musik-anmeldelser

Justin Timberlake - The 20/20 Experience

Justin er tilbage med nyt musik og Magnus fælder dommen.

• Tekst: Magnus Groth-Andersen

7 års ventetid er forbi. Justin Timberlake er endelig tilbage med The 20/20 Experience og er igen klar til at sætte popgenren på plads, med en musikalsk mavepuster. Men er han stadig i form? Formår han stadig at være trendsætter i det stadigt hektiske og omskiftelige popmiljø?

Svaret er i virkeligheden simpelt; ja, det gør han.

The 20/20 Experience er mere end noget andet et comeback, og det mærkes fra de allerførste swing/soul-toner på Pusher Love Girl, hvor Justin desperat prøver at synge sig tilbage i vores hjerter. Strygerne flyder, keyboards og basgange skyller gnidningsfrit og rytmisk ubesværet hen over lytteren, og Justins typisk entusiastiske vokal smitter af fra første tone.

Albummet forsøger dog at favne enormt bredt, og tonen skifter hurtigt til singlen Suit & Ties' bekymringsfrie solskinspop, der med klokkespil og et mere traditionelt rytmisk setup, nok skal få gang i dansegulvene ligesom My Love gjorde det i 2006. Denne udvikling fortsætter på pladens i alt 10 skæringer, hvor udtryk konstant bruges og udskiftes med noget andet.

Fælles for numrene er dog længden, der i nogle tilfælde bliver over otte minutter lange. Dette udtryksmæssige valg klæder nogle numre bedre end andre, og eksempelvis når den anden single Mirrors med sit bløde klaver og Justins smukke falset at miste energien, inden nummeret er omme.

Der er ingen tvivl om at Justin gør sig bedst i et mere tempofyldt musikalsk univers, og her er numre som That Girl uundværlige, da det både er en melodisk og udtryksmæssig magtdemonstration, med sit jazzede islæt og korforstærkede omkvæd. Justin forsøger sig med en masse forskellige musikalske opsætninger, lige fra Swing til dekonstrueret soul pop på Blue Ocean Floor, albummets sidste nummer. Et sjælefyldt farvel fra en mere voksen Justin med sine omvendte klavertoner og rolige opsætning, der nærmest kan sammenlignes med James Blake. Lydudtrykket er nemlig mere voksent end tidligere, men selve designet og ideen forbliver den samme, da Timbaland er tilbage i producerstolen.

Ventetiden er endelig forbi, og der er nu ingen tvivl om at Justin Timberlakes længe ventede comeback, er en succes. The 20/20 Experience viser fint, at JT stadig kan pumpe kvalitetspopmusik ud af ærmet på habitjakken. Numrene er meget forskellige og måske stikker albummet i lidt mange retninger rent udtryksmæssigt, ligesom længden som nævnt er både en styrke og en svaghed.

Det er dog let at lade spilleglæden smitte af. For når hornene blæser, koret synger og Justins karakteristiske vokal flyder ud gennem højtalerne er der ingen tvivl - han er tilbage, og gud hvor har han været savnet.

8 / 10