Dansk
Gamereactor
nyheder

Kulturministeriet løfter sløret for Europas første spilinstitut

Nimbi GameLab - Danmarks Institut for Spiludvikling har til formål at belyse spil der ikke bruger "uetiske tricks og afhængighedsskabende algoritmer."

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Vi hører ofte at det konstant bliver sværere og dyrere at producere spil, og det gælder så sandelig også her i lille Danmark, hvor vi eksempelvis mistede Die Gute Fabrik for nylig, der har stået bag slående titler som Mutazione og Saltsea Chronicles.

Men det skal nu blive lidt lettere for danske spiludviklere fremadrettet, for Kulturministeriet har nu løftet sløret for Europas første spilinstitut, som har fået navnet "Nimbi GameLab", inspireret af det første danske digitale spil fra 1963.

Ideen med spilinstitutet er at bakke op om danske spilprojekter, realisere visioner fra danskbeliggende studier. Om hvorvidt den tykke streg under "digitale" betyder at spil der udkommer fysisk ekskluderes vides ikke. Det lader dog til at der også er særligt fokus på at bekæmpe det som Kulturministeriet kalder "uetiske tricks og afhængighedsskabende algoritmer". Dette beskrives ikke i detaljer, men vi går her ud fra at der tales om mikrotransaktioner, Loot Boxes og andre forbrugerfjendske initiativer, der har plaget mange store spil i særligt live service-genren i årevis.

"Vi må ikke efterlade børn og unge alene blandt internationale spiludbydere, som kæmper om børnenes gunst med uetiske tricks og afhængighedsskabende algoritmer. Heldigvis har Danmark i årtier produceret adskillige fremragende digitale spil. Det har, siden jeg blev kulturminister, været en vigtig prioritet for mig at støtte op om den danske spilbranche, som har et kæmpestort kulturelt og økonomisk potentiale for Danmark," siger Kulturminister Jakob Engel-Schmidt.

Engel-Schmidt siger desuden at det bliver en prioritet at udgive en årlig liste over spil, der har modtaget støtte igennem den nye ordning, så blandt andet forældre kan orientere sig, og vælge spil der ikke benytter de disse "uetiske tricks". Insitutet forventes allerede at være fuld funktionelt fra den 1. januar.

Du kan selv læse den officielle pressemeddelelse lige her.

Kulturministeriet løfter sløret for Europas første spilinstitut


Indlæser mere indhold