Der er snesevis af begreber i Monster Hunter: Wilds , som spillet ikke forklarer i detaljer (det ville være overvældende ellers), så jægere er nødt til at stole på intuition eller delt viden for at forstå, hvad der foregår. Et af sådanne begreber er affinitet, en statistik på alle våben. Det er ikke så vigtigt som angrebskraften, som er ret let at forstå, men det kan være nyttigt at beslutte, hvilket våben du vil have med i kamp.
Kort sagt, affinitet i Monster Hunter: Wilds er chancen for at ramme et kritisk hit med dit våben. Et kritisk hit er et hit, der gør 25 % mere fysisk skade end andre angreb. Våben har normalt en affinitetsrate på 0%. Hvis de f.eks. har 10 % affinitetsrate, har du 10 % af at have et kritisk hit.
Men hvis du har en affinitetsrate på -10% (det er muligt at have negative affinitetsrater ), vil et af de ti hits gøre 25% mindre skade. Nogle gange er negativ affinitet prisen at betale for større rå angreb, så det er op til dig at beslutte, hvad du foretrækker...
Du vil vide, hvornår du har ramt et affinitetshit, når du ser en lille stjerne under skadetallene. Affinitet påvirker kun fysisk skade, ikke elementær skade (ild, vand, is, torden og drage, som føjes til den fysiske skade afhængigt af monsterets svaghed).
Nogle våben kan komme fra starten med en affinitetsrate. Nogle gange vil du se tilsyneladende lignende våben med samme sjældenhed og fysiske rå kraft, der kun differentieres af den elementære skade de eller affinitetsniveauet. Du kan dog forbedre din affinitet ved at bruge nogle færdigheder.
Den vigtigste færdighed, du bør kigge på, hvis du vil øge affiniteten med det samme, er Critical Eye, der kan øge affiniteten fra 4% i niveau 1 til 20% i niveau 5. Andre færdigheder kan øge affiniteten på visse betingelser, for eksempel:
Der er endda nogle færdigheder, der, selvom de ikke øger affiniteten, drager fordel af at lande kritiske hits, hvilket kun påvirker, hvis dit våben har affinitet. Et eksempel er Critical Status, der øger unormale statuseffekter ved landing af kritiske hits.
Pas på, at du ikke direkte kan bruge færdigheder: i stedet kommer de med våben eller rustninger samt dekorationer (som kan laves ved at tale med smedjegemmaen eller laves i smeltediglen i Suja) og talismaner.