Madison VR

Madison VR

En gyserfilmselsker er blevet udsat for Madison VR, og har måtte slukke af ren frygt i flere omgange.

Den tilståelse, jeg er nødt til at komme med her med det samme, er ret enkel: Jeg er en rigtig tøsedreng, når det gælder horror. Men samtidig er det et kompliceret forhold, for jeg kan sagtens lege med disse elementer uden de store problemer, men når det kommer til film, skal der meget til, før jeg ser en gyserfilm alene. Med selskab er det okay. Alene sker det slet ikke. Så fordi VR tilføjer den ekstra fordybelse og dimension, vidste jeg på forhånd, at Madison ville være svær at opleve. Men da jeg er den på redaktionen, som har til opgave at anmelde de få PSVR2-titler, der udkommer, er der ikke meget andet at gøre.

Det er næsten to år siden, Madison udkom, og det blev anmeldt af af en anden. Hvis du vil have en anden mening, kan du læse hans tekst, da dette er en ren VR-version af den samme oplevelse. Det starter og fortsætter, som det gjorde dengang; du vågner op med blodige hænder og ved ikke rigtig, hvem du er, hvad du skal gøre, eller hvad der sker. Det banker på en dør, der bliver råbt forfærdelige ting, og så begynder den mildest talt mærkelige flugt fra et hus af den mere skræmmende slags.

Madison VR

Spillet fokuserer primært på gåder og atmosfære. Hvad angår det første, er den store spilmekanik et polaroidkamera, som du finder tidligt i spillet. Det bruges flittigt og er det primære progressionsapparat. Dets introduktion går hånd i hånd med, hvordan de fleste af de gåder, du skal løse, fungerer, hvor et hurtigt glimt kan afsløre mere, end du håber, og hvor billedet skal fremkaldes ved at ryste det, hvilket selvfølgelig bliver lidt ekstra sjovt i VR. Generelt er alle disse bevægelser og interaktioner, du foretager med dine hænder, noget, der viser, hvorfor dette format er så fantastisk, når det bare er interaktivt.

Der er dog to store problemer: For det første er spillet ekstremt følsomt over for, hvor du holder, og der opstår en vis frustration, når der er brug for præcision til simple ting. Jeg forstår godt, at man gerne vil efterligne virkeligheden i stedet for at lade objekter teleportere til ens hænder, men nogle gange føles det virkelig, som om man faktisk holder noget, men at det ikke bliver samlet op. Eller at en dør ikke vil åbne, selv om man holder og drejer håndtaget. Det andet problem er, at når man skal til at åbne noget, så er fysikken helt hen i vejret. En simpel skuffe kan gå ind og ud, og man er nødt til at stoppe op og trække forsigtigt i den med den ene hånd for at samle noget op, der er indeni. At samle ting op og åbne døre er derfor ikke så smooth, som det burde være, og bliver irriterende til tider. Da spillet er fuld af sådanne interaktioner, bliver det en reel ulempe i det lange løb.

Madison VR

At samle simple ting op for at komme videre bliver også et ret kedeligt hen af vejen. Der er nøgler eller andre ting, der skal samles op, men det er begrænset hvor meget du kan have med dig, og så skal altså gå et sted hen og lægge det på det rigtige sted. Her kunne man godt have sprunget nogle trin over, selv om jeg også forstår, at der skal være en spænding i at afsøge omgivelserne. Spillet roder også lidt med ting, der først skal løses senere, så man ser en masse ting, men er nødt til at vende tilbage, når spillet beslutter, at det er tid til at løse dem. Jeg synes, at det design er ret dårligt, og det forekommer flere gange. Hvis jeg finder en kodelås eller lignende og finder ud af, hvordan den skal løses, vil jeg gerne kunne gøre det med det samme og ikke først, når spillet beslutter, at det er tid til det.

