Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Gamereactor
previews
Elden Ring

Elden Rings tilgang til open world er lige hvad jeg ønskede mig

Der er afgjort mere Breath of the Wild end Ubisoft over Elden Ring, hvilket får Ketil til at ånde lettet op.

Abonner på vores nyhedsbrev her! - Få info om julekalenderen

* Påkrævet felt
HQ

Nedenstående tekst fokuserer på Elden Rings level design. For et mere bredt preview, er Stefans tekst værd at læse, hvis du ikke allerede har gjort det.

Jeg ved ikke, om jeg ligefrem havde tvivlet på From Software - de plejer jo trods alt at levere varen. Men da jeg først hørte, at de med Elden Ring ville gå fuld open world, må jeg ærligt indrømme, at jeg var lidt spændt på, hvilken tilgang det japanske studie ville tage. Berusende organisk udforskning som i Breath of the Wild, eller mekanisk jagt efter kortmarkører som i... det meste på markedet, for nu at sige det, som det er. Derudover var jeg også lidt spændt på at se, om det sirlige level design fra studiets tidligere spil var blevet sat på porten som en udstødt Hollow for at give plads til de åbne vidder. Efter at have tilbragt weekenden med den mundret betitlede Closed Network Test, er de bekymringer dog forsvundet som dug for den sol, vi alle priser, for baseret på det område, der var tilgængeligt, lader alt til, at From Software uden at glemme hvad der gør deres titler så specielle, også har forstået hvad det er, en helt åben verden kan.

Elden Ring

Lad os starte med det sidste, for det er utvivlsomt den helt store nyhed i Elden Ring. From Software har siden Dark Souls arbejdet med sammenhængende områder, der i større (Dark Souls) eller mindre (Dark Souls 2) grad vikler sig ind og ud af hinanden og fletter sammen, når man mindst venter det. Især i Dark Souls 3 og Sekiro: Shadows Die Twice har de leget med større områder, men det Elden Ring byder på er uden sammenligning med tidligere titler. Testområdet er et enormt område - fuldt ud lige så åbent som Skyrim eller Breath of the Wild - hvor det er muligt, at nå de fleste steder fra flere, hvis ikke alle, verdenshjørner. Og interessante steder er der nok af i horisonten. Områdets vegetation er sparsom, hvilket gør det nemmere at spotte ens næste mål uden at skulle ty til det ellers smukke kort eller en kompasnål. Mit øje blev straks draget mod en lille kirke, hvor en rytter patruljerede udenfor. Denne herre viste sig at være en lidt for stor mundfuld for min level 5 karakter, men kirken husede en købmand, der blandt andet solgte et par af de summons, som er en kampsystemets nyheder. Min første time i Elden Rings verden gik på denne måde. Jeg vadede i en retning, hvor det lignede, at der var noget interessant, hvilket der utroligt nok ofte var. Det kunne være en lille dungeon med en boss og noget brugbart udstyr; en side quest som omhandlede nogle korrumperede tarnished og en venlig NPC, der jagede dem, eller en gruppe uanselige fjende, der, lige som jeg skulle til at overfalde dem, blev udraderet af en enorm drage, som naturligvis også udraderede mig.

From Software lader til at have ramt en fin balance hvad angår mængden af indhold, for The Lands Between, som Elden Rings verden hedder, føles hverken tom eller travl. Det gælder særligt, når man får mulighed for at tilkalde hesten Torrent, som lader dig udforske store områder på kort tid. Lidt overraskende er der få udfordringer, når man på Torrent udforsker verdenen, da hestens høje fart gør det muligt ret let at ride uden om eller væk fra fjender. Jeg er stor tilhænger af dette designvalg, da det for mit vedkommende øger incitamentet til at afsøge hver en krog af verdenen. Dermed ikke sagt, at der ingen udfordringer er i den åbne verden. De findes bare i højere grad i førnævnte mini-dungeons, en lejr fyldt med fjender eller en karavane trukket frem af ærefrygtindgydende kæmper, og det er dig, der opsøger dem, snarere end omvendt.

Elden RingElden Ring

Som sagt fandt jeg en masse interessante mål ved bare at kigge ud over den næste bakketop, men From Software har også tilføjet et par værktøjer, der yderligere hjælper med at finde interessante steder at bevæge sig hen. Først fandt jeg i en kiste et fragment af et kort, som udfyldte en del af mit eget kort. Men ligesom tårnene i Breath of the Wild heller ikke blotlagde samtlige steder af interesse, var de informationer, der fulgte med kortet også sparsomme - tænk mere vintage end Google Maps. Lidt senere stødte jeg på et teleskop, som gav mig et fugleperspektiv på The Lands Between, hvilket gjorde det endnu nemmere at opdage steder, der kunne huse skatte og/eller monstrøse, mangearmede vanskabninger - hos From Software hænger de to ting oftest sammen. Igen var det sigende, at kortet ikke automatisk blev fyldt ud, når jeg for eksempel lagde øjnene på en bro eller nogle ruiner. Det skulle jeg selv gøre ved hjælp af kortmarkører inde i kortmenuen. Elden Ring lader mig arbejde for mine opdagelser, præcis som jeg kan lide det.

Vil man gerne videre på den kritiske færd, hjælper visse Sites of Grace (læs: Bonfires) med en funklende lysstribe, der blidt viser vej. Den er mere diskret end Ghost of Tsushimas vind og dukker heldigvis kun op enkelte steder, så den føles meget lidt påtrængende. Nødvendig var den dog ikke, for jeg behøvede kun at kigge lidt op for at få øje på den gigantiske borg Stormveil Castle, hvis dominerende tilstedeværelse røber dets centrale plads i ens færd. Stormveil Castle er én af seks Legacy Dungeons, som byder på den type leveldesign, From Software er blevet så kendte for. I netværkstesten har man kun adgang til den første del af borgen, men bare den del byder på forskellige ruter og en særdeles hård boss, der vogter indgangen. Det virker som et virkelig stort område, men det er naturligvis for tidligt at vurdere, om det rent faktisk er tilfældet. Lovende er det dog, ingen tvivl om det.

Det er ikke fordi, det lader til, at From Software kommer til at revolutionere open world design, men deres tilgang er velfungerende, velovervejet og fuldstændig i tråd med den organiske udforskning, der altid har været et adelsmærke for deres andre titler. Efter min tid med Elden Ring er min (milde) skepsis ved et "open world Dark Souls" forvandlet til frydefuld forventning, og når det samtidig ser ud til, at der stadig er masser af det "traditionelle" From Software leveldesign at hugge sig igennem, kan det ikke blive februar 2022 hurtigt nok.

HQ

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold