Simpsons overtog NFL sidste mandag og gjorde brug af teknologi fra ESPN og Sony til at skabe en alternativ live-udsendelse af en amerikansk fodboldkamp mellem Dallas Cowboys og Cincinnati Bengals, men fik det til at ligne et Simpsons-afsnit - hvis Simpsons var i 3D og lignede et videospil -.
Spøg til side, den særlige begivenhed kaldet "The Simpsons Funday Football" var ikke nogen lille bedrift. Det var ikke en kortfilm eller en sketch, men en ægte udsendelse af en live fodboldkamp - der endte 27-20 til fordel for Cincinnati - som du kunne se som sædvanlig på ESPN eller "Simpsonified" på Disney+ eller ESPN+.
Alt sammen i realtid, hvor spillerne bliver forvandlet til 3D, Simpson-lignende karakterer, i et 3D-miljø, og selv stadionet er helt anderledes, Springfield Atoms, som det ses i tegnefilmen.
Fans af The Simpsons kunne nyde spillet, selvom de var ligeglade med sporten, hvilket netop er pointen med denne type initiativer: at udvide NFL's appel og tiltrække nye seere.
Det hjælper, at The Simpsons er universelt elsket af folk i alle aldre, og skaberne af denne "Funday Football" intensiverede virkelig spillet og fyldte skærmen med cameos af karaktererne fra tv-serien, herunder Homer og Bart, der hver især jublede og nogle gange spillede for hver side, mens de virkelige komentarister også blev forvandlet til gule versioner af sig selv.
Dette er ikke helt nyt, da NFL allerede har taget lignende skridt med andre tegneseriefranchises, herunder SpongeBob eller sidste år Toy Story. Naturligvis ejer Disney ESPN, netværket, der sender NFL, samt The Simpsons, der i øjeblikket er på sin 36. sæson efter mere end 750 afsnit.
Næste juledag vil ESPN gøre det samme med en NBA-kamp, men denne gang med Disney-figurer som Mickey, Minnie, Donald, Pluto eller Fedtmule i Walt Disney World.