Dansk
Gamereactor
anmeldelser
Like a Dragon Gaiden: The Man Who Erased His Name

Like a Dragon Gaiden: The Man Who Erased His Name

Ryu ga Gotoku Studio vender tilbage i mere end en forstand, og giver os endnu et eventyr med The Dragon of Dojima i centrum.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Der er sket utroligt meget, siden vi i Yakuza 6 sagde farvel til Kazuma Kiryu som hovedkarakter. Serien har fået en ny hovedkarakter, et nyt navn, og Judgment har etableret sig som en veldefineret, succesfuld spin-off. Da Gaiden er det første reelt nye spil med Kiryu i hovedrollen siden 2016, er der naturligvis mange følelser forbundet med denne udgivelse. Heldigvis, så ved Ryu Ga Gotoku Studio bedre end nogen andre, hvordan fanservice skal udføres. Derfor er det som altid en fornøjelse at træde ind i et nyt, stort krimidrama som Kazuma Kiryu, The Dragon of Dojima.

Anmeldelsen vil undgå spoilers for så vidt muligt, men det kan ikke undgås at spoile slutningen på Yakuza 6 en smule.

Rent historiemæssigt er Gaiden en direkte forlængelse af Yakuza 6, og bygger bro til Yakuza 7. Spillet giver dermed klart mest mening, hvis man allerede er investeret i Kiryu's saga, og vil vide, hvad der egentlig skete med ham efter han gik under jorden, og før han poppede op i Yakuza 7 igen. Kort beskrevet forfalskede Kiryu sin egen død, for at beskytte de forældreløse børn, han har passet på siden Yakuza 3. Dette gjorde han under pres fra den magtfulde Daidoji-faktion, hvis store hemmelighed Kiryu fandt frem til i Yakuza 6.

Dette er en annonce:
Like a Dragon Gaiden: The Man Who Erased His Name
Like a Dragon Gaiden: The Man Who Erased His NameLike a Dragon Gaiden: The Man Who Erased His NameLike a Dragon Gaiden: The Man Who Erased His NameLike a Dragon Gaiden: The Man Who Erased His Name

Gaiden starter adskillige måneder efter dette. Kiryu går nu under navnet "Joryu", og er agent for Daidoji. Der går dog ikke lang tid før spøgelser fra Kiryus fortid forsøger at trække ham ud af hans skjul, hvilket naturligvis sætter Kiryus elskede børns liv i fare. Kiryu finder sig hurtigt fanget mellem de brutale Daidoji og en af Japans sidste store Yakuza-klaner.

Med andre ord, så er der lagt op til endnu en gang hårdkogt drama og spændende, over-the-top konfrontationer i Gaiden. Kiryu har droppet hans klassiske yakuza-jakkesæt til fordel for permanente solbriller og agent-jakkesæt, fordi alle ved at det er sådan, man bliver helt inkognito. Spillet udfolder sig hovedsageligt i det fiktive Sotenbori, Osaka, samt på et bizart fragtskib ved navn Slottet, som er et gigantisk red light distrikt, endda med et colosseum, med kampe til døden. Her bliver Kiryu selvfølgelig hurtigt en favorit, og som spiller kan du kæmpe i colosseum så meget, du vil, og endda opbygge en mindre hær, du tager med dig i kamp.

Dette er en annonce:

På trods af, at du er Daidoji-agent, så arbejder du også for en informationsmægler i Sotenbori ved navn Akame, som hjælper dig. Akame bruger et netværk af hjemøse til at samle information om alt, der sker i byen. Dette system bruges til at samle sidehistorierne hos Akame, præcis som man i Judgment tager cases i detektivbureauet. Dette fungerer ganske fint, omend det måske er lidt synd, at man ikke på samme måde som normalt opsamler missioner ude i gaderne.

Like a Dragon-spil excellerer i at være "mere af det samme" på den helt rigtige måde. Hvert spil skal sådan set "bare" levere en god fortælling, god stemning, og et lille spin på formlen, uden at opfinde den dybe tallerken, for at tilfredsstille fans. Og det gør Gaiden helt sikkert. Det er den samme campy, gakkede og elskelige formel, som vi kender, med skøre typer fra Sotenboris gader, og endda nogle uventede cameos fra både tidlige og senere spil i serien. Som altid leveres historien på glimrende vis, med glimrende voice acting, masser af hjerte og velskrevet dialog. Omend der også er velkendte ansigter her, så er her også masser af nye, spændende karakterer. Som kæmpe fan af serien, så er jeg aldeles tilfreds.

Når det så er sagt, så er Slottet måske næsten for over-the-top, selv for denne spilserie. Bevares, det er egentlig bare en flydende version af det underjordiske Purgatory fra tidligere spil, men denne gang tager Slottet en del mere fokus, også i historien, og jeg er ikke helt sikker på, om det er godt eller skidt. Dertil må det siges, at Sotenbori er en fed og charmerende by, men forholdsvis lille. Jeg har altid været lidt lunken på den noget større by Yokohama fra Lost Judgment og Yakuza 7, fordi byen ikke "fyldes ud" nok, men Sotenbori er lidt i den modsatte grøft. Hvor Sotenbori i fx Yakuza 0 fra 2015 er et supplement til Kamurocho, så er Sotenbori i Gaiden hovedfokus, og det er altså bare et lidt småt byområde i 2023, især når området ikke er blevet udvidet siden sidst. På den front føles det lidt som en spareøvelse, og det er en skam.

