Mass Effect-spillet benyttede sig af et simplicifceret men effektivt system, hvor du kunne vælge imellem to veje for din udgave af Shepherd-karakteren, Paragon eller Renegade. Den eje blev betragtet som værende den "lyse" vej kendetegnet ved sympati, tilgivelse og underdanighed, hvorimod Renegade var rebelsk, kynisk og til tider direkte ondskabsfuld.
Så hvilken vej var i sidste ende den mere populære? Ja, det må man sige at Paragon-vejen var, og med lidt af en marginal også. I en besked på Twitter fortæller tidligere Bioware-udvikler John Ebenger, at Bioware lagde mange kræfter i Renegade-vejen, men at langt over størstedelen af spillerne valgte Paragon.
"Something like 92% of Mass Effect players were Paragon. And we put a lot of work in to the Renegade content too :("
Ebenger indrømmede dog overfor en fan, at spillet lidt foreslog en Paragon-vej til spilleren, men at de ændrede tingene i det tredje spil for at ændre lidt på det forhold.