Hvorimod de fleste lader til at være relative enige om, at Loot Boxes om ikke andet spiller på de samme følelser som almindeligt hasardspil gør, og at de er forsætteligt designet til at udnytte dem med tendenser til at kaste penge efter tilfældigheder.
Selvom spilbranchens giganter har kigget den anden vej i flere år, og peget på manglen på konkrete beviser, så lader der nu til at være lidt at komme efter her. BBC kan fortælle, at der blevet foretaget en stor rundspørge af GambleAware baseret på næsten 20,000 svar fra spillere over 18 år.
Denne rundspørge agerer platform for en større undersøgelse, der relativt uomtvisteligt kan bevise en statistisk sammenhæng imellem Loot Boxes og hasardspil. Et par eksempler fra undersøgelser siger følgende:
Undersøgelsen konkluderer desuden, at de fleste spil bruger et "psychological nudge" til at få spillere investeret, og at når nu spillerne tilskriver Loot Box-indhold en monetær værdi, så er det faktisk lige meget om de reel set har en.
"Many gamers do ascribe discrete financial values to loot box contents - based on purchase or resale price - suggesting that many loot boxes meet existing criteria for gambling regulation"
Til sidst konkluderes det også, at de såkaldte "whales", dem der bruger særligt mange penge på disse, er grobunden for de her spiløkonomiers vækst.
"Our research therefore demonstrates that games developers, unwittingly or not, appear to be generating outsized loot box profits from at-risk individuals (these are likely to include both people with gambling problems or problematic patterns of video gaming) - but not from wealthy gamers."
Vi anbefaler at læse hele undersøgelsen via ovenstående link.