Denne uges søndagsspecial handler om milepæle - om spil, der på den ene eller anden måde har sat et varigt aftryk på spilbranchen, har været pionerer inden for et felt, eller har gjort noget ingen andre tidligere har formået. Vi lægger ud med at se på et af de seneste års største fænomener, nemlig Skylanders-serien.
Mere end 100 millioner solgte plastikfigurer taler for sig selv. Skylanders formåede at blande den digitale og fysiske verden på en måde, som intet andet spil havde gjort før, og den opskrift er blevet et megahit hos børn og barnlige sjæle. Fire hovedspil senere ruller figurdillen stadig derudaf, og både Disney, Nintendo og Lego er hoppet med på vognen - i førstnævntes tilfælde med stor succes (Nintendos er ikke kommet på markedet endnu, mens Lego's lige er landet).
Skylanders er også bemærkelsesværdigt på en anden led. I mange, mange år har vi været vant til, at fysisk tilbehør til et spil på én platform ikke virkede på andre. Havde du Guitar Hero på PlayStation, og din ven på Xbox, så kunne du ikke tage din plastikguitar ller dit save-game forbi din vens hus og spille sammen med ham. Sådan er det ikke med Skylanders - alle figurer virker på tværs af platforme, og gemmer tilmed ens progression på en chip i figurens base, så man også kan tage den med sig.
Man skal dog stadig leve med flere portaler, men det er en smal pris at betale for at kunne have sit save-game med sig overalt.