Dansk
Gamereactor
nyheder

Hvad blev der af Kinect på E3?

Lang Lørdag med Mäki

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Kinect har rundet 20 millioner solgte enheder, og det endda på kun halvandet år, cirka. Lidt mindre end hver tredje Xbox 360-ejer har altså anskaffet sig kameraet. Det er i sig selv en mageløs succes, og endnu vildere bliver det, når man tænker på at Kinect jordede alt hvad der hedder iPhones, Wii-konsoller og lignende, og blev den hurtigst sælgende gadget nogensinde ved lanceringen, og skrev sig direkte ind i Guiness Rekordbog.

Man kunne mene at Microsoft burde være overvældede af interessen for Kinect, men det er præcis hvad jeg tror man ikke er. For selvom Kinect har solgt godt, så har spillene ikke gjort det i samme omfang. Man køber kameraet, spiller Kinect Adventures, komplimenterer med Kinect Sports og måske Dance Central, inden man giver op.

Ikke nødvendigvis fordi det ikke fungerer, til casual-spil dur den udmærket, udover at den trods alt er omstændig at anvende. Jeg ved selv hvordan det er at møblere om, og skulle rykke med borde og lignende hver gang der skal spilles Kinect. Derefter knaser det gerne med profilerne, og for hardcore-spillerne fungerer det slet ikke.

Hvad blev der af Kinect på E3?
Denne mand og hans groteske solbriller var i år fraværende til Microsofts E3-præsentation

Og det er netop sidstnævnte, jeg tror at Microsoft endelig er blevet tvunget til at indse. Engang hed det sig, at der skulle være Kinect-understøttelse i alle Xbox 360-spil fremover, noget der nu lader til at være blevet hugget ned til stemmestyring. Og selv om det teknisk set stadig er Kinect-understøttelse, så var det vel næppe sådan, vi havde forestillet os det bevægelsesfølsomme kamera skulle anvendes.

På E3 fik vi set en prøve på netop dette. Sam Fisher kunne lokke vagter med stemmen, og i Madden kunne man kommunikere med sine spillere inden snappet, hvilket var fiffigt, men vel egentlig ikke noget der kræver et kamera til lidt under en tudse. Udover det fik vi set Kinect brugt i et Xbox Live Arcade-spil, samt at Dance Central 3 blev annonceret. Og det var det.

Det er ingen overdrivelse at sige, at Microsoft mere eller mindre droppede Kinect helt for at vise spil i stedet. Formodentlig en korrekt beslutning, efter de har opdaget hvor svært det er at lave Kinect-spil til hardcore-fans. Først forsvandt Cryteks Ryse fra kortet under mystiske omstændigheder, og siden blev Kinect Star Wars forsinket og forvandlet til en samling af minispil.

Hvad blev der af Kinect på E3?
Der var heller ingen nuttede børnespil på scenen.

Hvad Microsoft har tænkt sig at gøre nu, er jeg spændt på at se. Jeg formoder at de vil satse på Kinect-reklamer i forbindelse med julen igen, men der er ikke rigtig nogen nye stortitler til kameraet på vej, og der lader heller ikke til at komme nogen. Det er som om man helt har nedlagt tanken om Kinect-spil til hardcore-publikummet. Jeg gætter på at rygterne om et betydeligt bedre kamera til Xbox 720 passer, og at man til dels forsøger at dæmpe Kinect-hypen en smule, så det vil føles friskt når det udkommer.

Dertil lader man til at køre hårdt på med det, der i sin tid gjorde Xbox 360 til en succes - blytung action og eksklusiv DLC. Det vil sige ting, der stryger hardcore-publikummet med hårene, da de er en gruppe man for alt i verden ikke vil risikere at skubbe fra sig, inden lanceringen af den næste Xbox.



Indlæser mere indhold