillet.

Under vores personlige dækning af Summer Game Fest i Los Angeles i juni havde vores journalist David Caballero den enestående mulighed for at sætte sig ned med folkene hos Sega og se en meget eksklusiv live-gennemspilning af Metaphor: ReFantazio-demoen. En begrænset test, som vi var i stand til at optage, og som du kan se i to dele nedenfor med ekstra kommentarer og indsigt.

Metaphor: ReFantazio

Det, der er interessant ud over at se nogle nye detaljer live og få en fornemmelse af demoen, er kommentarerne fra Segas produktdirektør Irvin Ducornau, mens brand manager Julie Tran spiller gennem spillets åbningsdel, hvor vi møder vores hovedperson, vores fe-ledsager Gallica og får et glimt af spillets historie.

Dette er en annonce:
HQ

1. Hovedpersonen har dedikeret stemmeskuespil

Det første, der slår os, er selvfølgelig, at hovedpersonen har stemmeskuespil. En afvigelse fra studiets tidligere værker, som altid har haft stumme hovedpersoner. Den originale japanske stemmeskuespiller er i øvrigt Natsuki Hanae, som i anime-verdenen blandt andet er kendt for at lægge stemme til Tanjiro Kamado i Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba, og også 9S i NieR: Automata.

2. Brugerfladen er meget dybere end i andre Atlus JPRG'er

Vi ser også det nye UI-design, som er blevet lidt større end det, vi kender fra Persona 5 Royal, for at give et aktuelt eksempel. Det er bemærkelsesværdigt, at ugedagene i Det Forenede Kongerige Euchronia har anderledes og ret specifikke navne, hvilket gør det klart, hvor dybt de er gået med fortællingen i dette spil. Dag- og natcyklussen vises også, og endda den aktuelle omgivelsestemperatur.

3. Metaforens betydning: ReFantazio som en grundlæggende del af fortællingen

Det er ikke tilfældigt, at bosserne er opkaldt efter mennesker i denne verden, og det betyder mere end man umiddelbart skulle tro. Som Segas folk fortæller os, hænger det sammen med betydningen af spillets titel Metaphor: ReFantazio selv. Designet (af Shigenori Soejima og hans team) er stærkt inspireret af renæssancemaleriet, og mere specifikt af den hollandske kunstner Hieronymus Bosch og hans transfigurative arbejde.

Dette er en annonce:

4. Soejimas inspiration i Hieronymus Boschs flamske renæssancemaleri

Metaphor: ReFantazio gør det klart, at dette ikke er en kopi af Persona i en fantasiverden, og at det trækker på 35 års JRPG-historie og tager ting fra Shin Megami Tensei, Etrian Odyssey og meget mere. Designerne af Etrian Odyssey arbejdede også sammen med Studio Zero-teamet for at omsætte nogle af deres ideer til det komplekse, lagdelte system i Metaphor: ReFantazio.

5. Betydningen af sidemissioner

Efterhånden som vi kommer igennem spillets første dungeon, får vi en sidemission, hvor vi skal hjælpe med at befri nogle gidsler. Det ser ud til, at den slags sidemissioner vil være meget rigere end de typiske indsamlings- og budbringermissioner, der normalt er i RPG-genren, og at de her også giver os mulighed for at komme tættere på vores mål (som er at stjæle nøglen til vagtrummet, mens vagten sover) og vende tilbage til den låste dør for at befri fangerne.

6. Overvind dine indre dæmoner for at vække arketyperne

Da vi når frem til det første boss-område (hvor vi endelig vækker vores første arketype, The Seeker), får vi vist et Peril-tegn, eller fare, for at understrege, at Homo Gorleo er en unik og mægtig fjende. På dette tidspunkt klippede demoen væk, netop som hovedpersonen var ved at vække sin kraft, men i anden del nedenfor ser vi, hvordan arketyperne bruges.

HQ

7. Er forbindelsen mellem Metaphor, Shin Megami Tensei og Persona reel?

Her ser vi flere ligheder med Persona og SMT, for selv nogle evner (som Tarukaja) optrådte også i de andre seriers titler. Det fik os til at tænke, at selv om det er en helt ny og ikke-afledt IP, er der en eller anden form for forbindelse mellem Metaphor: Refantazio og Shin Megami Tensei-universet og Persona. Det vil tiden vise.

8. Nye gameplay-mekanikker inspireret af andre store JRPG-serier

Hvad angår arketyper, ved vi, at der vil være omkring 40 forskellige typer i spillet, og i modsætning til Persona-tilkaldelser forvandler disse arketyper direkte deres bruger. Faktisk kan flere gruppemedlemmer være af samme Archetype-type, hvilket igen booster evner og skaber angrebssynergier. Igen er inspirationen hentet fra en anden velkendt serie, Xenoblade Chronicles, og mere specifikt dens tredje kapitel.

9. Det hemmelige kort på hånden: Synthesis

Mens vi er ved emnet synergier, har de her skabt et meget besynderligt system til at kombinere to eller flere karakterers evner, når de angriber på samme tid, kaldet Synthesis. Det ligner den måde, kombinationsangreb fungerer på i Like a Dragon: Infinite Wealth, men med det faktum, at der tilføjes endnu flere variabler afhængigt af arketype eller udstyr. Det ser ud til, at dette vil være det virkelige friske pust, der adskiller det som et JRPG. Synthesis er et tveægget sværd, fordi det gør ødelæggende skade, men efterlader karakterer udsat for et senere fjendtligt angreb med en fordel. Igen opsummerede Ducornau det som "stor risiko, stor belønning".

Bonus: Det der mangler...

Som du kan se af de to gameplay-videoer, vi har bragt dig, ville der mangle en tredje del med en bosskamp. Vi har besluttet at udelade den, fordi den kunne betragtes som spoiler, og Metaphor: ReFantazio fortjener at overraske og forbløffe alle spillere lige så meget, som vi gjorde i Los Angeles.

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold