Da Doom (2016) gjorde sit herligt blodige comeback det år, var dens succes i høj grad takket være kampagnen - ikke multiplayer, som lod en del tilbage at ønske. Da Doom Eternal blev lanceret i 2020, gav Id Software det dog endnu et skud og forsøgte at levere en multiplayer-oplevelse, der reagerede på fanfeedback. Desværre var modtagelsen endnu en gang i bedste fald lunken.
Det er netop af disse grunde, at id Software nu har besluttet at springe multiplayer helt over i Doom: The Dark Ages. Som kreativ direktør Hugo Martin for nylig forklarede i et interview med GamesRadar:
"The decision to forego a multiplayer mode was made right from the start of the game's development and we made the decision early to just focus all of our energy on trying to make the best campaign we could."
En anden grund var dog, at Hugo og hans team var fast besluttet på ikke at lave et live service-spil - noget han påpegede ofte er nødvendigt for at holde multiplayer i live i dag:
"You can't just do a little multiplayer. Multiplayer modes tend to thrive nowadays under the live-service model which is a direction that the team wished to avoid."
Ventetiden er næsten forbi nu, da Doom: The Dark Ages lanceres den 15. maj - og ja, det vil være inkluderet i Game Pass fra dag ét.