Dansk
Gamereactor
anmeldelser
Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring

LOTR: The Fellowship of the Ring

Tolkiens mesterværk the Lord of the Rings, er i filmversionen beskåret kraftigt, for ikke at komme til at være alt for lang.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Tolkiens mesterværk the Lord of the Rings, er i filmversionen beskåret kraftigt, for ikke at komme til at være alt for lang. Derfor mangler der visse begivenheder og personer i filmen. Dette forsøger Black Label at lave om på i deres digitaliserede version af det litterære værk The Fellowship of the Ring, der modsat EA’s licens er bygget udelukket på bøgerne. Således kan du vandre en tur i den gamle skov og nyde et møde med Tom Bombadil, hvilket ikke var dig forundt i filmen.

HQ

Tag den ring og lad den vandre
TFTR følger faktisk bogens historiske forløb ret lineært, startende ved Bilbos fødselsdagsfest, hvor Frodo får overdraget ringen. Det er en dejlig cadeau til de mange fans, der har læst bøgerne, at få mulighed for at opleve nogle af de steder og begivenheder, der er nævnt i bøgerne. Din opgave i spillet er dermed naturligt nok at styre Frodo på hans lange farefulde færd. Undervejs får du flere andre karakterer med, til persongalleriet til sidst tæller alle ni medlemmer af broderskabet. Spillet er et ganske elementært rollespil, det gælder om at vandre rundt i landskaberne, finde forunderlige genstande og tæve en masse monstre. Du får undervejs i spillet en masse små opgaver, der for det meste går ud på at finde det ene og bringe det til den anden. Ingen af disse opgaver er hverken særligt inspirerende, eller særligt godt fundet på. Mange af dem vælger man simpelthen at springe over, fordi det virker så meningsløst.

Kedelige kampe med kortbenede kanutter
Kampene i TFTR er tur- og kommando-baserede og ligner dermed kampe som i de gamle Final Fantasy spil, dog er der knap så mange muligheder som i disse. I TFTR begrænses man til at angribe, stikke af eller intet gøre. Desværre er der noget Black Label helt har misforstået. Kampe i RPG’s skal helst være noget, der giver tempoet et spark op af. I dette tilfælde er kampene dog ufatteligt kedsommelige og trukket ud til det ulidelige. Monstre har altid første slag og hver gang de skal aflevere et sådant, skal de flytte sig fra den ene ende af skærmen til den anden og dette i et tempo, som selv de gamle damer i Nettokøerne kunne gøre dem efter. Desværre er der ikke indopereret et experience system i spillet. Ens karakterer stiger i level, men kun på forudbestemte steder i spillet og det gør kampene ret ligegyldige at kæmpe. Faktisk føler man sig ret snydt når man har vundet en virkeligt svær kamp, for man får hverken xp eller genstande for af at vinde. Kampene er således en noget tynd omgang for et rollespil.

Grafik med variationer
Grafisk set er TFTR ganske fint, der er tale om stemningsfulde landskaber, der går godt i stil med spillets forlæg. Det er nogle ret store områder, der tager sin tid at udforske til bunds og de forskellige steder er meget varierede og byder dermed på dejligt afvekslende visuelle oplevelser. Grafikken bakkes godt op af lyden, når den er der. For af en eller anden grund så kommer og går lyden på en måde, der for mig virker helt tilfældig. Når den er der, er den dog stemningsfuld nok og veksler også, så den både passer til muntre Hobbitrup og dystre Moria.

Entomofobi - den lammende skræk for bugs
Spillets største problem er hverken det småkedelige gameplay eller det manglende tempo, men en fejlfyldt kode, som gør det næsten umuligt at spille. Man løber konstant ind i clippingfejl, der gør, at man sidder fast eller går rundt ude i ingenting. Den værste af slagsen findes i Moria, men den har Vivendi dog lavet en pressemeddelelse med en løsning på. Det er ikke kun clippingfejl der plager det hårdt prøvede spil, jeg var også ude for, at en af min personer pludselig forsvandt og at mine personer under en mellemsekvens begyndte at løbe i cirkler og banke hovedet ind i et træ. Den eneste løsning på disse problemer er tilsyneladende at genstarte og håbe på, at det ikke er så længe siden, at man har gemt.

Dette er en annonce:

TFTR er også ret ubalanceret når det kommer til sværhedsgraden. Ens personer misser lidt for ofte, især føles det som om Aragorn, Boromir og Gimli er mere vant til at brodere end til at kæmpe mod monstre. Hertil skal lægges at monstrene faktisk rammer ret godt og at der ikke er nær nok healing at finde i spillet. Også det faktum at man ikke på noget tidspunkt i spillet heales fuldstændigt, heller ikke efter sit besøg i Kløvedal, virker besynderlig og gør det betydeligt sværere at klare sig igennem spillet.

Et fremskyndt spil
Med filmatiseringen af Tolkiens bøger er der startet en bølge og denne rider Vivendi på i øjeblikket. Med et spil der virker som om det er fremskyndt af frygten for konkurrencen fra EA Games spil The Two Towers, har Vivendi vist, at de ønsker at være med så længe der er gang i LOTR-hysteriet. Man kan kun sørge over, at det der skulle have været den digitale udgave af bøgerne, er endt som et bugfyldt helvede med et uinspirerende gameplay. Hvor kunne den Tolkienlicens dog have været brugt meget bedre.
Hvis du er hardcore LOTR-fan så vil du måske til tider nyde TFTR, men husk at have en god fluesmækker i nærheden, så du kan tæve de utallige bugs du vil støde på.

06 Gamereactor Danmark
6 / 10
+
Mødet med steder og personer, der ikke fandt plads i filmen
-
Det er svært, det er uinspirerende og det er bugfyldt.
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold