Gamereactor follow Gamereactor / Svenska / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White
Log ind medlem






Glemt kodeordet?
Jeg er ikke medlem, men det vil jeg gerne være

Eller log ind med en Facebook-konto
Gamereactor Danmark
nyheder

EA tager patent på matchmaking-system der skal opfordre spilleren til at bruge flere penge


Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

I november sidste år kunne vi rapportere, at Activision havde taget patent på et nyt matchmaking-system, der var designet ikke til at sammensætte den bedste og mest fair kamp, men at overtale og presse spilleren til at bruge penge på mikrotransaktioner. Nyheden blev mødt med harme fra Gamereactor-brugerne, men nu ved vi at Activision ikke er de eneste der har sådan et system i støbeskeen.

Det er nu blevet opdaget, at EA faktisk har taget et patent på et lignende system sidste år kaldet "EOMM", eller Engagement Optimised Matchmaking. Som udgangspunkt lyder det ikke så slemt, da EOMM i virkeligheden bare er en algoritme, der matcher dig med spillere der passer til din spillestil. Har EA målt at du har tabt en del på seneste, så kan det være at de sætter dig ind i en kamp imod svagere modstandere, eksempelvis.

Men dykker man ned i patentet, og læser op på hvad EOMM kan bruges til, så finder man ud af det også kan benyttes til at presse spilleren til at bruge penge.

"Within the EOMM framework [...] we can change the objective function to other core game metrics of interest, such as play time, retention, or spending. EOMM allows one to easily plug in different types of predictive models to achieve the optimisation."

Med andre ord kan EA's system bruges præcis ligesom Activisions - at konstruere en virkelighed omkring spilleren der opfordrer til investering i mikrotransaktioner, og det gælder særligt de svagsindede, som algoritmen har målt har en tilbøjelighed.