Dansk
Gamereactor
nyheder
Dragon Age: The Veilguard

Jason Schreier fortæller igen den tragiske historie om Dragon Age: The Veilguards tilblivelsesproces

Det har ikke været synderligt sjovt hos Bioware, lader det til.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Dragon Age: The Veilguard gjorde måske indtryk på anmelderne, da det udkom sent sidste år, og mange fans har også nydt spillet - men salget var ganske enkelt ikke højt nok til at tilfredsstille EA.

I en ny rapport fra Bloomberg, baseret på dusinvis af interviews med nuværende og tidligere ansatte hos BioWare, bliver historien om The Veilguards problemer for alvor optrevlet. Historien begynder i 2017, hvor EA - efter succesen med spil som Overwatch og Destiny - blev besat af idéen om live-service-spil.

Det hjalp heller ikke, at Mass Effect: Andromeda, som udkom samme år, blev til hånet blandt fans af den ellers anerkendte sci-fi-serie. Derfor besluttede EA, at holdet bag det nye Dragon Age - med kodenavnet Joplin - i stedet skulle udvikle et live-service-spil.

Det faldt ikke i god jord hos seriens veteraner. Spillets kreative direktør Mike Laidlaw sagde op, og det samme gjorde Casey Hudson og Mark Darrah i de efterfølgende år. Efter fiaskoen med Anthem blev spillet i 2020 igen ændret til at være et singleplayer-spil. Problemet var dog, at BioWare nu skulle bygge The Veilguard op fra resterne af et multiplayer-spil, hvilket betød, at meningsfulde valg, konsekvenser og meget mere blev skubbet i baggrunden.

Resultatet blev altså Dragon Age: The Veilguard. Nu hviler håbet på BioWares kommende tilbagevenden til Mass Effect, og man må bare håbe, at forholdene bag kulisserne denne gang er mindre turbulente end ved Dragon Age-comebacket.

Dragon Age: The Veilguard

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold