Dansk
Gamereactor
nyheder

Ny undersøgelse siger at mobilspil bryder reglerne ved ikke at angive at der er loot boxes i reklamer

Det betyder at de kan reklamere direkte til blandt andet børn.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

I brede træk "vandt" forbrugerne over loot boxes som helt gængs praksis i spilbranchen via vedholdende pres og negativ omtalt af særligt loot boxes i spil til fuld pris. Men selvom de ikke rigtig findes i betalte spil (dog med undtagelser), så trives de stadig i bedste velgående blandt free-to-play mobiltitler.

Hvad endnu værre er, er at studierne bag disse mobilspil tilsyneladende bryder loven ved ikke at angive korrekt at spillene indeholder loot boxes i deres reklamer, som gør at de kan markedsføres direkte til blandt andet børn. BBC peger nu på en undersøgelse foretage af det engelske Advertising Standards Agency (ASA), der vil skærpe indgrebene mod reklamer fra spil der ikke har angivet at de indeholder loot boxes.

BBC kiggede på 45 spil der tjener flest penge lige nu på Google Play Store, og bare 26 af disse angav direkte at de indeholdte loot boxes i den informationsrubrik man kan klikke på ved at trykke på en lille knap i brugerfladen.

Ydermere angiver bare to af de 45 spil at der er loot boxes direkte i deres markedsføring, som efterlader os med 43 titler der enten gemmer det delvist eller helt. Det mest omsættende mobilspil lige nu er Monopoly Go, og det fremgår hverken af spillets information på Google Play Store eller reklamer for spillet at der er loot boxes involveret.

Som VGC skriver har researcher Leon Y Xiao yderligere fundet ud af, at cirka 90% af populære mobilspil ikke meddeler at der er loot boxes i spillene direkte i reklamerne.

Ny undersøgelse siger at mobilspil bryder reglerne ved ikke at angive at der er loot boxes i reklamer


Indlæser mere indhold