
Nvidias Blackwell-platform er, ikke overraskende, fyldt med nye spændende teknologier og måder at gøre tingene på. Vi kigger her på Nvidia RTX 5090-grafikkortet, hvor chippen bag har det enormt fængende navn GB202.
Vi kommer ikke til slavisk at gennemgå alt, for så bliver denne anmeldelse 10 sider lang. Nvidia har valgt at satse mere på AI, idet vi i forvejen er nede i så små størrelser, når det kommer til hardwaren, at det er problematisk at presse tingene yderligere. I disse luftlag er Diminishing Return et alvorligt problem. Optimalt set ville jeg faktisk gerne gennemgå det hele, for det er teknologisk ekstremt imponerende, men for alle andre end de ultra-hardcore tech-nørder er det også bare sort snak - men imponerende uanset hvad.
Lad os starte med designet. Nvidia har beholdt sit stærkt industrielle og funktionsbaserede design, hvilket jeg er helt vild med, og de er nu gået over til et dual-blow-through design. Det vil sige et print med chip i midten og symmetrisk anlagte kølerør til hver sin side med hver sin blæser, der trækker luften igennem kortet. Det virker som en mere logisk måde at gøre det på, og det er lidt svært at forstå de mange mellemtrin mellem denne løsning og det gamle blower-design.
Det betyder også, at kortet nu er et traditionelt 2-slots design, hvilket har hjulpet enormt meget på størrelsen. Desværre er det stadig over 30 centimeter langt, og det er i min optik stadig for voldsomt. Nvidia har endda fremhævet, at denne Founders Edition kan passe ned i små SFF-kabinetter, der typisk kan klare 33-35 centimeter, men det ville jeg næppe selv forsøge.
Herudover skal nævnes, at strømstikket nu ikke går vinkelret ud fra kortet, men er vinklet og dermed rager væsentligt mindre ud end før. Hertil har man designet en ny strømadapter med væsentligt mere fleksible kabler, der ikke er med fletskærm eller andet, der gør dem ekstremt stive - det hjælper også. Apropos adapter, anbefaler jeg dog en dedikeret ledning, hvis man har det. Så vil den opmærksomme læser se, at der nu ikke er tre, men fire tilslutninger til 8-pin strømkabler. Den gode nyhed er, at man - hvis man bruger de rigtige stik - faktisk godt kan nøjes med tre, men man mister dog noget ydelse, typisk kun 10-15%. Den dårlige nyhed er, at alle fire altså skal bruges for at få fuld valuta for pengene, hvilket resulterer i, at der bliver trukket 575,8 watt igennem systemet. Yikes. Det er heldigt, at moderne CPU'er er blevet mere energieffektive, for det er godt nok meget strøm. GPU'en kører lidt over de 2407 MHz, man bliver lovet, og det samme med RAM-hastigheden, der officielt står til 2209 MHz.
Men tilbage til indmaden. Vi er nu oppe på 32 GB GDDR7 VRAM i bæstet. Det er vanvid. 4 nm TSMC produktionsplatform, over 92 milliarder transistorer, og din PCIe 5.0-tilslutning kommer rent faktisk i brug. Vi rammer en båndbredde for VRAM på 1,79 TB/s. Herudover får du 21.769 Shading Units (også kaldet Stream Processors - det er dem, der laver det meste af arbejdet, lidt groft sagt) - der nu understøtter Neural Shading og dermed generativ AI helt ned på dette niveau. Rent teoretisk tillader det realtidsgrafik af blandt andet ansigter med et langt højere niveau af lys, skygger og refleksioner end før, og realismen i grafikken burde blive øget betydeligt, hvis spiludviklerne ellers kan afsætte ressourcer til at udnytte det. Der er rigtig meget anden indmad, men for de fleste vil det mest relevante være, at der er 170 Ray Tracing-kerner og 680 Tensor-kerner af nyeste generation. Det er dem, der står for alt, der har med opskalering og Deep Learning at gøre.
