I månederne op til lanceringen af Ratchet & Clank: Rift Apart, var Insomniac rimelig faste i deres beskrivelse af spillets grafik - det kunne ikke lade sig gøre at lancere spillet på nogen anden platform end PlayStation 5, fordi den pludselige rendering af nye verdener krævede den forøgede hastighed fra den proprietære SSD.
Men spørger man en anden spiludvikler, der har arbejdet årevis på LEGO-spilserien, så er det altså noget fis. Jon Burton har tidligere arbejdet for Traveller's Tales, og var eksempelvis instruktør på Crash Bandicoot: The Wrath of Cortex. I dag sidder han ho TT Games, og siger via en ny video, at når nu de her "Rifts" i Ratchet & Clank: Rift Apart altid er en portal til det samme sted, og at det ikke er nogen tilfædigt genereret ny verden, så kunne spillet sagtens lanceres på PS4.
"Now, they could be using all kinds of Solid State Drive trickery to pull these off, but because it's just one Rift and it always goes to the same area this can easily be achieved on older hardware. The Pocket Dimensions are really graphically basic, and in fact just seem to use a lot of the same generic objects like crates that would already be available in generic memory. So it's pretty much a sky dome, a few small platforms, generic objects and nice lighting, so on older hardware it wouldn't take much memory, especially as it also uses the generic objects, all of which make it quick to load."
Det er jo rigtigt, at rent teknisk er de her Rifts ikke nogen kæmpe, ny verden, men snarere en lille lomme. Hvad tænker du om Burtons udtalelser?