Dansk
Gamereactor
hardware-tekster

PlayStation 5 Pro

Sony leverer den mest avancerede konsol til dato, og trods små frustrationer er det her en sejr.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

At placere en vejledende, endegyldig score på PlayStation 5 Pro har vist sig at være en ret så vanskelig opgave. Denne anmeldelse kommer, efter al sandsynlighed, til at agere som led i en købsbeslutning ikke bare nu, men om et godt stykke tid som vi langsomt bevæger os imod lanceringen af den næste konsolgeneration, og om hvorvidt konsollen egentlig er sin ret så høje markedspris værd kommer så uendeligt an på en række ret særprægede parametre. Og måske vigtigst af alt; det kommer også an på hvor bred opbakningen bliver, og hvor meget udviklere drager fordel af de ekstra hestekræfter der er under kølerhjelmen.

HQ

Det er dog først og fremmest vigtigt at slå fast, at PS5 Pro virkelig, som i virkelig læner sig op af den eksisterende designramme som PS5 i forvejen slog fast, og ingen forventede andet. Det betyder dog også, at ligesom med PS4 Pro, så betaler du ret mange penge for en oplevelse der i mange aspekter vil føles ret identisk. Nåyr konsollen starter er der ingen særlig velkomst specifikt for PS5 Pro-ejere, ja der står sågar "Velkommen til PlayStation 5", og der er ingen nye wallpapers eller andre software tells, der minder dig om at du har brugt det ekstra.

Det er lidt ærgerligt at Sony ikke kunne finde små differentieringer hist og her til at behage deres mest passionerede, investerede fans, og ligeledes er der heller ingen reel indikation inde i spillene om at du spiller på en Pro. Eksempelvis Dragon Age: The Veilguard, hvis Performance Mode faktisk er blandt de mere overbevisende cases for PS5 Pro blandt tredjeparterne, så er det bare denne grafikindstilling der ser bedre ud, men hverken spillets brugerflade eller et Sony-specifikt overlay fortæller dig at grunden til at det ser bedre ud er på grund af at du har en PS5 Pro - dette er ligeledes en forspildt mulighed, synes jeg.

PlayStation 5 Pro

Der er heldigvis bedre nyheder under kølerhjelmen. Mark Cerny og Sony må siges at have tabt selve afsløringen af konsollen på gulvet, med eksempler fra alt for gamle spil hvor de fremsatte eksempler godt nok bød på opgraderinger fremfor PS5-versionen af samme spil, men hvor selve konceptet bag, konsollens identitet, alligevel gav mening for de fleste. I en verden hvor vi ofte er nødsaget til at vælge imellem 60fps og en solid grafisk detaljegrad, så føles det åbenlyst at styrke netop den detaljegrad man kan få serveret sammen med den højere frame-rate, også selvom mange udviklere alligevel er faldet for bare at forbedre Ray Tracing og tilsyneladende fokusere på 30fps Quality Mode.

Dette er en annonce:

Der er flere hestekræfter til at tage sig af denne opgave. Godt nok er det samme AMD Ryzen Zen 2 chip på 8 kerner og 16 tråde, men den dertilhørende RDNA GPU har 67% flere compute units, og derudover er konsollens RAM 28% hurtigere. Teraflops er så sandelig en upræcis metrik for at kalkulere egentlig performance, men disse specifikationer betyder at GPU'en producerer hvad der svarer til 16.7 teraflops i stedet for 10.23 teraflops i den almindelige PS5. Gør det en reel forskel? Det kommer vi til. Du får de samme 16GB GDDR6 RAM og samme custom SSD, men der er nu yderligere 2GB DDR5 RAM til udelukkende at håndtere konsolrelaterede brugerfladeopgaver, og du får 2TB i stedet for 825GB. Dette betyder desuden også at konsollen nu trækker 390 watt i stedet for 340.

