Dansk
Gamereactor
previews
Jusant

Jusant

Don't Nods nyeste spil er lidt ligesom Journey - bare vertikalt.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Lige siden Journey, og sikkert lang tid før det også, så har spiludviklere udnyttet det uendelige cinematiske potentiale, der i at placere et sted i horisonten, gerne noget bjergtagende, og så lade nysgerrigheden klare resten. Her fungerer bjerge, netop som det i Journey eller sågar Throat of the World i The Elder Scrolls V: Skyrim, ganske glimrende.

Men i Don't Nods kommende Jusant, der er det fysisk at nedstirre den mytiske lokation og besejre den, vertikal meter for vertikal meter - ja, det er hele spillet. Det er et spil om at klatre, og selvom der ikke er meget andet, så er det indtil videre ret velfungerende.

Jusant

Jusant betyder "ebbe", altså som i at tidevandet har trukket sig tilbage. Det er præcist, hvad der har ramt denne verden, der for mange år siden tørrede næsten helt ud. Nu må civilisationens vragrester febrilsk afsøge de sidste områder, der kan tilbyde den nu meget, meget værdifulde og essentielle ressource.

Dette er en annonce:

Ligesom Journey, Inside og Abzu er fortællingen vag, og kun enkelte brudstykker af information er blevet efterladt i det mystiske tårn/bjergs skrå, faldefærdige bygninger - små lapper papir, der fortæller historier om kollaps, ugengældt kærlighed og urokkelig optimisme.

Det er lidt svært at afgøre til at starte med, hvorfor du overhovedet befinder dig her, men det indser man snart. Din lille følgesvend Ballast, en slags vandånd der bor i en pose i dit bælte, bruges ikke bare som et overnaturligt stykke klatregrej, men samtidig kan han/hun/den revitalisere disse forladte, døde og tørre egne. Så derfor klatrer du, og klatrer, og klatrer.

JusantJusant

Jusant er, rent mekanisk, ret simpelt, og det er tydeligt, at Don't Nod læner sig kraftigt ind i stemningsmættet musik, grafik og cinematografi, i stedet for avancerede systemer. Du griber fat med enten venstre eller højre hånd med den korresponderende trigger-knap, og ved at skabe et flow kan du besejre den ene lodrette væg efter den anden. Samtidig skal du træffe beslutninger løbende ved at placere "pitoner," eller bjergspidser, i klippevæggen, som giver dig mulighed for at finde nyt momentum, når energien er lav.

Dette er en annonce:

Det er ikke ford, at Jusant genopfinder nogen dyb tallerken her, men de mekanikker, der er til stede, er relativt tilfredsstillende, og jeg er ret sikker på, at spillet løbende tilføjer flere udfordringer tværs over sin tilsyneladende beskedne besøgstid (mit preview build varede godt og vel to timer).

Jusant

Jusant er dog flot at se på. Det hele er stilistisk af udseende, lidt ligesom netop Journey og Abzu, og udsigten, detaljerne og hele det samlede billede, der males, er et du har lyst til at udforske. Det skal dog siges, at indtil videre så ville jeg ønske at Jusant havde et system eller to mere til at supplere din rejse udover ren og skær klatring. Måske lidt progression her og der? Måske lidt ressourcer man kunne indsamle for at gøre rejsen lettere? Måske lidt strategiske overvejelser hist og her? Jeg har ikke noget imod simplicitet. Altså Celeste handler også om at klatre op af et bjerg, og det er fantastisk, netop fordi det dropper alle de meta-systemer, som vi tigger større udgivere om at skære fra. Men i Jusant ville jeg ønske at der var flere interaktionsmuligheder med den verden, for selvom at det er et flot kanvas jeg bevæger mig igennem, så forbliver det todimensionelt, da det ikke lader en påvirke det.

Men når det så er sagt, så glæder jeg mig til Jusant, og det er tydeligt fra det første minut, at Don't Nod har fat i den lange ende her. Om det forbliver lige så enerverende hele vejen igennem, se det er en anden snak.

JusantJusant

Relaterede tekster

1
JusantScore

Jusant

ANMELDELSE. Skrevet af Magnus Groth-Andersen

DontNod forsøger sig med den efterhånden kendte Journey-formel, og resultatet er en bragende succes.

0
Jusant

Jusant

PREVIEW. Skrevet af Magnus Groth-Andersen

Don't Nods nyeste spil er lidt ligesom Journey - bare vertikalt.



Indlæser mere indhold