Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Gamereactor
nyheder

Analytiker: Sony har intet at vinde med cross-play

Abonner på vores nyhedsbrev her! - Få info om julekalenderen

* Påkrævet felt
HQ

Sony har i de seneste måneder fået hård kritik, både fra egne spillere men også andre, da den gigantiske konsolproducent modsat sine konkurrenter har valgt at holde sin brugerbase lukket mod andre konsolplatforme.

Det kræver ikke at være analytiker for at forstå, at ved at Sony åbner op for cross-play, så kan udvikleren ikke længere bruge sin enorme spillerbase i deres salgstale, men ifølge analytikeren Karol Severin fra MIDiA Research er svaret mere kompliceret end som så.

Severin har udtalt, at Sony siden starten har været solidt på førstepladsen når det kom til salg af antal konsoller, men at vi er nået dertil, hvor det i stedet for at handle om at sælge konsoller, så handler det om at tjene penge på nuværende kunder, og få dem til at investere i deres infrastruktur.

Sony's opgave er at holde på sine nuværende kunder, og tjene så mange penge på dem som muligt før næste generation starter, og derfor er udvikleren så "beskyttende" overfor deres brugerbase. Udover dette er Severin's andet argument for at Sony holder tilbage med cross-play, er som mange af os har forudset, at Sony, fra firmaets perspektiv, ikke har meget at vinde ved at åbne sluserne for deres enorme spillerbase, og give Microsoft samt Nintendo adgang til disse to:

"Cross-platform gaming can improve this experience for Xbox users and help close the gap. This makes it convenient for Xbox to push the cross-platform narrative and spotlight the resilient Sony in the process, in a bid to capture some market share from disgruntled fans."

Analytikeren sætter også spørgsmålstegn ved, at folk gerne vil spille sammen med andre mennesker de kender i virkeligheden, for ifølge Severin, så skaber man ofte disse spillerforbindelser online, og ikke med sine venner ude i det virkelige liv:

"Gaming network friendships are often formed between people who don't know each other in real life.

The more online-multiplayer-centric gaming becomes, the more players will need 'friends' in their network to enjoy the experience fully. Real-life friend networks are not large enough to ensure that there will be real-life friends available whenever a gamer wants to engage in a session and needs help."

Analytikeren tror heller ikke på, at utilfredse kunder hos Sony gør noget ud af deres utilfredshed, da de har investeret mange penge på platformen, samt har fået en vennekreds, de ikke ønsker at forlade.

"Others [consumers] will take a deep breath, weigh out the pros and cons and if they care about their game progress and player network more than playing with real-life friends (which high-spending hardcore gamers do), then the smarter choice may be to stay loyal."

Dette er dog sket før, og det så vi i starten af denne generation, hvor en stor række Xbox 360-spillere i utilfredshed over Xbox One-fremvisningen sprang over til PlayStation 4, så alting kan lade sig gøre.

Analytiker: Sony har intet at vinde med cross-play


Indlæser mere indhold