Dansk
Gamereactor
anmeldelser
Last Window: The Secret of Cape West

Last Window: The Secret of Cape West

Lasse spiller Cing seneste eventyr på Nintendos håndholdte. Læs anmeldelsen her...

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Historier i spil har et dårligt ry. De virker ofte som banaliteter, der kun er der for at knytte forskellige scener sammen. Det hænder dog, at en udvikler indser fordelen ved en velfortalt fortælling, og yder den ekstra indsats. Jeg var derfor interesseret i Last Window: The Secret of Cape West, da spillet beskriver sig selv som en blanding imellem en roman og et spil.

HQ

Last Window er en uafhængig fortsættelse af det tre år gamle Hotel Dusk, fra samme udvikler, Cing, der desværre er gået konkurs. Nogle af karaktererne i Last Window vil være velkendte, hvis du har spillet Hotel Dusk, men ellers er det en helt ny historie med eks-politimanden Kyle Hyde i hovedrollen.

Last Window: The Secret of Cape West

Jeg bider mærke i to ting da jeg starter spillet op. Historiens præmis er så velkendt, at jeg lidt efter en halv time, nogenlunde har gennemskuet hvordan uopklarede mord på et hotel, en forsvunden juvel, og Hyde's afdøde far, kommer til at hænge sammen. Spillets visuelle stil slår mig også. Ligesom i Hotel Dusk, ligner personer bløde blyantsskitser, der er undsluppet fra Aha's Take On Me musikvideo, der giver spillet et præg af at være en levende tegneserie.

Som i et adventurespil, er det samtaler og udforskning der optager din tid i Last Window. DS'en holdes på siden, som en bog, og med stylus tryk navigerer du Kyle rundt i Hotel Cape West, hvor spillet finder sted. Når du ikke snakker med hotellets beboere, kan du se nærmere på de mere interessante dele af hotellets sceneri. Du kan zoome ind på detaljer, og du dermed undersøge dem nærmere, eller gøre brug af hvad du nu har liggende i tasken.

Dette er en annonce:

Atypisk for et adventurespil, bliver en roman-version af spillets begivenheder tilgængelig, som du oplever dem. Last Window vil virkelig gerne have at du tager spillets historie alvorligt. Efter hvert kapitel, bliver man sågar tvunget til at svare på en quiz om historiens seneste drejninger. Du skulle jo nødig være gået glip af noget vigtigt.

Den sidste bemærkning er ikke ren sarkasme. Jeg må indrømme, at jeg engang imellem tabte tråden imellem hvem der nu havde sagt dit, og gjort dat. Primært fordi at karaktererne i spillet er utrolig snakkesalige, og tager en evighed at komme igennem ligegyldige ting, og hen til noget nogenlunde relevant. Jeg har nok langtrukne telefonsamtaler med min mor i virkeligheden, og behøver ikke være tilskuer til Kyles.

Last Window: The Secret of Cape West

Derudover går plottet også jævnligt i tomgang, og ud på tilfældige sidespor. Ophidsende begivenheder, som dengang jeg skulle være dørsælger for en dag; og den spændingsfyldte time, hvor jeg var bagefter med huslejen, og måtte støvsuge lejligheden efter grønne sedler.

Dette er en annonce:

Historiefortællingen i spillet, giver det desværre et sløjt tempo. Gudhjælpemig om det tempo ikke sættes yderligere ned. Alt for meget tid går med at bevæge sig fra den ene ende af hotellet til den anden. Og den ene beboer sender dig, efter en snøvlende samtale, altid videre til en anden, hvilket giver en masse frem og tilbage.

Meget i spillet virker som om at det er der, fordi at du som spiller skal handle engang imellem. Valg af samtaleemner har enkelte gange indflydelse, men andre gange kan det ikke være mere lige meget. Karakterer handler umotiveret, for at det passer sammen med resten af spillet - du får en nøgle fordi at du skal bruge den til at åbne døren på fjerde sal, og ikke fordi at det var en naturlig del af historien.

Last Window: The Secret of Cape West

Næsten værre er, at det er din fremgang i spillets plot der bestemmer om du kan bruge eller samle noget op. Før plottet dikterer det, er en skrutrækker i din skuffe bare en del af baggrunden. Det betyder at du ofte er nødt til at kigge nærmere på hver eneste lille ting, i enhver scene, i spillet. Det kunne jo være at Kyle gad samle fyldepennen op nu. Du bliver hurtigt træt af Kyles mange tørre kommentarer og beskrivelser.

Spillet overrasker dog enkelte gange. På en håndfuld tidspunkter i løbet af spillet, har udviklerne slået kreativiteten til, og fundet på problemer du kun kan løse ved at bruge DS'ens muligheder kreativt. Spillet rækker næsten udover skærmen, når det kræver at du fysisk manipulerer med den lille konsol du har i hænderne.

Ser man bort fra den rablende dialog, har karaktererne personlighed. Der sker meget på det lille hotel, og spillet formår nogenlunde at give det realisme og tyngde igennem et farverigt persongalleri.

I sidste ende føler jeg mig dog vildledt. Historien i Last Window er uoriginal og forudsigelig, men alligevel charmerende på sin egen facon, og jeg kan skimte dele af noget engagerende. Men det er i måden hvorpå spillet fortæller historien, at det hele falder til jorden, og forstærker spilhistoriers dårlige rygte.

Last Window vil rigtig gerne fortælle en god karakter-krimihistorie. Det virker dog som om at spildelen kom i vejen for historiefortællingen, og resultatet er at begge dele kommer til kort. Så vil jeg hellere sætte mig ned med en god bog.

Last Window: The Secret of Cape West
Last Window: The Secret of Cape West
Last Window: The Secret of Cape West
Last Window: The Secret of Cape West
Last Window: The Secret of Cape West
Last Window: The Secret of Cape West
Last Window: The Secret of Cape West
Last Window: The Secret of Cape West
Last Window: The Secret of Cape West
Last Window: The Secret of Cape West
Last Window: The Secret of Cape West
Last Window: The Secret of Cape West
Last Window: The Secret of Cape West
Last Window: The Secret of Cape West
Last Window: The Secret of Cape West
Last Window: The Secret of Cape West
Last Window: The Secret of Cape West
Last Window: The Secret of Cape West
05 Gamereactor Danmark
5 / 10
+
De nærmest håndtegnede karakterer er charmerende.
-
Historien er ligeså sej og drøj at tygge igennem som gamle sokker. Meget af din tid bruges på dialoger der er uinteressante.
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster

Last Window: The Secret of Cape WestScore

Last Window: The Secret of Cape West

ANMELDELSE. Skrevet af Lasse Borg

Historier i spil har et dårligt ry. Lasse spiller Cings Last Window: The Secret of Cape West på Nintendos håndholdte. Læs anmeldelsen her...



Indlæser mere indhold