Dansk
Gamereactor
hardware-tekster

Nintendo Switch 2

Så er vi parate med den endelige anmeldelse.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Her kan du se os pakke konsollen ud

Som du sikkert allerede har hørt nu, så er reelle anmeldelser af Nintendo Switch 2 ankommet lettere dryppende over de seneste par dage, eftersom Nintendo selv droppede en reel pressestrategi til fordel for at bare lade alle komme til - samtidig. På lanceringsdagen. Det betyder at du relativt kort efter lanceringen kunne læse de første indtryk af maskinen her på siden, men siden da har jeg taget mig god tid til at sikre at jeg virkelig, grundlæggende forstår hvad Nintendo går efter her, og om hvorvidt konsollen formår at ramme de mål.

Det betyder at du kommer til at læse en række af de samme tekstbidder, som fremgik af selvsamme førstehåndsindtryk, dog med lidt ny indsigt baseret på godt en uges flittig brug, og erfaring med en lang række spil. Okay, så her kommer den endelige anmeldelse af Nintendo Switch 2.

Dette er en annonce:

Switch 2 er et sublimt stykke hardware, altså udelukkende set ud fra et nøgternt, fysisk perspektiv. De matsorte materialer med den subtile farvekodning oser af kvalitet, dimensionerne på 116x272x13.99 millimeter får den til at fremstå svimlende tynd og let i hænderne, særligt størrelsen taget i betragtning, og det nye magnetiske greb i hver Joy-Con 2 er langt mere intuitivt og uendeligt pålideligt. Den lidt større størrelse generelt gør den også langt mere behagelig at holde for dem af os med lidt større hænder. Rent ud sagt; den her konsol føles ikke gammel, uambitiøs eller billig - den føles som en mere moden, mere voksen og raffineret udgave af en allerede eksisterende idé.

Der findes en række raffinementer, som gør sig tydelige øjeblikkeligt, det er klart. De nye Joy-Con 2 controllere er decideret fantastiske. De er lige en kende større, så os med større hænder har lettere ved at gribe ordentligt fat om konsollen, og om den medfølgende holder/controller, og ligeledes er den nye magnetsikring decideret genial - langt stærkere end de "rails" Nintendo brugte til den originale Switch, samtidig med at det er en mere responsiv og pålidelig mekanisme. Den nye kick-stander bagpå spænder også over hele bagsiden af konsollen, så den er langt mere stabil. Små ting? Måske, men det er afgørende for den kvalitetsfølelse, og den alsidighed, der er hjertet af hele Switch-løftet. Det her er stadig en Switch, men det er meget tydeligt et tigerspring fremad i forhold til rafinnering og forbedringen af den samme centrale idé. Altså den samme Switch-idé.

Du kan kalde det en Switch på steroider, eller, som sagt, bare en Switch der har været en tur tilbage på tegnebrættet, og hvor hvert enkelt individuelt brugsaspekt er blevet opgraderet, strømlinet og forbedret. Nogle fans begræder måske tabet af gakket nytænkning, men jeg er altså ikke en af dem. Nintendos Switch-idé fungerer - sådan helt grundlæggende.

Det er uhyre svært at sige på lang sigt om hvorvidt Switch 2 har nok hestekræfter sådan "out of the gate". Jeg er ikke synderligt bekymret omkring WIFI 6, eller Bluetooth-forbindelsen til diverse accessories, heller ej producerer højtalerne noget andet end knivskarp lyd i håndholdt mode. Pladsen på 256GB UFS-plads er heller ikke noget problem eftersom du kan bruge microSD på op til 2TB. Nej, her snakker vi om Nvidias SoC-design, og om det her giver nok overhead til at ramme den grafiske og performance-mæssige evolution der netop gør at dette vil føles som en "Switch 2" - også om tre år.

Dette er en annonce:

Sådan har jeg det stadig efter en uge, for at være helt ærlig. Spil som Cyberpunk 2077, Yakuza 0 Director's Cut og Sonic X Shadow Generations beviser at der er flere hestekræfter at rutte med den her gang, men samtidig bevæger grafiske standarder med lynets hast, så vil grafisk intensive spil fra visuelt ambitiøse studier ikke lynhurtigt finde sig i samme situation som med den originale Switch? Det er uhyre svært at sige lige nu, men baseret på de oplevelser jeg har haft med spillene fra tredjeparter, så er jeg ikke det der ligner bekymret for at den her konsol kommer ud af starthullerne med for få hestekræfter under kølerhjelmen.

Vi har naturligvis Mario Kart World, og når det flyder afsted i 4K/60fps fylder det mig med ro i maven omkring den "power pack" Switch 2 har med sig, og taget i betragtning hvor meget Nintendo og andre formåede at presse den old tussegamle Tegra-chip i den originale Switch, så lader det umiddelbart til at de har ramt en god balance. Naturligvis forholder vi os fortsat afventende her, men ligeledes er der en glimrende balance i forhold til støj, som jeg ikke har oplevet noget af, og heller ej varme, som synes at være ret godt optimeret med den køleløsning Nintendo har valgt.