Udgangene er en HDMI 2.1b og tre DisplayPort 2.1b. Det er lidt mærkeligt, at HDMI-porten ikke er 2.2, når man lancerer noget med en DisplayPort-standard, der er så ny, at jeg ikke umiddelbart kan finde noget andet, der har den - måske fordi standarden teknisk set ikke er helt færdig endnu. Derudover er der understøttelse for 4K 480 Hz eller 8K 165 Hz med lidt kompression. Det vil sikkert bide mig i rumpetten, men 4K ved 240 Hz burde være rigeligt for selv den mest krævende gamer, selvom der sikkert vil være eSports-spillere, der vil have mere af det hele.
Hvis vi skal fremhæve én ting specifikt - udover at dem, der bruger GeForce-grafikkort til professionel brug, nok gerne vil købe et, fordi man har opgraderet ikke bare regnekraften, men også en- og decoding voldsomt - så er det DLSS4. Man er gået over til en helt ny måde at lave opskalering på og er skiftet til den såkaldte Transformer-model, der i praksis betyder meget mindre ghosting og langt færre artefakter. Faktisk vil jeg gå så langt som at sige, at DLSS4 er et stort skridt fremad, særligt grundet brugen af Transformer-modellen. Hertil kommer den mere kontroversielle del, nemlig Multi Frame Generation. Hvor vi før fik et kunstigt billede mellem to "ægte", får vi nu op til tre. Det har fået mange til at kritisere de mange "uægte" og "falske" billeder, men det, man måske glemmer lidt, er, at nyeste generation af grafikkort lader langt mere foregå i grafikkortet og ikke i selve processoren i computeren. Langt mere grafik i moderne spil vil desuden være genereret direkte i spillet i stedet for at være et eksisterende datasæt, der skal beregnes på. Det kræver rigtig meget datakraft, men forsinkelserne holdes nede med Reflex 2-systemet. Vi skal dog vænne os til en helt anden måde at tænke grafikgenerering på, særligt med de mange krav til lys og skygge, og det, at grafikkortet tænker mere selv i stedet for bare at beregne, synes helt klart at være noget, der er kommet for at blive. Vi vil dog stadig fastholde at vise benchmarks med native resultater, altså uden nogen form for voodoo slået til.
Inden vi når dertil, skal vi dog lige have én ting klaret: prisen. Sådan en topmodel som den, vi har lånt her, er ikke billig. 18.259 kroner står den i, og de kort, man kan købe i butikkerne, der ikke er lavet af Nvidia, kommer nok til at koste mere. Det er en uhyggelig og vanvittig pris, der også klart indikerer, at dette kort ikke er beregnet til almindelige forbrugere - hvilket er ironisk, da det netop retter sig mod dem, der spiller i 4K på hurtige skærme med +200 Hz opdateringshastighed. Det bliver lidt sjovere med RTX 5080-kortet, der "kun" koster 9.179 kroner, og de to RTX 5070-kort. Her vil der måske ikke være helt samme 4K-mulighed, men man vil kunne få alt det gode fra RTX 50-serien til en pris, hvor mange flere pludselig kan være med - relativt. Men en prisstigning på over 3000 kroner fra RTX 4090 på under halvandet år kan ikke undskyldes med inflation eller andet - det er bare det rene vanvid. Men købere til Nvidias XX90-kort har heller aldrig været som vi andre.
Og så til det sjove: Benchmarks. Vi har så vidt muligt forsøgt at sikre dem korrekt med de drivere, der var tilgængelige, på en X870E-platform og med alt afviklet på en PCIe 5.0-platform for både drev og grafikkort.
Varmeudviklingen var ret overraskende. Det idler på 48 grader, makser ud på 72 grader, men langt det meste af tiden lå det og boblede på 63 grader. Det skal også siges, at testbænken er designet til maksimal luftgennemstrømning, men det er imponerende uanset hvad. Støjen ramte 41,5 dB - men er ekstremt lavfrekvent. Ingen hyl fra spoler, ingen mislyde fra vingerne på blæserne eller, værst af alt, luftturbulens. Det er altså godt gået.
Ydelsen - som med DLSS4 er dobbelt op fra RTX 4090 - er dog stadig, i rå regnekraft, ret imponerende. Der er dobbelt op fra RTX 4080 Super og i en del tests mere til. Der er også kommet nye og endnu vildere Ray Tracing-modi til flere spil, men da vi ikke kunne nå at indsamle data på disse med ældre kort, er de ikke medtaget.