Den anden store nyhed her er PlayStation Spectral Super Sampling, eller PSSR. AI-baserede opskalering er så sandelig ikke noget nyt, og i forskellige afskygninger formår Nvidias DLSS og AMD's FSR at gøre noget, der ligner det samme, dog med forskellige resultater og fremgangsmåder. Ideen er dog den samme; spillet renderer billedet i en lavere opløsning, og så forøger PSSR denne opløsning igennem AI-billedbehandling uden at du mister den højere frame-rate. Sonys diverse studier har udtalt sig om implementeringen af PSSR siden afsløringen i september, og de fleste lader til at være enige om (men kunne de også være andet?) at PSSR introducerer en ret markant forskel i deres spil, hvor eksempelvis Insomniac siger at der er en langt højere detaljegrad ved at rendere spillet i en lavere opløsning, og lade PSSR tage billedet til 4K. Naughty Dog har desuden sagt at særligt vegetation fremstår mere troværdig efter PSSR-implementering.

Det lyder jo meget godt, ikke sandt? En upscaler du ikke lægger mærke til, der lader dig spille i en højere frame-rate uden at dette får en negativ indvirkning på opløsningen eller detaljegraden. Men, som jeg slog fast i starten, så er det ret vanskeligt at sige på lang sigt om dette vil løfte de spil du specifikt glæder dig til, eller om forskellene er markante nok til at retfærdiggøre et køb. Vi kan kigge på individuelle testtitler der understøtter PS5 Pro (fordi det kommer til at kræve specifik, manuel implementering fremadrettet i hvert eneste spil), og forsøge at komme det hele lidt nærmere. I øvrigt, i forhold til hvor bredt PS5 Pro-implementering vil blive samlet op, så tænker jeg ikke umiddelbart det bliver noget problem. PS4 Pro havde ret meget held med bred adoption blandt tredjeparter, og der er ingen grund til at tro noget andet om PS5 Pro.

PlayStation 5 Pro
Dette er en annonce:

I Dragon Age: The Veilguard ser vi det mest simple, men også ret overbevisende første eksempel på implementeringen af PSSR i spillets Performance Mode, der giver et ret gedigent løft til hele oplevelsen. Spillet har hele tiden formået at fastholde sine 60fps, men på Pro er skarpheden og detaljegraden et mærkbart step up, ingen tvivl om det. Det er ikke her vi ser en topmoderne Ray Tracing-implementering, men for almindelige gamere der bare gerne vil have en kombination af Performance Mode og Quality Mode uden ofringer begge veje, så tilbyder Veilguard et overbevisende købsargument, som de fleste nok vil kunne se.

Men som sagt er det her meget spil-to-spil. Guerrilla Games bruger tilsyneladende en ny renderingsmetode i PS5 Pro-versionen af Horizon Forbidden West der hverken er checkerboarding som vi kender det fra PS4 Pro eller PSSR, men hvor de bruger de ekstra GPU-baserede hestekræfter til at sammensætte et custom billede, og her er forskellen ligeledes uhyre imponerende. Nej, vi fik ikke nogen rundtur af Guerrilla Games ligesom IGN eller Digital Foundry, og har på sin vis bare været nødt til at løbe rundt i spillets verden og observere så granulært som muligt, men der er altså en klar forskel at spore her - ikke i frame-rate, men i den detaljegrad der hører sig med.

Final Fantasy VII: Rebirth og The Crew: Motorfest går lidt mere aggressivt til værks, og kombinerer grafikindstillinger fra PS5 til bare én "Pro Mode" på PS5 Pro, og forskellen er nat og dag. Jeg har personligt klart mest erfaring med Rebirth, hvor jeg gennemførte spillet i Performance Mode, hvor spillets frame-rate holdt nogenlunde men hvor man så var nødsaget til at acceptere et slags slør af mudret grafisk detaljegrad, der lignede at det hele var blevet tilsølet til i olivenolie som sidste led i spillets grafiske pipeline. På PS5 Pro er det vitterligt som at spille et andet spil, og det samme kan siges om The Crew Motorfest.

