Til trods for at vi efterhånden ved hvordan den ser ud, hvor mange hestekræfter der hører med og efterhånden også hvilke spil der er under udvikling til den, så siger Nintendo stadig ikke noget officielt om Switch 2.
Men nu falder der endnu en brik på plads, nemlig hele rygtet om en DLSS-lignende teknologi, der ligesom førnævnte Nvidia-teknologi der kan bruge AI til at omdanne billeder i en specifik opløsning til billeder i en højere opløsning.
Nintendo har nemlig registreret et specifikt patent på deres udgave af den her teknologi. Det er præcis samme centrale koncept som vi har set andetsteds, men om hvorvidt Nintendo har udviklet dette fra bunden af, eller har fået hjælp af eksempelvis Nvidia, der leverede Tegra chippen til den originale Switch, vides ikke.
Teknologien tillader, ifølge Laura Kate Dale der virkelig har gennemgået patentbeskrivelsen, åbenbart også at spillenes egentlige størrelser kan blive mindre, så de kan passe i Switch-lignende kassetter:
"Perhaps the most interesting piece of this, after a lengthy read, is that one example use case given is explicitly to reduce overall game sizes, to fit a modern game onto "smaller capacity physical media", e.g. Switch carts, which get exponentially more expensive for larger cart capacities."