3D Benchmark
Her ser vi en voldsom forbedring i det meste, med Port Royal værende en 50% forbedring fra RTX 4090.
V Ray 6
V-Ray 6 er et renderingsprogram der har et solidt benchmark værktøj, og et dedikeret modus til flere former for rendering til både CPU og GPU. Scoren er tre gange hvad et RTX 4080 Super kan, men langt fra verdensrekorden der er sat med 15x RTX 4090. Ja, det er til professionel brug. Black Myth Wukong har et fint Benchmark tool der virkeligt trækker tænder. 4K, alt på maksimalt, så giver det 32 FPS. 56 med Frame Generation. Den har benchmark kommer vi til at bruge i lang tid. Og så til spil!
Total War: Warhammer III
Total War har stadig ikke brugt nogen former for hjælpemidler, og er benhårdt ved CPU og GPU - men giver stadig 60% forbedringer over RTX 4090.
Red Dead Redemption 2
Cyberpunk 2077
Ultra settings, Ray-Tracing Ultra/ DLSS 4 + Multi Frame Generation
Assassin's Creed Valhalla
Far Cry 6
<ul>
Både Assasins Creed og Far Cry 6 viser desværre deres alder, det kræver stadig en del at trække det i 4K, men hvad resten angår er det snart lidt ligemeget.
Metro Exodus Enhanced Edition 4K Extreme uden og med DLSS
<ul>
På trods af at DLSS3 gør en markant forskel her, så er det mere det faktum at det kan køre med næsten 100 FPS man bør bide mærke i, dette er en test der desværre ofte crasher mange grafikkort, og selv dyre modeller trækker sjældent over 50 FPS.
Star Wars Outlaws 4K Ultra Quality, uden og med DLSS
<ul>
Her var en virkelig vellykket implementering af DLSS 4. Ingen artefakter, mærkelige glitches, ghosting eller andet, det var reelt umuligt at se forskel på native og Frame Generation.
I samme ombæring har vi:
Dragon Age: Veilguard 4K Ultra Quality, Fuld Ray Tracing
<ul>
Her var også en ekstremt vellykket integration hvor det reelt var umuligt at se forskel på native og Multi Frame generation.
Call of Duty 6
Uden og med DLSS slået til
<ul>
Space Marine 2 4K
Uden og med DLSS slået til
<ul>
Og så kommer det store spørgsmål: Skal man så købe et? Det er lidt kompliceret. DLSS 4 er lidt af en gamechanger. Hvis man leger med kvalitetsindstillinger, kender man måske allerede Ray Reconstruction og DLAA, men overgangen til Transformer-modellen, når man opskalerer, altså bruger DLSS, er meget synlig. Hvis man er nogenlunde tilfreds med sit RTX 40-serie kort, giver det måske ikke så meget mening at skifte - særligt ikke, da rygterne siger, at der vil komme op til 10 % ydelsesforbedring alene ved overgange til dette (igen et rygte) for RTX 40-serie kort.
Omvendt findes Multi Frame Generation kun i RTX 50-serien, og det må siges at virke imponerende godt, især kombineret med et kort, der er så kraftigt, at det trækker alt i 4K native - hvilket det også skal kunne til prisen. Prisen er desværre nok mit store problem. Havde de hævet prisen en smule eller holdt den omkring samme niveau, så havde jeg været tilfreds, men en stigning på næsten 20 % er for meget. Også selvom det er meget kraftigere end sin forgænger - for det forventer man med den absolutte flagskibsmodel.
Har du derimod et ældre kort, fx RTX 3090, så ja, så bør du nok opgradere, hvis du vil spille i 4K. Flere og flere af de spil, vi kigger på hos Gamereactor, er elendigt optimeret og fantastisk ringe tilpasset PC - så der skal være rigtigt mange hestekræfter tilgængelige hele tiden. Dog skal Nvidia have ros for at have lyttet til kritikken og lavet en bedre strømtilslutning og et mindre kort - men fire 8-pin forbindelser? Det er altså stadig helt uvirkeligt at se på.