I disse dage er der meget snak om branchens generelle helbred, og hvordan forbrugere agerer i disse tider hvor rigtig, rigtige mange spiller de samme spil i flere måneder, og flere år af gangen. Det der med at "sidde fast" i de samme live service-titler, eller bare ældre titler generelt bliver nu også behandlet i en større undersøgelse af Newzoo.
Ben Porter fra analysebureauet gav for nylig en talk ved GDC, og præsenterede en undersøgelse baseret på deltagelse fra 73.000 PC-spillere og data fra over 10.000 spil. Analysen konkluderer at PC-markedet vokser med estimerede 873.5 millioner spillere verden over - men der er et problem.
Bare 15% af Steam-brugerens tid bliver brugt på spil udgivet i 2024 eller 2025. Faktisk er 92% af af de adspurgtes tid brugt på ældre spil.
"PC players are overwhelmingly spending their time on older games: 92% of our time goes into games that are more than two years old."
Og derigennem svarer Porter også på hvorfor live service-spil er sådan et insisterende fokus fra udgivere:
"As a brief aside, if you ever wonder why publishers are so obsessed with making live service games, and why so many of them fail, this gives you both answers. Get it right and a live service game is a golden goose, a forever money machine. Why do new ones fall flat? Because by-and-large the audience already likes what it likes."