![Featured: CES 2025-Dækning](/lay/themes/CES2025_LeftTopSplash.png)
NFL Christmas Gameday Live var ikke det første Netflix-indtog i live sportsbegivenheder, men det har været det mest betydningsfulde endnu. Dette år har været det første af et treårigt partnerskab mellem NFL og Netflix om at sende juledagskampene til alle Netflix-abonnenter verden over.
Netflix betalte angiveligt 150 millioner dollars for to NFL-kampe: Kansas City Chiefs (Super Bowl-vinderne i år) vs. Pittsburgh Steelers og Baltimore Ravens vs. Houston Texans. Det var en no brainer for NFL, da ABC/ESPN i gennemsnit betaler 26 millioner dollars pr. kamp 2,6 milliarder dollars pr. sæson med omkring 100 kampe).
Og væddemålet har også givet pote for Netflix. Ifølge tidlige publikumsstatistikker stillede næsten en tredjedel af alle Netflix-abonnenter verden over ind for at se kampen mellem Chiefs og Steelers. Ikke kun folk fra USA, men fra næsten 200 lande. Netflix har omkring 282 millioner abonnenter på verdensplan.
Det gjorde kampen mellem Chiefs og Steelers til den næstmest populære Live-titel på Netflix til dato. Det betyder, at den ikke har overgået boksekampen mellem Jake Paul og Mike Tyson i november, som ifølge Netflix var den mest streamede sportsbegivenhed i historien med over 108 millioner seere.
Netflix har dog formået at "overskygge" de højeste samtidige seere på enhver juledag, normalt den største dag på året for Netflix, i de sidste 4 år. De opnåede det med lidt hjælp fra Mariah Carey og Beyoncé, som optrådte i kickoff og i pausen, og selvfølgelig annoncerede de Netflix' mest ventede serie af Holidays, Squid Game sæson 2, der åbner nu.
"Der er ingen live årlige begivenheder, sport eller andet, der kan sammenlignes med det publikum, NFL-fodbold tiltrækker", sagde Netflix Chief Content Officer, Bela Bajaria. Og det er sandt: NFL overskygger tv-seertallene fra NBA, som er faldende.
Faktisk har NFL "stjålet" traditionen med at spille juledag fra NBA, hvor NFL kun regelmæssigt har planlagt kampe den 25. december siden 2020.
Hvis du er nysgerrig, forbliver disse to NFL-kampe tilgængelige til streaming på Netflix i de næste 24 timer, hvilket betyder, at du stadig har tid til at se dem.