Det er populært at genudgive klassiske spil disse dage, men Id Softwares Tim Willits insisterer på, at Doom 3 BFG Edition er meget mere end bare en HD-genudgivelse. Id har været gennem spillet med en tættekam og lavet mange små ændringer, siger han.
"Vi gør meget mere med Doom 3 BFG end bare at genudgive originalen", siger Willits til VG247. "Vi har faktisk puttet en pokkers masse Rage-teknologi ind i Doom 3-motoren for at modernisere spillet".
Willits fremhæver blandt andet styring, checkpoints og netkode fra Rage, forbedret lyssætning, ændringer i lommelygten, justeringer af mængden af ammunition og understøttelse af 3D og flere skærme på PC blandt de nye tilføjelser.
Holdet har også hentet inspiration til ændringer i spillets forgængere. "Doom og Doom 2 er vi aldrig gået tilbage og ændret, men det vi har hentet fra de spil til Doom 3 BFG er, at vi har gjort spilleren hurtigere, verdenen lysere, og det er bare en håndfuld ting, der gør at spillet spiller anderledes", siger Willits.
"I stedet for et mere langsomt gyserspil med actionelementer er det nu et mere hurtigt actionspil med gyserelementer. Igen, det er ikke grundlæggende ændringer - man kommer ikke til at se Rage AI eller noget i den stil - men jeg tror vi har lavet nok små ændringer til at have en stor indflydelse"