
RTX 5080-kortet fra Nvidia koster cirka halvdelen af sin storebror, RTX 5090, og er nok i realiteten det største og bedste kort, almindelige gamere vil have råd til denne generation. Eller sagt på en anden måde: Almindelige gamere bruger nok ikke 9.179 kroner på et grafikkort; det gør kun entusiaster, der vil game i 4K på en OLED-skærm - og som har for mange penge.
Men de får så også glæde af 10.572 CUDA-kerner, nye Tensor- og Ray Tracing-kerner, total integration af AI igennem hele kortet, og ikke mindst DLSS 4 samt Reflex 2, en ny opskaleringsmodel og Multi Frame Generation, der kan trylle ikke ét, men tre billeder frem hver gang, du har renderet et billede på gammeldags manér. Nå ja, og 16 GB VRAM af syvende generation.
Kortet er lidt mindre end RTX 5090, det har det dejlige skrå strømstik og ikke mindst en adapter med dejlige, individuelle ledere, som er ganske bøjelige. Der er i øvrigt kun tre af dem, for dette kort behøver kun 315,68 Watt i drift. Det er stadig en heftig fætter med dobbelt blow-through design og et rent, afrundet industrielt design, der mere minder om noget, der står i en CAD-serverfarm, end noget der sidder i en gaming PC.
Det er samtidig et af de mest stille kort, vi nogensinde har målt, 38,5 dB, og en minimumstemperatur på 32 grader - men den maskerer dog op til 76 grader.
Benchmarks er herunder, og det store spørgsmål for mange er, om det kan betale sig at skifte. Det afhænger desværre af scenariet, for nogle spil kører fantastisk, over 60 FPS native selv i 4K. Andre kræver kunstige hjælpemidler i form af DLSS og måske også Multi Frame Generation for at komme op på de samme niveauer. Det er desværre ikke kortet, der er problemet, men udviklerne, i min optik, for overordnet set er der hoppet en del i ydelsen - afhængigt af hvad man spiller. Generelt er forskellen større i nyere og mere krævende spil, og jo mere Ray Tracing eller lignende der er brugt. 30% var ikke usædvanligt i flere titler, mens andre havde en ikke-eksisterende forskel.
Men lad os gå direkte til det, som folket vil have - benchmarks. Driveren, der er brugt, var ikke helt uden problemer, og Windows valgte i testperioden at lave numre, så forvent højere tal, når du tester derhjemme. Det er baseret på en X870-platform med en Ryzen 7 9800X3D CPU, og generelt var tallene lidt højere end på det andet RTX 5080-kort, vi på tidspunktet for denne anmeldelse har prøvet. Det svinger dog voldsomt, og det er lige meget, om det er rasterisering, med eller uden Ray Tracing, DLSS og så videre.
3D Benchmark
V Ray 6
Black Myth: Wukong Benchmark - Cinematic, 4K DLSS
Total War: Warhammer III
En ting er at Total War til stadighed kræver dyr hardware for at køre i 4K, men endnu værre ser det ud for dem der gerne vil have alt det gode slået til I Black Myth Wukong, ouch. Benchmark tool og reel spiloplevelse skulle dog ikke være helt det samme, Benchmark tool er worst-case scenario.
Red Dead Redemption 2
Cyberpunk 2077
Ultra settings, Ray-Tracing Ultra/ DLSS 4 + Multi Frame Generation
Hvis nogen skulle være i tvivl, så kan man reelt ikke køre noget native i det her spil - 18.79 var hvad jeg fik med alt slået til, og ingen kunstige hjælpemidler. Metro Exodus viste sig fra sin sædvanlige ustabile side og gad ikke at køre den dag. Om en uge virker det sikkert uden problemer. På trods af at DLSS3 gør en markant forskel her, så er det stadig vanvittigt at det ikke kan kravle over 60FPS uden hjælp så lang tid efter udgivelse.
Star Wars Outlaws 4K Ultra Quality, uden og med DLSS
<ul>
Dette er et mærkeligt spil der på den ene side viser hvor godt opskalering med Transformer modellen og Multi Frame Generation virker, og omvendt også bare er helt elendigt ported til PC - 38 FPS med et grafikkort der er det næstdyreste denne generation er simpelthen uacceptabelt.
I samme ombæring har vi:
Dragon Age: The Veilguard 4K Ultra Quality, Fuld Ray Tracing
<ul>
Vellykket integration, men igen også grotesk at man med et grafikkort til næsten 10.000 kroner ikke kan få 60 FPS i native.
Call of Duty: Black Ops 6
Uden og med DLSS slået til
<ul>
Warhammer 40,000: Space Marine II 4K
Uden og med DLSS slået til
<ul>
Warhammer 40,0000: Darktide 4K
Uden og med DLSS samt Frae Generation slået til
<ul>
Lige her præsterer Founder's Edition udgaven væsentligt bedre end det andet kort der var testet i samme periode. Jeg kan ikke forklare hvorfor, men når der kommer opdaterede drivere bliver forskellen måske lidt mindre.
Der er så også reel mulighed for overclocking, da man selv med adapter har cirka 100 Watt at lege med - det er så næppe sikkert at det giver mening for ret mange. Men prisen er lavere, ydelsen 20-30% bedre end forgængeren i mange tilfælde, men igen, nogle gange er forskellen til et RTX 4080 også ret minimal. Det afhænger med andre ord af de spil man kan lide. Når det er sagt, så vil det for alle der har noget mindre end et RTX 4080 være en meget oplagt opgradering, det er stille, det bruger en mere behersket mængde strøm, og er man type der gerne bruger over 9.000 kroner på et grafikkort, ja så kan det anbefales.