Når vi er ved spareøvelserne, så kan man altså også godt mærke, at spillene rent grafisk ikke har udviklet sig i lang tid. Det har aldrig været fokusset for spillene, men når vi nærmer os 2024, så ville det altså være okay, hvis Dragon Engine fik en opgradering. Som sædvanligt ser de lange cutscenes dog fantastiske ud, og resten ser ud... som Like a Dragon har set ud i mange år. Det er ikke fordi det er grimt, men det er bare samtidig også fuldkommen uændret, på godt og ondt.

Men er der så sket noget med gameplayet? Overordnet er der tale om positive, mindre ændringer. Da Gaiden genintroducerer Kiryu, så giver det mening, at vi fx ikke ser parkour fra Judgment, eller detektiv-arbejdet fra samme serie. I stedet er vi tilbage ved seriens brawler-rødder, med et par mindre twists. Her har vi at gøre med to kampstile, en agent style og en yakuza style, som fans vil finde sig til rette i med det samme. I agent style kan Kiryu bruge diverse gadgets, herunder en spider-man agtig wire, små droner, booster-sko og cigaret-formede bomber. Alt dette pifter naturligvis kampene betydeligt op. Ønsker man en mere traditionel kampstil, så giver yakuza-kampstilen præcis det. Her kan man i stedet charge sine angreb, hvilket giver en anden styrke til fx boss-kampe.

Som altid kan man skifte mellem de to stilarter, som man vil, og begge kan opgraderes med nye evner. Dertil kan man selvfølgelig smide om sig med cykler, skilte og meget andet, man finder i gadebilledet. Som helhed flyder spillet langt bedre end Yakuza 6, og ligeså godt som Judgment-spillene. På den front er det dejligt at genopleve Kiryu i en ny historie, med de justeringer, som RGG Studio har foretaget siden vi sidst spillede som ham.

Like a Dragon Gaiden: The Man Who Erased His Name
Like a Dragon Gaiden: The Man Who Erased His NameLike a Dragon Gaiden: The Man Who Erased His NameLike a Dragon Gaiden: The Man Who Erased His NameLike a Dragon Gaiden: The Man Who Erased His Name

Et super fedt aspekt af Slottet er Colosseum, hvor du løbende rekrutterer til dit team. Du kan spille enten alene eller med dit hold, og som del af kampene kan du faktisk skifte Kiryu ud med fx fan-favoritten Goro Majima, eller en anden på dit team, hvis du vil have lidt variation i gameplayet. Det gør Colosseum til et ret detaljeret mini-kampspil, og det er faktisk ret fedt tænkt. Små fine tiltag, som af du skal opmuntre dine sårede krigere mellem kampe og generelt foretage noget management af holdet, giver også noget ekstra til oplevelsen. Da Colosseum er ret veludbygget giver det et par gode ekstra timer med spillet.

Spillet er selvfølgelig fyldt med sideaktiviteter, såsom pocket circuit racing, karaoke, dart og endda live action cabaret club, komplet med snaksalige damer med dyb kavalergang. Sidstnævnte aktivitet er en modig ting at implementere, og det føles en tand spicy og NSFW. Det var i hvert fald lidt uventet hjemme i vores dagligstue. Du kan nu også tilpasse Kiryus tøj, hvilket jeg ikke erindrer har været muligt før.

Gaiden er præcis, hvad fans har ønsket sig, det genopfinder bare ikke serien, og det er tydeligvis heller ikke hensigten. Det havde været spændende at se Kiryu påtage sig mere af en agent-persona, end det er tilfældet her, fx med stealth-sekvenser, som vi allerede har set i en lidt tynd variant i Judgment-serien. Som fan overlever jeg afgjort uden nytænkning, men det må bare siges, at vi har set kernekonceptet udbygget langt mere i de sidste mange, mange spil i serien. Dermed kan det føles som en downgrade for en kritiker, selvom det for fans kan være den hjemvenden til de vante rammer, mange måske har ønsket.

Uanset hvad, så er Gaiden endnu et glimrende, fuldbyrdet spil i Like a Dragon-universet, og er du allerede fan, så er det bare at komme i gang. Som Kiryu siger: "LET'S GOOOO!!!"

HQ
Like a Dragon Gaiden: The Man Who Erased His Name
Like a Dragon Gaiden: The Man Who Erased His Name
Like a Dragon Gaiden: The Man Who Erased His Name
Like a Dragon Gaiden: The Man Who Erased His Name
08 Gamereactor Danmark
8 / 10
+
Mest flydende gameplay med Kiryu, sjove kampe, flotte cinematics, charmerende by, sjove sidemissioner, som altid glimrende historie, Colosseum fungerer godt.
-
Ikke meget nytænkning, lidt lille område i Sotenbori.
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold