Dansk
Gamereactor
previews
Marvel Rivals

Marvel Rivals Preview - Det er helt vildt at de slipper afsted med det her

Neatease Games' har designet en kompetent hero shooter, men som simpelthen stjæler med arme og ben.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Puha, hvordan skal jeg starte her? Jeg forsøger at se det bedste i spil, især når jeg har den luksus og mulighed for at deltage ved en preview-begivenhed og prøve en titel, før den overhovedet er tæt på at blive lanceret offentligt og fuldt ud. Men der kører bare advarselssirener i mit hoved efter at have haft mulighed for at prøve Marvel Rivals under Summer Game Fest.

Før jeg kommer til, hvorfor det er tilfældet, vil jeg lige nævne et par positive punkter og grunde til, at du stadig bør være interesseret i og begejstret for denne hero shooter. Spillets egentlig æstetiske udseende er et højdepunkt, og den føles meget autentisk og på linje med den tegneseriestil, som Marvel-figurer har tendens til at spore deres arv tilbage til. Alle figurerne føles meget unikke og passer godt ind i kernefilosofierne for de damage-, tank- og support-roller, der præsenteres. Ødelæggelsesmekanikken tilføjer en ekstra kærkommen dybde til den måde, du tackler banerne på. Desuden er der allerede en bred liste af populære figurer at vælge imellem, maps at blive fortrolig med og modes at spille. Men der er en god grund til dette, og det er fordi NetEase har kigget på Overwatch og stort set kopieret det til punkt og prikke.

Marvel Rivals
Dette er en annonce:

Jeg vil ikke gå så langt som til at sige, at det er et plagiat, men det faktum, at Iron Man stort set spiller som Pharah, Star-Lord som Tracer, Hulk/Bruce Banner som D. Va, Rocket Raccoon som Baptiste, Scarlet Witch som Moira, Punisher som Soldier 76, Magneto som Sigma, Rocket Raccoon som Baptiste, Scarlet Witch som Moira, Punisher som Soldier 76, Doctor Strange som Reinhardt, og så videre, er det svært ikke at drage sammenligninger. Figurerne chatter og driller endda hinanden i starten af hvert spil, ligesom i Blizzards.... Det samme kan siges om de tilgængelige modes, og hvordan du kan skifte mellem Escort og Control-lignende modes, og faktum er, at det hovedsageligt er de udvalgte maps, hvor de mest kreative forskelle kan ses. Og selv her er der genkendelighed...

Jeg er fan af Overwatch og kaoset i Blizzards skydespil, så tempoet og galskaben i Marvel Rivals føles velkendt for mig. Når det er sagt, er det et meget kaotisk spil, som uden tvivl vil være overvældende for dem, der ikke har erfaring med denne form for PvP-helteskyderi. Hvorimod XDefiant eksempelvis forsøgte at sænke de velkendte Call of Duty-tempo lidt, så er det ikke virkelig ikke det der er sket her. Marvel Rivals er lige så vildt og hurtigt som Overwatch.

Marvel RivalsMarvel Rivals

På grund af lighederne undrer du dig sikkert over, hvorfor du skulle gå væk fra de mange års progression, du har oparbejdet i en titel som Overwatch, og tage springet til Marvel Rivals. Det er her, det ødelæggelige miljø kommer tilbage i ligningen og også Dynamic Hero Synergy-systemet. Førstnævnte er en ganske lovende idé, der giver dig mulighed for at sætte dit præg på hvert map og endda påvirke, hvordan strategierne udspiller sig. Kæmper du med at bryde igennem et chokepoint? Gå rundt og bryd en mur ned og angrib fra en ny vinkel. Det er en overbevisende idé, som endnu ikke rigtig er blevet udforsket i hero shooters.

Dette er en annonce:

Hvad angår heltenes synergisystem, er det mere en niche-gimmick, som i bedste fald føles underudnyttet. Visse figurer, som regel dem, der har en historie bag deres forbindelser, kan slå sig sammen med hinanden for at låse op for nye evner og mekanikker. Rocket kan hoppe op på Groots skulder og køre rundt med Flora colossus, og Hulk kan bruge gammastråling til at oplade Iron Mans rustning, for blot at nævne to eksempler. Helt ærligt er der dog ikke nok synergipar lige nu til at få denne mekanik til at føles relevant eller vigtig, og om noget lægger den nok bare en begrænsning på teamsammensætninger, og hvilke figurer der fungerer bedst sammen.

Bortset fra at det føles lidt iskoldt, som om figurerne glider, når de bevæger sig, synes jeg, at Marvel Rivals fungerer fint set fra et gameplay-perspektiv. Det er lighederne og manglen på kreative risici og individualitet, der bekymrer mig, da dette spil ligner Overwatch alt for meget (samtidig med at det er ringere), hvilket får mig til at undre mig over, hvorfor jeg nogensinde ville droppe Blizzards spil for at gå over til denne titel. Der er stadig ikke noget udgivelsesvindue for dette spil, så meget kan ændre sig i de kommende måneder, måske år, men som det ser ud nu, efterlod Marvel Rivals ikke noget stort indtryk på mig eller gjorde mig begejstret for dets eventuelle ankomst.

Marvel Rivals
Marvel Rivals
Marvel Rivals
Marvel Rivals

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold