Perfect Woman

Perfect Woman

Til resten af redaktionens store fryd fik Oliver fornøjelsen af at gøre sig bekendt med Kinect-spillet Perfect Woman. Er dette årets værste spil?

Da jeg så den første trailer for Perfect Woman, var jeg ganske overbevist om at der var tale om et fupnummer, en satiretrailer for et spil slet, slet ikke eksisterer, eller nogensinde kommer til at eksisterer, ikke engang som et stykke projektarbejde for en gymnasiestuderende, som går på sit andet semester på medieholdet. Men spillet eksisterer. Det er netop udkommet på Xbox One, en rigtig konsol, så sent som i sidste uge. Og endnu mere bizart er det, at jeg faktisk har spillet det. Min kollega Jonas Mäki spurgte: "kære kollegaer, hvem vil anmelde Perfect Woman? Det ser ganske festlige ud". I ren panik forsøgte jeg at komme på en undskyldning om at diverse familiemedlemmer skulle overnatte i den periode, men det var forgæves. "Det lyder som et perfekt spil for Oliver", sagde Lisa. "Det tænkte jeg også", mente Andreas.

"Haha! Oliver..." grinede Kim selvtilfreds, velvidende at jeg begav mig ind i løvens hule.

Perfect Woman er et ganske lille spil, der er udviklet af et ganske lille udviklingshold på bare to personer, og det går ud på at man, i rollen som en kvinde som forsøger at være perfekt, skal træffe vigtige livsvalg i specifikke punkter i et liv. Du kommer til at følge denne navnløse kvinde fra hun udfører sine første spastiske bevægelser i moderens skød, og helt hen til den dag hun dør, og forhåbentlig får hun truffet de rigtige valg på vejen. Nu hvor jeg læser opsummeringen igen, så lyder det faktisk slet ikke så dumt. I et godt spil så havde dette koncept måske været din tid værdig. Det her er bare slet, slet, slet ikke et godt spil.

I realiteten er der ikke meget ved de valg du træffer. Systemerne som udgør Perfect Womans design er så enkle, men samtidig så diffuse og forbløffende i sin logik, at jeg finder det ganske besværligt at forklare hvordan spillet egentlig fungerer.

Jeg antager at jeg kan begynde med at sige, at det eneste du skal faktisk skal gøre som spiller, er at stille dig i ubehagelige positurer, for at matche den figur du ser på skærmen - lidt som en diabolsk udgave af Hul i Væggen. Glemte jeg at nævne at Perfect Woman er et Kinect-spil? Nuvel, Perfect Woman er et Kinect-spil, sådan et som antager at du ikke kunne drømme om at have nogle møbler i din stue. Det er aldrig en fed oplevelse at skulle ommøblere et rum for at kunne spille, at flytte sofaer og stille borde op ad væggen, og jeg bandede og svovlede af Microsofts overflødelige kameralegetøj da jeg gjorde det denne gang, for nødvendigt er det.

Perfect Woman

Så er det blevet tid til at prøve Perfect Woman, og helt indledningsvis er det ikke helt forfærdeligt. Kinect-kameraet registrerer dine bevægelser, og det oversættes på skærmen på relativt funktionel vis. Det fungerer ikke godt, så langt ville jeg ikke gå. Præcisionen kan glippe til tider, spillets fysiske modeller er primitive og jeg kan virkelig mærke gårsdagens spilsession i mine led, men spillet er mere eller mindre funktionelt. Og det er vel den ene af de to tvivlsomme komplimenter jeg kan give Perfect Woman.

Den anden er at spillet er kort. Tak og lov for det. Det tager ikke meget mere end ti minutter at nå slutteksterne, og selvom det klart er tiltænkt at skulle gennemspilles flere gange, så er der ikke meget du går glip af første gang. Jeg har nemlig spillet det fire gange, og de 40 surrealistisk lange minutter har jeg fået min del af psykologisk tortur.

I spillet skal du, som tidligere nævnt, træffe en række livsvalg for din kvinde i en række nøglesituationer af hendes liv. Fire valg præsenteres, alle med samme sværhedsgrad. Mit første valg, som ni årig pige, var mellem prinsesse, "super talentfuld sangerinde", bandeleder eller børnearbejder (!!), og jeg valgte selvfølgelig det sidste. Jeg præsterede usselt i at posere, og spillet opfattede derfor bare at jeg ønskede at være børnearbejder. Faktum er, at det er sådan spillet analyserer alle dine valg, uanset om det handler om at være udbrændt hjemmegående, en "mor som som er sur på sin datter for at være blevet en dreng" eller terrorist. Uanset hvad du vælger, handler det i grunden om at posere på den måde spillet beder dig om.

Om man har evnen, eller snarere den manglende evne til at ser bort fra grafikken, som ser ud til at være gjort på én aften i Microsoft Paint, så angriber musikkens ens hørekanaler med kedelig ensformighed, og faktum er at meget af spillets indhold er ret smagløst. Det er i grunden forbløffende at Perfect Woman hverken er sejt, spændende eller imponerende på nogen som helst måde.

Under min tid med spillet havde jeg svært ved at stoppe med at tænke på, hvor stor en kraftidiot jeg har lignet for enhver der har set et glimt af mig, stående med et ben ubekvemt oppe i luften, én arm over hovedet, og næsten på vej til at tabe balancen og falde ned i den svedpøl der måtte have dannet sig under mig - som en flodhest på yogakursus på vej til hospitalet.

Jeg kan stadig ikke tro at dette spil faktisk eksisterer. Men det gør det, og det er det værste spil jeg har anmeldt under mine tre år hos Gamereactor. Når det bedste jeg kan sige om spillet er, at det er hurtigt overstået, så ved at du at der er noget i gære. Jeg vil bare have det ud af mit liv, slette alle spor, og stille mine møbler tilbage så jeg kan fortsætte mit liv.

02 Gamereactor Danmark
2 / 10
+