Cookie

Gamereactor-siden bruger cookies for at give dig den bedste oplevelse. Hvis du vælger at fortsætte antager vi at du godkender, og er tilfreds med vores cookies-politik.

Dansk
Forsiden
previews
FIFA 13

FIFA 13

I sidste omgang var det klassificeret som "revolution, ikke evolution"; FIFA 12 markerede et betydeligt skift i tempo for serien med introduktionen af Tactical Defending og den helt nye Player Impact Engine.

Du ser

Preview 10s
Next 10s
Annoncer

Det var en ændring, der var imødeset med spænding af både anmeldere og forbrugere. Til FIFA Showcase i sidste måned i London var EA hurtige til at tale om sidste års udgaves Metacritic-score på både konsol og PC. Det er flotte tal og EA har bestemt lov til at prale. Det blev ikke kun modtaget positivt af anmeldere verden over, men også det spilkøbende publikum tog spillet til sig med det samme; FIFA 12 gik hen og blev det bedst sælgende sportsspil nogensinde.

SÅ hvad gør man med en franchise, der tilsyneladende ikke har de bedste muligheder for forbedringer? Ligesom det er tilfældet med et af topholdene som FIFA afbilleder, så er stilstand ikke en mulighed for denne serie. Aaron McHardy, FIFA's gameplay director, var til stede for at forklare nogle af de mere væsentlige ændringer vi kan forvente at se, når FIFA 13 rammer butikshylderne i oktober.

FIFA 13

McHardy og hans udviklerhold sigter mod at skabe "en sand kamp for boldbesiddelse". De store ændringer, der blev lavet sidste gang, er ikke nødvendige her, så FIFA 13 bliver en videreudvikling af, hvad der har været før; i højere grad en evolution frem for en revolution i denne omgang. De håber, at de kan opnå den nævnte "kamp om boldbesiddelse" ved at introducere en række subtile, men ikke desto mindre potentielt vidtrækkende ændringer.

En af de mere væsentlige justeringer af den succesrige FIFA-formular er ombygningen af det såkaldte First Touch-system. Hvor spillere før altid modtog en svær aflevering med usvigelig sikkerhed, er der nu flere faktorer, der skal tages i betragtning, hvis man vil have succes med sin førsteberøring. At se middelmådige spiller tage en nærmest umulig bold til sig som var han Dennis Bergkamp er bare ikke realistisk, og EA er ivrige efter at eliminere den nærmest perfekte kontrol som de fleste spillere lader til at have på nuværende tidspunkt.

Mens flere og flere spil kæmper for øget nøjagtighed og præcision, forsøger McHardy og hans hold i stedet at omfavne sportens uforudsigelighed og bringe den ind i spillet. Det reviderede First Touch-system vil lægge mere pres på det forsvarende hold, og vil tvinge spillerne til at vurdere hver enkelt aflevering individuelt. Pres fra modstanderen, afleveringens bane og den enkelte spillers evner vil afgøre, hvor godt man tager i mod bolden. Resultatet bliver blandt andet, at der vil være flere løse bolde som angriberne kan forsøge at få kontrol over. Heldigvis har EA udstyret forsvarsspillerne med nye evner til at tackle denne farlige trussel.

FIFA 13

Den enkelte spillers styrkeniveau er også blevet omdefineret til FIFA 13, hvilket blandt andet vil skabe mere realistiske sammenstød og bevægelser. I tidligere udgaver var en spillers styrkeniveau vist med en enkel one-size-fits-all-statistik. Tallet definerede spillerens fysiske evner, men der var en følgeeffekt, når dette system blev sammensat med den nye Player Impact Engine: musklerne i spillernes overkroppe havde en unaturlig styrke, hvilket resulterede i nogle urealistiske sammenstød.

Kort sagt bør den forbedrede skildring af spillernes styrke give FIFA-spillerne flere værktøjer at stoppe modstanderen med; stærkere spillere vil være i stand til at afskærme offensive løb, og forsvarere vil vurdere angriberens størrelse og styrke og derefter bruge informationerne til at afgøre, hvordan den pågældende spiller skal tackles for at få det bedste resultat.
Forbedrede spillersammenstød og forfinede fysiske egenskaber skal gøre bevægelserne i og omkring den enkelte tackling meget mere realistiske. EA havde store problemer med sammenstød på jorden i FIFA 12, hvor spillere havde svært ved at slippe hinanden igen, hvis de først var blevet viklet ind i hinanden, men forhåbentlig vil de nævnte forbedringer forhindre, at problemet bliver så stort som i det sidste spil.

FIFA 13

EA håber, at de små interne kampe mellem spillerne, når bolden ikke er i nærheden, vil skabe en mere konkurrencepræget oplevelse på banen. Dette skal ske i samspil med det mere realistiske First Touch-system. Disse ændringer skal medvirke til, at det bliver en farlig taktik at begynde at spille alt for defensivt; et realistisk presspil skal sikre, at spillere forsøger at spille friskt og positivt i stedet for at stå og varme bolden i egne rækker. Med så mange nye faktorer, der spiller ind, når det skal afgøres, hvor succesfuld en spiller kommer til at være, når han skal have kontrol over bolden, vil det at lave en aflevering også være mere risikofyldt fra nu af. Men med større risici vil der også være større belønninger, og forhåbentlig også en mere tilfredsstillende oplevelse.

FIFA 13
FIFA 13
FIFA 13
FIFA 13
FIFA 13
FIFA 13
FIFA 13
FIFA 13
FIFA 13
FIFA 13
FIFA 13
FIFA 13