Og så tilbage til mit store problem - frygt. Ja, det er virkelig skræmmende til tider. Selvfølgelig bliver man lidt hærdet, efterhånden som spillet skrider frem, men det skræmmer stadig meget effektivt på flere måder. Lyd, atmosfære, pludselige ting ud af øjenkrogen... Der er ikke mangel på ting, der får dig til at gispe. Hvis man kan lide den slags, ja så er det absolut ikke noget at tale om, for så er Madison lidt ekstra velegnet til den type, der får et kick ud af det. Alt føles tættere, mere håndgribeligt og frem for alt mere skræmmende i VR. Da spillets allerførste bevægelse dukkede op i øjenkrogen, var jeg klar til at slukke for spillet, krybe til korset og indrømme, at mit hjerte ikke kan klare det her. Men det var faktisk bare at fortsætte.

Madison VR

Hvad angår VR-delen, er der meget at sige om den, bortset fra den tidligere nævnte flakkende styring. Grafikken er bare ret imponerende, hvor især lyskilder skal have ekstra ros. Det er præcis den slags ting, jeg altid gransker nøje, når det gælder æstetik, og når det gælder VR, synes jeg næsten, at det er ekstra vigtigt. Der er nogle steder, der er lidt for mørke, og selv om Sonys VR-headset har skarpe linser og høj opløsning, er der stadig lidt af den typiske grålighed på objekter længere væk. Det er dog ikke specielt slemt her, og når det kommer til det visuelle, er det generelt helt i top. Omgivelserne er varierede på trods af, at man stort set vandrer gennem et hus og dets rum, detaljerne er mange, og jeg forstod stort set gennem hele min spilletid, hvorfor de ville bringe dette spil til VR, da det virkelig passer godt til formatet. Derudover er der et soundtrack, der forstærker atmosfæren meget effektivt og mange gange er mindst lige så skræmmende som de ting, du ser. Der er mange knirkende og mystiske lyde, som skaber en til tider fantastisk atmosfære.

Jeg vil ikke gå så langt som til at sige, at jeg tror, at Madison ikke er noget for mig. For på trods af det lidt for stærke rædselsniveau er konceptet med gåder og udforskning af et uhyggeligt hus noget, jeg sætter pris på. Jeg har gjort det, og haft det sjovt, i flere andre VR-spil som Blindspot, The Room og 7th Guest, og selv det forholdsvis nyligt spillede Happy Funland havde elementer af at være lidt skræmmende, men selvfølgelig et godt stykke fra, hvordan rædslen er her. I dette spil er det snarere en type gys med masser af jump scares og rene skræmmeeffekter, der ligger ud over, hvad jeg personligt finder underholdende.

Spillet er meget afhængigt af den slags, og jeg sætter mere pris på det, når det bare er en lidt uhyggelig atmosfære i stedet for at skulle sidde på kanten, mens jeg spiller. Det er derfor svært for mig at føle, at det er sjovt, men jeg kan stadig forstå appellen, jeg synes bare ikke, det er sjovt at opleve personligt. Men hvis jeg skal se bort fra, at jeg er en kujon af rang, så handler det også om, at der er visse former for præsentation, som jeg ikke bryder mig om. Der er nogle elementer, som jeg selv synes tager mig væk fra oplevelsen, med rystede scener, noget fumleri med det visuelle og andre ting, som jeg bare ikke bryder mig om. Det er lidt, som om spillet nogle gange ikke rigtig tør satse på en mere effektiv rædsel, men smider det lidt for meget i hovedet på dig for at skabe en reaktion.

Madison VR

Jeg fik aldrig spillet originalen, men det føltes ret rart stadig at få lov til at prøve det i VR. Det er et format, som jeg personligt ønsker skal fungere godt og giver fantastisk fordybende oplevelser. Der er flere øjeblikke, hvor jeg udforskede og løste gåder, hvor jeg virkelig, virkelig godt kan lide den atmosfære, som Madison giver. Den kryber ofte tæt på, ind under huden og fik mig som nævnt til at sidde på kanten af sædet. Der er nogle frustrerende mekanikker, og spillet følger den samme vej gennem mange rum, men når man får lov til at udforske og løse gåder på den måde, jeg sætter pris på, er det underholdende.

Madison VR
6 / 10
+