Luigi's Mansion 2 HD

Luigi's Mansion 2 HD

Endnu et HD remaster ankommer på Nintendos konsol, men er undervældende i forhold til efterfølgeren på alle måder.

Nintendo skubber virkelig til grænsen med den mængde HD-remasters, de pumper ud i disse dage. Det føles, som om mindst halvdelen af alle de "nye" spil, der kommer til Switch, har begrebet "HD" knyttet til deres navn, som tjener som en fast påmindelse om, at dette ikke er et nyt spil og helt ærligt heller ikke er meget forskelligt fra originalen. Det er netop også tilfældet med Luigi's Mansion 2 HD, for efter at have tilbragt en masse timer med den ikoniske blikkenslagerbror og Professor E. Gadd, har jeg svært ved at finde grunde til at anbefale dette spil frem for Luigi's Mansion 3.

Lad mig lige tilføje, at Luigi's Mansion 2 HD ikke er et dårligt spil. Det er bare ringere end sin forgænger og efterfølger af en lang række grunde, der drejer sig om dets autentiske high-definition-ing. Luigi's Mansion 2 blev nemlig lavet til Nintendo 3DS, og det betyder, at forskellige teknologiske begrænsninger, som ikke plager den allerede teknisk begrænsede Switch, gør sig gældende her. Desuden er der centrale designelementer, som bare ikke føles rigtige og egnede til Switch som system i dette spil. Så på trods af en visuel præsentation, der ærligt talt ikke ser ud til at adskille sig så meget fra Luigi's Mansion 3, er der en lang række andre grunde, der gør det.

Luigi's Mansion 2 HD

Lad mig starte med missionsstrukturen. I modsætning til Luigi's Mansion 3 er dette spil ikke en sømløs oplevelse. Du vælger en mission, der fører dig ind på en overordnet bane og derefter får du muligheden for at udforske visse dele af den. De Metroidvania-lignende systemer, der fandtes i det tredje spil, er ikke til stede her, du starter simpelthen en mission, fuldfører opgaven og bliver derefter transporteret ud af banen for at debriefe med professoren, før du vælger en ny mission, der bringer dig tilbage til den samme bane for at gøre noget lignende. Jeg er med på, at dette ikke er et remake, og at autenticiteten i forhold til det oprindelige spil er et af kerneelementerne, men det føles enormt forstyrrende og lidt frustrerende at være låst fast i en så lineær bane- og missionsstruktur efter at have oplevet den mere åbne og frie natur i Luigi's Mansion 3.

Da Nintendo 3DS havde to skærme at lege med, så Luigi's Mansion 2 oprindeligt ud til at gøre god brug af dem med specifikke mekanikker og funktioner, som i stedet bare er skubbet ind i Switch HD-versionen. Minimappet og den måde, du bruger det på, føles i bedste fald kontraintuitiv, men den største synder er de hyppige opkald fra Professoren, der gør, at gameplayet konstant bliver afbrudt og forstyrret af en samtale, der næsten ikke tilføjer noget i narrativ forstand. Professoren virker som en overbeskyttende forælder, der vil have dig til at tjekke ind hvert 10. minut for at sikre, at du er i sikkerhed. Det er enormt irriterende.

Luigi's Mansion 2 HDLuigi's Mansion 2 HD

Luigi's Mansion har som helhed aldrig haft den strammeste styring, selv ikke i det tredje spil, men på grund af de andre mere forældede elementer i denne HD-remaster skiller den stive styring sig mere ud end nogensinde. Det er besværligt at styre retningen og vinklen på din Poltergust 5000-maskine, især når du har at gøre med spøgelser, der er hurtige eller bruger genstande og våben til at gøre dit liv mere udfordrende. Nøjagtighed og præcision er på ingen måde en styrke i dette spil, hvilket jeg især blev klar over, når jeg havde med de ledsagende padder at gøre, som ofte dukker op. De gange, hvor man er nødt til at suge en Toad op og skyde den ud over et hul, bliver til tider enormt frustrerende på grund af den sigtekonvention, der findes her. Og lad os ikke glemme, at disse Toads også er rene mareridt at håndtere. Når de bliver skræmt af et spøgelse, springer de rundt uden pause, indtil du suger dem op med Poltergust, noget, der virkelig ikke er let i praksis og fik mig til at blive hørbart frustreret flere gange i løbet af min gennemspilning.

Det er også værd at tilføje her, at mange af elementerne i dette spil er forløbere for, hvordan de blev tilbudt i Luigi's Mansion 3. Udforskningen, mekanikken, online-elementerne er designet og implementeret på en sådan måde, at de faktisk er bedre i det opfølgende spil, der udkom for omkring fem år siden. Igen, jeg forstår, at dette er en remaster og ikke ønsker at ændre og justere den kerneoplevelse, der var tilgængelig i 2013, men samtidig finder jeg det meget svært at anbefale dette spil, når dets ældre søskende-efterfølger gør alt, hvad det tilbyder, men bedre.

Misforstå mig ikke, der er stadig en charme og et niveau af karisma forbundet med dette spil, som gør det sjovt. Det er stadig et behageligt platformspil med interessante spilmekanikker, varierede og detaljerede unikke steder at udforske, en bred liste af fjendetyper at møde og overvinde og masser af hemmeligheder at finde skjult i kroge og hjørner. Men samtidig er denne HD-remaster dårligere end Luigi's Mansion 3 på stort set alle tænkelige parametre, og der er ikke en stærk nok følelse af nostalgi her til at redde det, som det var tilfældet med Super Mario RPG eller endda Paper Mario: The Thousand-Year Door.

Hvis du ønsker at få en smagsprøve på Luigi's Mansion-serien, skal du vende blikket mod det tredje spil i stedet, da du vil have det meget sjovere med det sammenlignet med denne HD-remaster. Eller spil i det mindste denne HD-version før det tredje spil, da det er meget svært at gå baglæns.

Luigi's Mansion 2 HD
Luigi's Mansion 2 HD
6 / 10