musik-anmeldelser

Michael Simpson - Overspring (samlet)

Michael Simpson har gjort som Beyonce og udgivet en plade uden varsel.

Mikael Simpson er en af Danmarks største sangskrivere. Så er det sagt. Om det er kynisk minimalisme, som på hittet Jeg Sidder Fast fra pladen Stille og Uroligt fra 2006, eller narrativ optimisme på Morgenlys fra 2011, formår Simpson altid at tryllebinde lytteren med en kombination af lyrik i sekvens, og ordet som selvstændig betydningsbærende enhed. Derfor er det altid opsigtsvækkende når Mikael Simpson udgiver en plade, og denne gang har han, uden varsel, udgivet sådan en uden nogen form for medieomtale. Trods dette stunt er sangene, som det jo i sidste ende handler om, en lyrisk magtdemonstration, kombineret med stærke, mørke og dunkle melodier, som rammer dybt inde i lytterens vinterkolde hjerte.

Melankolien er til stede fra start på Dagene Kommer, der med rolige guitarriffs og Mikael Simpsons skrøbelige vokal, cementerer stemningen. Det er altså på mange måder Simpson når han er bedst, men albummet forsøger sig også med en række nye tiltag. Her er nummeret Cykel værd at nævne, da det både er instrumentalt og rytmeorienteret. Det står i stærk kontrast til de mere melodiske og sjælefulde numre, som Mikael Simpson er kendt for. Beatet er stramt, og den mørke bas brummer henover, og lyder på sin vis som et WhoMadeWho-nummer eller et Troels Abrahamsen-remix. Dette afbræk fra den efterhånden kendte formular er kærkomment, men fremstår dog en smule fremmed, og fragmenterer udtrykket.

Hvis du med årene har forelsket dig i klassiske Simpson-numre som Jeg Kan Se Det, At Du Ved Det og Slaaskamp, tilbyder Overspring (Samlet) i virkeligheden mere af det samme. Bassen, der stadig agerer instrumental dirigent, ruller henover et elektronisk beat, der sammen med en melankolsk melodi, kortlægger Simpsons kolde vinterlandskab.

Med en ukuelig sans for lyrik, og en instrumentering der både er stram og velspillet, er Mikael Simpsons overraskende plade en forlængelse af plader som Stille & Uroligt og Slaar Skaar. Basgangene flyder, bæknerne runger og Mikael Simpsons skrøbelige vokal, leverer lyrik som aldrig før. Dette er både Overspring (Samlet)'s største svaghed og styrke, men hvis du endnu ikke har fået nok af Mikael Simpsons træfsikre melodiske formular, vil du sluge denne nye plade råt.

Michael Simpson - Overspring (samlet)
8 / 10