Ratchet & Clank-serien har aldrig været kendt for en overvældende sværhedsgrad, men alligevel virkede det hele en tand nemmere i det PS5-eksklusive Ratchet & Clank: Rift Apart, der udkom i forrige måned.
Blandt andet kunne man nu springe puzzles over, samt få hjælp via en række assisterende funktioner og guides. Nu forklarer Insomniac selv deres tilgang til sværhedsgrad.
"We have sort of shed this conventional wisdom that games kind of need to be a hardass in order for you to get satisfaction out of it," fortæller spillets game director Mike Daly til Axios. "We no longer think about, like, 'What will make the most elite players feel good about themselves?' And more like, 'What will enable everybody to have the experience they want to have?' Because that's sort of the most important thing to us."
Ratchet & Clank: Rift Apart var Sonys tredje store PS5-eksklusive titel efter Demon's Souls Remake og Returnal. Interessant nok valgte disse titler en helt anden tilgang, hvor funktioner, der ville have gjort spillene mere tilgængelige, bevidst blev udeladt. Det førte til en større diskussion om sværhedsgrad i spil.
Det kommende Psychonauts 2 indeholder blandt andet en "invincibility mode" for at gøre det mere tilgængeligt for alle typer af spillere.