Alan Wake 2 repræsenterer en mere subtil tilgang, hvor de samme modes bibeholdes (sådan er det i en række spil), men hvor der introduceres forbedret Ray Tracing performance til Quality Mode, og flere Quality-goder trækkes over i Performance. Spillet ser bedre ud, tag ikke fejl af det, men det er mere subtilt.

Jeg kunne blive ved, og vi har endnu ikke berørt Demon's Souls, Marvel's Spider-Man 2, Dragon's Dogma 2 og mange andre. Sandheden er at effekten varierer, men at både jeg og andre her på kontoret konsekvent blev lettere imponeret over hvor meget bedre mange af disse spil nu ser ud imens de vedligeholder 60fps. Det er her at konsollen for alvor kommer til sin ret, og i Dragon Age: The Veilguard, Final Fantasy VII: Rebirth, Demon's Souls, Dragon's Dogma 2, Gran Turismo 7 og en række andre føler man i øjeblikket at konsollen er alle pengene værd.

Men det er bare ikke sandt for alle. Som denne meme-video fra Jackfrags slår fast, så er granulær grafisk detaljegrad en svær størrelse, eftersom øjnene hurtigt vender sig til det man spiller, og hvor forskellen mellem 30fps og 60fps er så mærkbar at man aldrig kan gå tilbage igen (selv dette er der dog overraskende meget debat om) så er forbedret Ray Tracing performance eller mere detaljerede skygger eller forbedret klarhed i vegetationen langt sværere at nagle fast. Sandheden er at PS5 Pro, ligesom PS4 Pro, er designet til dem der kigger efter den slags, men netop for dem får man altså meget for pengene.

Det skal desuden siges at vi fik det bedst tænkelige indtryk af disse grafiske forskelle via vores testfjernsyn, LG's G4, hvis forbedrede kontrast, lysstyrke og AI-funktionaliteter præsenterede granulære detaljegrader på virkelig spidsfindig vis. Kan andre fjernsyn klare samme "klarsyn"? Det er svært at sige, men det er dog værd at nævne under hvilke forudsætninger vi har oplevet det her.

PlayStation 5 Pro

Og så er der de små ting; konsollen er præcis lige så støjsvag som en almindelig PS5 (vi sammenlignede dog med en relativt ny en af slagsen - de kan begynde at larme efter noget tid, det ved vi), den bliver nærmest ikke engang lun, controlleren er fortsat direkte sublim og selv her fire år efter lanceringen af den originale PS5 er vi ikke stødt på nogle åbenlyse fejl og mangler. Men hvis vi roser de små ting, så er der samtidig også små ting, der skurrer. At konsollens Vertical Stand ikke hører med er fornærmende, og i en "Pro"-konsol føles det samtidig forkert ikke at få det eksterne diskdrev med i pakken. Jo, vi buldrer på vej ind i en digital fremtid, men samtidig er denne konsol netop designet til dem der vil have det hele, og at partitionere konsollens accessories ud og tage 6400 kroner for den, det føles bare forkert.

Sony har virkelig designet en avanceret Pro-konsol her, ingen tvivl om det, og tværs over vores testsuite er der tale om imponerende grafiske forskelle. Ydermere er den ikke synderligt stor, producerer ingen mærkbar varme eller støj, kommer med 2TB plads og er, stadig, en ret fantastisk konsol hele vejen igennem. Det er derfor ærgerligt at små forsøg på at presse forbrugeren ved at undlade noget så fundamentalt som en Vertical Stand, skal ødelægge det samlede indtryk her, og Sony burde virkelig have introduceret små softwaremæssige særpræg i brugerfladen, der gjorde det tydelige for en Pro-ejer at de har spenderet det ekstra. Når det så er sagt, så er det her en solid opgradering for den slags forbruger der allerede har en interesse i optimeret konsolgaming, ingen tvivl om det.

08 Gamereactor Danmark
8 / 10
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold