musik-anmeldelser

SBTRKT - Wonder Where We Land

Trods lidt insisteren på at holde fast i det, der har virket førhen, bruger SBTRKT det meste af sit andet album på at gå nye og spændende veje.

Om hvorvidt kunstnere bør forny sig konstant, eller holde sig til den musikalske niche de klarer sig bedst i, er en evigt tilstedværende og relevant debat indenfor samtlige kunstarter. Indenfor musikkens og filmens verden er der endda tale om begrebet "den svære toer", der kommer af den debutterende kunstners besværligheder ved at bryde forventningerne til deres eget værk. Lige præcis denne problemstilling er værd at hive frem fra gemmerne i den britiske electro-troldmand SBTRKT's tilfælde, da han netop nu har udsendt opfølgeren til sin selvbetitlede debutsucces.

Opfølgeren Wonder Where We Land er først og fremmest noget af en tosidet affære. Først har vi en række numre, der slag i slag følger den bløde synth-lounge lydstruktur, som udgjorde debutten. På samtlige af disse numre er vokalisten Sampha endda på med sin mørke stemme, så disse numre kunne nærmest være plukket direkte fra SBTRKTs første plade. På resten af de i alt 21 skæringer forsøger SBTRKT sig med noget helt andet og mere innovativt.

På disse numre er de bølgende synth-keyboards udskiftet med en mere rå instrumentering, og den ellers utroligt strømlinede rytmik må bukke under for tværrytmiske taktslag og specielle percussion-opsætninger. På NEW DORP. NEW YORK blandes mærkelige klokke-samples med Ezra Koenigs (Vampire Weekend) fromme stemme, og skaber et dansabelt og yderst velkomponeret hit, og på Look Away baner vokalisten Caroline Polacheks mesterlige fraseringer vej for et klaverbaseret drop, der kun kan sætte gang i benene. Med andre ord bevarer SBTRKT sit afsæt i lounge-musikkens rolige struktur, men bevæger sig væk fra den trivielle tomgangslyd, som hans første plade led under.

Det er en skam at det kun er halvdelen af Wonder Where We Land der lyder så forfriskende, og de andre mere konforme og genkendelige numre går hurtigt og sikkert i glemmebogen. Wonder Where We Land er dog stadig en uomtvistelig succes, da SBTRKT har navigeret denne evige fornyelsesdebat med stor finesse, og formår samtidig at flytte sin lyd fremad. Desværre følger hele pladen ikke trop, og afholder Wonder Where We Land fra at opnå sit fulde potentiale. Stadig fylder det mig med håb om, at SBTRKT er kommet for at blive, og at han sagtens kan blive en af den elektroniske scenes helt store navne i fremtiden.

SBTRKT - Wonder Where We Land
8 / 10