
En kunstner i nød og masser af opgaver over hele verden venter i denne udvidelse til Kingdom Come: Deliverance II. Det er uden tvivl mit yndlingsspil i år, fordi det byder på fantastisk grafik, interessante karakterer, god opgavedesign og smuk musik. Bøhmen føltes som et levende sted, og det historiske detaljearbejde, der lå til grund for dette projekt, var enestående. Det var en fornøjelse at følge Henry på nye eventyr i toeren. I denne udvidelse kan man forvente flere opgaver, møder med karakterer og drejninger i fortællingen. Det er måske ikke lige så storslået som historien i grundspillet, men det er godt og værd at bruge sin tid på.
Den nye downloadpakke går under navnet Brushes With Death. Og som navnet antyder, har det med maling at gøre. Vi møder Voyta, en kunstner der har brug for hjælp - og som den gode samaritaner min Henry er, vælger han at assistere ham med hans problemer. Han virker dog en smule sær, da han taler med kranier og vil have sine stjålne pensler tilbage. Hvis du vælger at hjælpe ham, bliver du belønnet med omkring 7-13 timers eventyr. Jeg opdagede ret hurtigt, at det er bedre at spille på en nyere gemmefil. Det skyldes, at denne udvidelse låses op efter brylluppet allerede i akt 1. Du låser også op for nogle nye funktioner, rustninger og våben.
Opgaverne er næsten altid velskrevne og interessante. De placerer sig ikke blandt grundspillets bedste, men heller ikke blandt de dårligste. Kvaliteten af fortællingen er gennemgående god. Det er passende i længde i forhold til prisen, selvom jeg naturligvis kunne ønske mig endnu mere indhold. Desværre er der ikke så meget andet end en velskrevet historie. Der er kun ét nyt gameplay-element, og det er, at du nu kan male skjolde. Jeg håber, vi får samme mulighed med rustninger og tøj i en fremtidig tilføjelse.
Når du låser op for muligheden for at tilpasse dit skjold, kan du vælge frit mellem en lang række muligheder. Du har mulighed for virkelig at skabe dit eget personlige skjold. Og som du sikkert gætter, kan du selvfølgelig bruge det i kamp, hvilket gør det mere betydningsfuldt for dig. Selvom der er nye våben og rustninger, er det denne funktion, der er højdepunktet i dette downloadbare indhold for mig. Jeg håber, at Warhorse Studios implementerer flere af disse gameplay-systemer med fremtidigt indhold.
Apropos gameplay-systemer, så viser opgaverne også, hvor stærke de oprindelige systemer i grundspillet er. Du kan benytte snigeri, dialog, alkymi eller vold for at løse opgaverne. Dialogvalg fører også til flere forskellige løsninger og kan nogle gange resultere i nye problemer. Desværre har historien meget lidt med resten af spillet at gøre. Dette er en afstikker, der står på egne ben, og hvis du havde håbet på nye spilsystemer og en fortsættelse af fortællingen, er dette noget andet.
I min anmeldelse af Kingdom Come Deliverance II roste jeg muligheden for at påvirke historierne på forskellige måder, og det er også sandt her. Derfor anbefaler jeg, at du spiller dette indhold tidligt i fortællingen, så du kan veksle mellem disse opgaver og andet, du vil lave. Det giver også mere mening i forhold til, hvordan toeren slutter, og hvor lave indsatsen fra vores hovedperson er med dette nye indhold. Mere end fire af opgaverne handler om at hente ting og aflevere dem til en person. Det skærer sig lidt med de episke scener mod slutningen af grundspillet. Hvis du spiller dette indhold med en ny karakter, passer det bedre ind i den overordnede fortælling. Af den grund er denne afstikker ikke et must - men snarere noget godt.
Hvis jeg kunne vælge, ville jeg ønske mig lidt mere indhold. Jeg havde gerne set et lignende system for skjolde også gælde for tøj, stoffer og rustninger. Det skal selvfølgelig bygges ind i verdenen, så når du køber maling af mønstre og farvelægning af stoffer, skal det afhænge af farvevalget, hvor meget det koster. Visse farver skulle også være mere sjældne og svære at finde. Farven lilla er et eksempel på en farve, der både var dyr og vanskelig at fremstille i middelalderen. Jeg havde også gerne set et element, hvor man igen kunne bygge en landsby op som i etteren. Dette kunne være blevet udvidet, så det føles interessant og mere komplekst. Vi ved, at der kommer flere fortællinger i dette format, og jeg håber, vi får nogle flere interessante gameplay-elementer, der også påvirker eventyret i grundspillet.
Jeg har ikke opdaget nogen nye tekniske problemer, som ikke også fandtes i forgængeren - bortset fra ét enkelt. På konsol har der været en bug, der skaber flimmer og får ting til at loade ind og ud af billedet. Dette har jeg også bemærket på PC. Træer og andet har en tendens til at blinke ind i billedet på visse afstande. Det var sjældent så omfattende, at det generede mig, men det er værd at nævne. Udover dette er det en fryd at se på - ligesom grundspillet. Det er et af årets flotteste spil, og det er fantastisk at se, at Cryengine ikke bare bliver brugt, men at den kan bruges til at bygge imponerende rollespil med. Det er glædeligt, at det fungerer så godt, som det gør, i betragtning af hvor fejlbehæftet etteren var ved lancering. Lydsiden er også god, med ny velskrevet stemmeskuespil og flot musik. Den nye musik er behagelig og passer godt til fortællingen, selvom der ikke er mange nye numre.
Sammenfattende er dette mere af Kingdom Come: Deliverance II. Fortællingen tager dig mellem 7-12 timer at gennemføre, afhængigt af hvor hurtigt du løser opgaverne. Med flere slutninger og mulighed for at integrere dette i din gennemspilning relativt tidligt, får du mest muligt ud af denne pakke. Skjoldmalingen er fremragende og gør det muligt at tilpasse din karakter på flere måder end før. Jeg håber selvfølgelig, at sådanne systemer også tilføjes til alt andet, du kan klæde dig i. Opgaverne er ikke helt så skarpe som i grundspillet, men de er gode nok til, at jeg uden større klager kan anbefale det. Bortset fra grafiske bugs er dette en god udvidelse. Den bringer ikke meget nyt, men øger mængden af indhold. Hvis du ejer grundspillet, er dette en anbefaling. Hvis du ikke ejer grundspillet, bør du spille det først.