
Om cirka seks uger tager vi til det feudale Japan for at opleve Assassin's Creed Shadows, et spil, der ganske vist har fået en del kritik for sin fremstilling af landet og perioden, men som også opfylder manges drømme ved at tage den legendariske serie med til et så ikonisk stykke af verdenshistorien. Det eventyr begynder den 20. marts, og derfor kom vi internt til at snakke om hvilken periode, hvilken lokation, der kunne være spændende for serien at besøge næste gang. Så lad os lige tage et kig!
Vi har aldrig rigtig set Assassin's Creed vove sig ind i Syd- eller Mellemamerika, bortset fra lejlighedsvise sidespor i spil som Assassin's Creed IV: Black Flag. Den periode, hvor mayaerne kæmpede med næb og kløer for at overleve de spanske conquistadorer, ville være en fantastisk ramme for et Assassin's Creed-spil, ikke kun fordi miljøet ville give mulighed for fremragende jungleparkour og bjergbestigning, men fordi der i et helt typisk Assassin's Creed-format kunne være en historie, der følger en mayakriger, som slår tilbage mod de spanske styrker for at beskytte deres hjemland og få hævn på samme tid. Man kunne endda tilføje en lille smule overnaturlig Assassin's Creed-flair ved at lade conquistadorerne søge efter et relikvie, som mayaerne længe har beskyttet, på samme måde som indianerne forsvarede noget særligt mod kolonisterne i Assassin's Creed Valhalla.
En centrale anke man kan rette mod Assassin's Creed Valhalla er, at det foregik en anelse for tidligt. Ja, perioden betød masser af fremragende vikinge-action, men det betød også, at det foregik før den egentlige europæiske middelalder. Kom ind i det 13. århundrede, hvor riddere strejfer rundt i landet og beskytter folket, alt imens herremænd og konger gemmer sig i deres stenslotte og suger landets værdier til sig. For at holde tingene interessante kunne det endda foregå i Tyskland i den periode, hvor Det Hellige Romerske Rige mistede sit greb om landet, og forskellige mindre fraktioner og hære rejste sig for at gøre deres eget krav på landet. Du ville få al den ikoniske middelalderspænding, men også på et tidspunkt ikke så længe efter det oprindelige Assassin's Creed, hvilket gør det til et ideelt projekt til at udforske nogle af årene mellem Altairs og Ezios historier.
Vi har set et par forskellige udflugter til Asien i Assassin's Creed på det seneste, herunder det japanske Shadows og det kinesiske Jade, men hvorfor ikke også tage til Nordasien for at opleve det russiske imperiums tidligste dage. Det var en æra med voldsom kolonisering og krigsførelse, ofte ledet af kejser Peter den Store, og det er det perfekte set-up for noget i stil med vores maya-forslag, hvor en fortælling om hævn fører en snigmorder på en vej til at hugge sig vej gennem de russiske herskere, alt imens man får udforsket en enormt varieret og unik del af den globale geografi, som vi ikke så ofte får lov til at opleve i spil.
Vi tog et smut til Afrika for nylig i forbindelse med Assassin's Creed Origins for at opleve historien om Bayek of Siwa, og hvordan han skabte sig en plads i det gamle Egypten. Denne gang rykker vi tidslinjen et godt stykke frem til det 14. århundrede for at udforske Mali-imperiet, da det var på sit højeste. Det vil bane vejen for et eventyr, der dykker ned i afrikansk kultur på en måde, som vi meget sjældent ser i medierne. Nærkamp ville være i højsædet, kampe med vilde dyr ville være legendariske, og der ville være utallige dygtige krigere at jage i denne vestafrikanske periode.
Før du farer til tasterne, så lad mig lige tale ud. Ubisoft har allerede behandlet en i sandhed forhistorisk periode, så det er ikke fremmed for dem. Og i modsætning til Far Cry, som ofte udmærker sig på grund af sit gunplay, er Assassin's Creed altid bedre som nærkampsspil, hvilket betyder, at et forhistorisk eventyr ville passe betydeligt bedre. Ligesom forslaget om Mali ville mødet med dyrelivet her være fantastisk, og det større fokus på rå nærkampsredskaber og -våben kunne betyde, at stealth er betydeligt vigtigere. Den største hage er, at Hidden Blade simpelthen ikke ville være muligt her, og ethvert forsøg på at tvinge det ind ville simpelthen virke latterligt. Men der kunne være nogle spændende overnaturlige elementer og måder at indlejre Assassin's Creed-historien yderligere i tidens gang.
Hvilken tidsperiode ønsker du at Assassin's Creed-serien bør besøge?