HQ

Vi har optaget en masse Mario Kart World gameplay i 4K

Nu hvor vi er ved opløsning, så hører jeg altså til dem, der gerne have set Nintendo benytte et OLED-panel. Det er ikke fordi at dette 1080p HDR10-panel ikke er imponerende, men ved at introducere Switch OLED for en del år siden, så opstår der altså en forventning, som burde blive reflekteret her, når nu det netop er sådan en spec-fokuseret opgradering. Desuden synes jeg igen det er ærgerligt at der er en ret tydelig skærmkant på det her 7.9" 1080p LCD. Den er ikke decideret fornærmende, men på en håndholdt ville det have været fordelagtigt at udnytte alt det fysiske areal sat af til skærm som overhovedet muligt.

I forhold til brugerfladen, så synes jeg stadig den er decideret sublim. Al navigation, alle menuer og hvert eneste stykke brugerfladedesign vandrer på den tynde skillelinje imellem barnagtigt legesyge og mere raffineret funktionsorienteret brug. De små UI-lyde er desuden tilbage, og er fortsat et glimrende touch. De ekstra hestekræfter gør brug af eShop lidt mere gnidningsfri, og alle former for interaktion mellem dig og konsollen er uendeligt let at forstå. Men GameChat er en lettere mærkværdig feature for at sige det mildt. Det dertilhørende kamera (som vi bringer en separat anmeldelse af) er ikke synderligt godt, og selvom brugerfladen er ret så responsiv, så er dette hverken synderligt innovativt eller synderligt dragende. Jo, det er rart at mikrofonen sidder i selve konsollen, så du ikke skal bruge mere udstyr end højst nødvendigt, men samtidig gemmes denne feature bag et Switch Online + Expansion Pack-abonnement, og det er ligeledes en lidt mærkelig beslutning, eftersom dette må ses som værende noget af det mest rudimentære, som en forbruger godt kan tillade sig at direkte forvente hører med i konsollens pris.

HQ

Vi tager dig igennem konsollens UI

Når det så er sagt så er det et ret lille problem, alle konsoller lanceres med "gimmicks", og det at have responsiv, god voicechat er rart, eftersom netop det der med online-infrastruktur ikke altid har været Nintendos styrke. GameChat fungerer fint, men det er sådan set også alt jeg kan sige derom.

Jeg har dog kun gode ting at sige om den anden centrale "gimmick" Mouse Mode, som etableres i det øjeblik en af de to Joy-Con 2 controllere placeres med LED-striben nedad. Nej, det er ikke den mest ergonomiske måde at holde på, men jeg blev mildest talt overrasket over hvor intuitiv og præcis styringen er. Og for at være helt ærlig, så er dette en langt mere organisk implementering af en udfordring der har plaget konsolproducenter siden tidernes morgen. Kan det være vi ser et hav af RTS-spil strømme til Switch 2? Baseret på mine indtryk er det meget muligt, og om ikke andet er dette en langt mere responsiv måde at tilbyde den her input-form end eksempelvis Valves haptiske plader på Steam Deck.

Baseret på lidt mere intensiv test, så er batterilevetiden lidt ringere end på OLED-modellen - og det er måske fortsat den største reelle anke med den egentlige hardware. Jeg elsker formen, jeg elsker kvaliteten af materialerne, jeg elsker designfilosofien, jeg elsker sågar brugerfladen, men batterilevetiden burde være lidt bedre, det er der ingen tvivl om.

Når det så er sagt, så det her en spændende ny dag for dem der grundlæggende godt kan lide Switch-konceptet, og den gruppe tilhører jeg så sandelig. Vi afventer med spænding hvordan udviklere, store som små, reagerer på antallet af hestekræfter, og hvordan elementer som DLSS og Ray-Tracing påvirker det ressourcebudget hvert studie har, men for nu er det sikkert og vist at Nintendo har været betænksomme i forhold til den måde de har stykket den her konsol sammen på. Switch 2 fortjener al den succes den oplever på markedet lige nu, og selvom antallet af must-hav launch-titler er lettere sparsomt, og at det havde været smart at lancere sammen med Donkey Kong Bananza, så er det her et brag af en konsollancering.

HQ

Her fortæller vi kort om specifikationer og features

09 Gamereactor Danmark
9 / 10
+
Sublim kvalitetsfølelse, responsiv og tilgængelig brugerflade, solid opgradering af Joy-Con konceptet, ingen problemer med hverken varme eller støj, Mouse Mode fungerer.
-
GameChat er en fin feature men er låst bag Switch Online-abonnement, batterilevetiden er kun akkurat acceptabel.
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Et andet syn

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold